همشهری آنلاین: مقام‌های سریلانکا اعلام کردند، رئیس جمهور این کشور اقدام به اخراج رئیس سازمان اطلاعات ملی کرده و گفته که با تحقیقات پارلمان در مورد قصورهای امنیتی رخ داده پیش از وقوع عملیات‌ انتحاری عید پاک گذشته همکاری نخواهد کرد.

مایتریپالا سیریسنا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهور سریلانکا روز جمعه در نشست اضطراری کابینه دولتش اعلام داشت که با تحقیقات یک کمیته منتخب پارلمانی در مورد حملات تروریستی ۲۱ آوریل گذشته در این کشور که ۲۵۸ کشته برجای گذاشت مخالف است.

در عین حال گزارش شده که این رئیس جمهور سریلانکا بعد از آنکه سیسیرا مندیس، رئیس سازمان اطلاعات ملی، چند روز پیش در برابر مقام‌های مسئول این تحقیقات درباره امکان دفع وقوع این حملات پیش از رخ دادنشان سخن گفت، از سمتش اخراج شده است.

مندیس همچنین تاکید داشته که رئیس جمهور سریلانکا در برگزاری نشستهای امنیتی مرتب به منظور ارزیابی تهدید رادیکال‌ها و تندروهایی که این حملات را انجام دادند کوتاهی کرده است.

با این حال براساس این گزارش رئیس جمهور سریلانکا دلیلی برای اخراج شدن مندیس ارائه نکرده است.

برخی منابع رسمی گفتند زمانی که او شهادت می‌داده رئیس جمهور سریلانکا با دستور مستقیم خود پخش تلویزیونی زنده صحبتهای او را متوقف کرده است.

یک منبع در دولت سریلانکا به خبرگزاری فرانسه گفت: سیریسنا اجازه نداده که هیچ یک از مقام‌های پلیس و ارتش و سازمان اطلاعات سریلانکا در برابر این کمیته شهادت دهند.

منبع مذکور افزود که نشست پرمناقشه کابینه ظاهراً بی نتیجه پایان یافته و در آن تصمیمی درباره به تعلیق درآوردن تحقیقات پارلمان اتخاذ نشد.

دفتر سیریسنا از اظهار نظر درباره این نشست خودداری کرد اما گفته که رئیس جمهور سریلانکا به مقامات ارشد پلیس در روز جمعه متذکر شده که اجازه نمی‌دهد هیچ یک از افسران مشغول به خدمت در این نیرو در این زمینه شهادت دهند.

رئیس جمهور سریلانکا خودش همزمان وزیر دفاع است اما رئیس پلیس این کشور و یک مقام ارشد نظامی از این مساله صحبت کردند که این رئیس جمهور در تعامل نسبت به هشدارهای اطلاعاتی مرتبط با حملات عید پاک از پروتکل‌های صحیح پیروی نکرد.

رئیس جمهور سریلانکا بارها هرگونه اطلاع قبلی از وقوع تهدیدهای قریب‌الوقوع در قبل از این حملات را رد کرده است.

سیریسنا چند روز پیش مدعی شد که ۱۳ روز قبل از وقوع این حملات با رئیس پلیس و مقام‌های ارشد نظامی ملاقات کرده اما هیچ یک از مقامات نظامی اشاره‌ای به اطلاعات منتقل شده از جانب هند و همچنین اطلاعات به دست آمده از یک عنصر افراطی دستگیر شده نکرده اند.

قرار است فردا یکشنبه نارندا مودی نخست وزیر هند به سریلانکا سفر کند.

کد خبر 443119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha