یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
۰ نفر

مینارضایی - گرگان - خبرنگار:  اقتصاد گلستان پشت پرده‌ای نازک از عرصه‌های جنگلی که مانند کمربندی در جنوب این استان کشیده شده، به روشنی دیده نمی‌شود.

نداشتن شبکه آبرسانی

نمایندگان مجلس نیز از محرومیت در حوزه‌های انتخابیه خود گلایه‌ دارند. در دولت گذشته گلستان جزو ۸ استان محروم کشور به شمار می‌رفت و طبق گفته نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی در فهرست استان‌های محروم، گلستان رتبه ششم را داشت. در حال حاضر مسئولان معتقدند در استان نقاط محروم زیادی وجود دارد که جمعیت ساکن در آنها بیش از ۴۳۰ هزار نفر است.  نکته قابل تامل مربوط به نقاط محرومی است که به تصویب هیات وزیران رسیده‌اند.

بر این اساس برخی شهرستان‌ها مانند گرگان، کردکوی، بندرگز و بندرترکمن نقاط محروم ندارند؛ این در حالی است که فارغ از آمار و ارقام، محرومیت در برخی مناطق روستایی به‌ویژه بندرترکمن و گرگان به وضوح دیده می‌شود. مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری درباره حمایت تسهیلاتی دولت از تولید و اشتغال در مناطق محروم گفت: ۳۱ دهستان در ۱۰ شهرستان استان جزو مناطق محروم به شمار می‌رود که نرخ سود تسهیلات اشتغال‌زایی در این مناطق ۶ تا ۸ درصد محاسبه می‌شود. «علی نصیبی» بیان کرد: گلستان در قالب تفاهم‌نامه‌ای که طبق آن، پست بانک عهده‌دار پرداخت تسهیلات است، ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان سهم‌بری دارد. به گفته وی، اسامی مناطق محروم از سوی استان به هیات وزیران اعلام می‌شود.

  • در ۴ شهرستان نقاط محروم نداریم

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان معتقد است: برخی از دستگاه‌های اجرایی استان در انعکاس شرایط موجود به نهادهای بالادستی خوب عمل نکرده‌اند. «عبدالرضا چراغعلی» با بیان این‌که تعاریف متفاوتی در خصوص محروم بودن یا نبودن یک شهر یا روستا وجود دارد، گفت: این تعاریف عمدتا خاص است و توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری به دستگاه‌های متناظر استانی ابلاغ می‌شود.

در این تعاریف شاخص‌هایی همچون میزان برخورداری از آب شرب، سرانه‌های آموزشی و فرهنگی، درآمد، وضعیت اقتصادی و... مدنظر قرار دارد. وی ادامه داد: پس از این‌که دولت این اطلاعات را از استان‌ها جمع‌آوری کرد، آنها را با سایر نقاط کشور مقایسه و اولویت‌های مناطق محروم با اشکال و گرافیک‌های مختلف را ترسیم می‌کند. این مقام مسئول با بیان این‌که براساس اعلام دولت در ۴ شهرستان هیچ نقطه محرومی نداریم یا در برخی از شهرستان‌ها تعداد مناطقی که دارای محرومیت بوده، اندک است، اظهار کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی در انعکاس شرایط موجود و بررسی‌هایی که باید انجام می‌دادند، نتوانسته‌اند مقامات و نهادهای بالادستی را توجیه کنند. این امر موجب شده تا تصور شود در استان محرومیت چندانی وجود ندارد.  

  • توجه به موضوع حاشیه‌نشینی 

چراغعلی به حاشیه‌نشینی که یکی از پیامدهای محرومیت به‌ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک است، اشاره کرد و گفت: در موضوع حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی طبق منابع موجود (اطلاعاتی که برخی دستگاه‌های اجرایی دارند) فقط ۵ تا ۶ نقطه اعلام می‌شود؛ در حالی که طبق آمار گرفته شده از فرمانداری‌ها تاکنون ۶۲ سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای در استان شناسایی شده که ۱۵ درصد جمعیت استان در آنها ساکن هستند.  این موضوع نشان می‌دهد هنوز استان نتوانسته واقعیت‌ها و چالش‌هایی را که با آن روبه‌روست به مرکز انتقال دهد. این اتفاق در درازمدت بر محرومیت، آسیب‌ها و مشکلات خواهد افزود.

  • تسهیلات برای مناطق کمتر توسعه‌یافته گلستان

دهستان «چشمه‌ساران» در آزادشهر، «مزرعه جنوبی و شمالی» در آق‌قلا، «فندرسک جنوبی و شمالی-دلند و قلعه میران» در رامیان، «کتول» در علی‌آباد کتول، «زاوکوه-عرب داغ-آق‌سو- تمران و کنگور» در کلاله، «قراولان-گلستان-نیلکوه و ینقاق» در شهرستان گالیکش، «جعفربای شرقی و غربی-قزل‌آلان و نفتلیجه» در گمیشان، «اترک و کرند» در گنبدکاووس، «گلیداغ-شلمی-پالیزان و مراوه‌تپه» در شهرستان مراوه‌تپه و همچنین دهستان‌های «گرو-چهل‌چای و قلعه‌قافه» جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته استان به شمار می‌روند که از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و صندوق توسعه ملی مشمول دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی هستند.  

کد خبر 443170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha