مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

محمد سرابی: گرمای هوای تابستانی خودش را کم کم نشان می‌دهد و شهروندان درانتظار عصر هستند که سایه‌ها بلندتر می‌شوند و رفت و آمد درخیابان‌ها را برای عابران ساده‌تر می‌کند اما روز همچنان طولانی است و بعد از غروب خورشید تنها چند ساعت تا نیمه شب و زمان رسمی پایان کسب و کار باقی‌ می‌ماند.

شهر

رمضان دلیل خوبی برای فعالیت شبانه عرضه کنندگان مواد غذایی بود و هر سال این فرض به میان می آید که اگر در دیگر ایام سال هم بتوان به برخی از اصناف مجوز فعالیت تا ۳ بامداد داد و برخی تفرجگاه‌ها را شب‌ها زنده و فعال نگه داشت. این پیشنهاد بارها مطرح شده و در ظاهر مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد اما همیشه موانعی بر سر راه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: طرح حیات شبانه پایتخت اقدام مثبتی است که به ویژه برای ایام گرم سال می‌‎تواند مزایای مختلفی برای شهر تهران داشته باشد. یکی از مزیت‌های مهمی که در این رابطه وجود دارد، ایجاد روحیه نشاط و شادی در شهر است که شهر را زنده نگه می‌دارد.

داود محمدی با بیان اینکه در این رابطه تجارب مثبتی بسیاری از کشورها دارند، می‌افزاید: ما می‌توانیم با بومی سازی تجارب مثبت سایر کشورها این تجارب مثبت را در پایتخت و حتی کلانشهرهای کشور اجرا کنیم. افزون بر این مردم می‌توانند بسیاری از نیازهای خود را در ایامی که مشغله‌های بسیاری دارند پس از پایان ساعت کاری با فراغت اقدام به خرید کند

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تأکید بر اینکه همراهی و صدور مجوز از سوی نیروی انتظامی در این زمینه ضروری است، اضافه کرد: حیات پایتخت تهران به دلیل استفاده مناسب از زمان مفید است و به ویژه به موضوع توزیع بار ترافیکی شهر که یکی از معضلات اساسی تهران است، کمک می‌کند. در این زمینه لازم است شهرداری، شورای شهر، اصناف، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مسئول جدیت به خرج دهند و این طرح را از این حالت غیرفعال و بلاتکلیف خارج کنند

  • ۳ محور اصلی

در سال ۹۷ چند بار موضوع حیات شبانه در شورای شهر تهران مطرح و جزییاتی شامل وظایف شهرداری برای تسهیل فعالیت اصناف در این ساعات تعیین شد. اواخر اردیبهشت امسال عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از مصوبه شورای شهر، از انتخاب سه محور و خیابان برای اجرای طرح حیات شبانه در پایتخت خبر داد. به گفته زهرا نژاد بهرام مقرر شد که محور «هفت حوض»، ‌ «میدان ولیعصر تا تقاطع خیابان فاطمی» و «میدان قدس تا تجریش» به عنوان اولین محورهای اجرای حیات شبانه معرفی شوند و در دو منطقه ۲ و ۲۰ نیز محورهایی برای اجرای این طرح ازساعت ۲۲ تا سه بامداد تعیین شود.

به دلیل اینکه معمولا در ماه رمضان بر فعالیت تولیدکنندگان و فروشندگان اغذیه در شب‌ها سخت‌گیری کمتری می‌شود در قسمت‌های دیگری از شهر نیز عملا این فعالیت‌های شبانه ادامه پیدا کرد اما برخی ارگان‌ها مخالفت خود با این شیوه یا توسعه آن را نشان دادند. چند روزی از اعلام نظر شورای شهر نگذشته بود که «مصطفی موسوی لاری» مدیرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران گفت: فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی اینکه همه ابعاد دیده نشده است با طرح حیات شبانه مخالفت کرد. فرمانداری با مصوبه شورا درخصوص مخالفت کرده است و پیگیری های انجام شده طرحی با عنوان «حیات مدنی مردم تهران تا پاسی از شب» پیشنهاد و به صورت آزمایشی در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.  

حال که ماه رمضان و ضرورت‌های مرتبط با آن پایان یافته باز هم موضوع فعالیت شبانه شهری به میان آمده است. فرمانداری همچنان موضع خود را حفظ کرده اما دلایل ایجاد مشکلات امنیتی و جزییات آن را مشخص نکرده است. ظاهرا در میان نهادهای مسئول، حساسیت‌هایی دراین‌باره وجود دارد که هنوز اعلام نشده است.  

کد خبر 443117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha