همشهری آنلاین: انواع بستنی در ماه‌های گرم سال به خوراکی پرطرفداری بدل می‌شوند، اما نباید در خوردن آن‌ها افراط کنید.

ice cream

بستنی‌ها چه بستنی‌های معمولی و چه بستنی‌های یخی و ماست بستنی کالری بالایی دارند و کمتر از آنچه فکر می‌کنید، حاوی مواد مغذی مانند ویتامین هستند.

برخی بستنی‌ها را منبع غنی ویتامین D و کلسیم می‌دانند، اما این عقیده درست نیست، برای مثال ۱۰۰ گرم بستنی وانیلی فقط ۸ واحد ویتامین D و ۱۲۸ میلی‌گرم کلسیم دارد.

بستنی‌ها علاوه بر ویتامین D حاوی ویتامین A و برخی از ویتامین‌های B هستند که به آزادی انرژی از غذاها کمک می‌کنند و حدود ۲.۵ تا ۳ گرم (به ازای هر ۱۰۰ گرم) پروتئین به بدن می‌رسانند که مقدار زیادی نیست، اما از هیچی بهتر است.

اما مشکل کالری بالای بستنی است، نیم فنجان بستنی وانیلی (۶۴ گرم) ۱۴۵ کالری دارد و همین مقدار بستنی چیپس شکلاتی ۱۶۰ کالری به بدن می‌رساند و می‌تواند رژیم غذایی شما را بشکند.

نیم فنجان ماست بستنی هم حدود ۱۱۷ کالری به بدن شما وارد می‌کند، و میزان کلسیم و پروتئین آن نسبت به بستنی معمولی اندکی بیشتر است.

بستنی‌های یخی از شربت‌ها و طعم‌دهنده‌هایی که یخ‌زده می‌شوند یا روی تراشه‌های یخ ریخته می‌شوند، تهیه می‌شوند. هر ۲۸ گرم شربت طعم دار حدود ۹۰ کالری دارد. به‌عبارت‌دیگر بستنی یخی اساساً آب‌قند است.

یک مسئله دیگر این است که شیرینی حس تشنگی را تحریک نمی‌کند، بنابراین افراد پس از خوردن بستنی یخی معمولاً به دنبال نوشیدن آب نمی‌روند.

اگر واقعاً به خوردن بستنی یخی علاقه‌مندید، انواع ترش آن‌ها را انتخاب کنید. چراکه‌ ترشی حس تشنگی را تحریک می‌کند و با مصرف آب دستگاه سردکننده طبیعی بدنتان را تقویت می‌کنید. هر چه بیشتر آب مصرف کنید، عرق بیشتری می‌کنید و بدنتان سردتر می‌شود.

کد خبر 443140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =