شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

۳۰ سال است که لک لک ها بر روی یک دکل برق در کنار تصفیه خانه آب در منطقه خیرآباد گچساران سکونت دارند.

لك لك

این پرندگان هر سال دو یا سه تخم می‌گذارند و جوجه‌های آنها نیز در همین لانه بزرگ می‌شوند. کارکنان تصفیه خانه فاضلاب خیرآباد که زندگی مسالمت‌آمیز لذت بخشی در کنار لک لک‌ها دارند می‌گویند: هر روز پیش از فعالیت و شروع به کار دقایقی از مشاهده و شنیدن آواز این پرندگان زیبا لذت می‌برند.

 به گزارش ایرنا، ‌ آنها معتقدند که اگر انسان‌ها مزاحم گونه‌های حیات وحش نشوند و شرایط محیطی فراهم باشد تعداد گونه‌های حیات وحش با زادآوری افزایش می‌یابد. مسافرانی که از جاده ارتباطی گچساران به خیرآباد عبور می‌کنند نیز از زندگی این پرنده زیبا در لانه و حین تهیه آب و غذا فیلم تهیه می‌کنند. منابع آبی شهرستان گرمسیری گچساران در فصول پاییز و زمستان میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنارآبزی است که از یخبندان‌های سیبری به این منطقه مهاجرت و در اسفند به زادگاه خود برمی‌گردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه لک لک پرنده‌ای است که هر ۶ ماه از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند، گفت: امنیت و تأمین غذای مورد نیاز لک لک‌ها از رودخانه خیرآباد، مهمترین دلایل یکجانشین شدن این پرندگان است.

محسن جعفری نژاد افزود: از سال ۱۳۶۷ تاکنون که این پرندگان در گچساران سکونت می‌کنند مردم و اهالی مزاحمتی برای لک لک‌ها ایجاد نکرده‌اند

لک لک ها به علت حرکت از مسیر مکه در کشور عربستان به نام حاجی لک لک معروف هستند و در بین عامه مردم جایگاه ارزشمندی دارند.

لک لک سفید یا حاجی لک لک ۱۰۲ سانتیمتر طول دارد و جز بزرگترین پرندگان کنار آبزی به شمار می‌رود و رنگ آمیزی پر و بال این پرنده به گونه‌ای است که از سایر پرندگان سفید متمایز می‌شود.

کد خبر 443132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha