شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

اگر علاقه‌مند به مأموریت‌های فضایی هستید حالا با نصب یک وبکم در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا می‌توانید مراحل ساخت کاوشگر مشهور مارس۲۰۲۰ را به‌صورت آنلاین ببینید.

ناسا فناوري

به‌گزارش سی‌نت، ناسا به‌تازگی این دوربین آنلاین را در این آزمایشگاه نصب کرده و درصورتی‌که به‌موقع به آدرس پخش آن بروید می‌توانید فعالیت‌ مهندسان و تکنیسین‌ها را ببینید.

برای دیدن این تصاویر به آدرس https://mars.nasa.gov/mars۲۰۲۰/mission/where-is-the-rover بروید.

این کاوشگر روباتیک، سال آینده همراه با یک بالگرد مجهز به یک دوربین با وضوح بالا و سوار بر موشک اطلس ۵ به سمت سیاره سرخ پرتاب خواهد شد.

به علاقه‌مندان از چندی پیش همچنین فرصت داده شده قبل از ۳۰سپتامبر سال‌جاری نام خود را در این کاوشگر ثبت کنند.

پس از دریافت تمامی نام‌ها تا موعد مقرر، ناسا آنها را به لابراتوار «مایکرودیوایسز» در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در شهر پاسادنا، در ایالت کالیفرنیا می‌فرستد.

دانشمندان این نام‌ها را با استفاده از پرتو الکترون روی یک چیپ از جنس سیلیکون حکاکی می‌کنند، با خطی که باریک‌تر از یک هزارم ضخامت یک مو است. با حروفی به این ریزی می‌توان بیش از یک میلیون اسم را روی یک چیپ به اندازه نصف بند انگشت حک کرد. پس از اینکه حکاکی تمام شد، این چیپ را روی «مریخ‌۲۰۲۰» زیر یک پوشش شیشه‌ای نصب می‌کنند.

مارس۲۰۲۰ بخشی از برنامه کاوش مریخ ناساست که قرار است در سال۲۰۲۰ به سمت سیاره سرخ ارسال شود.

این مریخ‌نورد قرار است گام رو به جلوی بعدی باشد برای یافتن نشانه‌های حیات در گذشته‌ مریخ. در واقع این مریخ‌نورد پا را از جست‌وجوی نشانه‌های محیط‌زیست‌پذیر مریخ در گذشته فراتر خواهد برد و تلاش خواهد کرد تا ردپای حیات میکروبی را در مریخ آشکار کند.

مارس۲۰۲۰ با نگاهی آینده‌نگرانه و رو به جلو پیش می‌رود و قرار است نمونه‌های جمع‌آوری‌شده طی حفاری‌های این مریخ‌نورد گردآوری شود. ماموریت این کاوشگر علاوه بر بررسی شرایط سکونت در سیاره سرخ جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک برای آزمایش‌های بعدی خواهد بود.

  • محل فرود؛ دهانه جزرو

ناسا محل کاوشگر بعدی مریخ روی این سیاره را هم تعیین کرده است. به گزارش انگجت، این سازمان از میان ده‌ها کاندیدا، «دهانه جزرو» را به‌دلیل احتمال وجود نشانه‌هایی از زندگی میکروبی در گذشته انتخاب کرده است. این دهانه حدود ۴۹کیلومتر قطر دارد و قبلا پر از آب بوده است.

نام این دهانه از یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین گرفته شده است که در زبان محلی به‌معنای دریاچه است. توماس زوربوخن، مدیر ارشد مأموریت‌های علمی ناسا در این رابطه می‌گوید: محل فرود مریخ‌نورد «مریخ۲۰۲۰» در دهانه جزرو، از لحاظ زمین‌شناسی منطقه‌ای غنی است، چرا که شکل سنگ‌های آن حاوی خاطرات ۳.۶میلیارد سال گذشته است که می‌تواند به‌طور بالقوه سؤالات مهمی را راجع به تکامل سیاره‌ای و اختر فیزیک پاسخ دهد.

کد خبر 443113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha