همشهری آنلاین: مقامات استرالیایی در هفته جدید از مجموعه صخره‌های مرجانی مصنوعی در بندر سیدنی رونمایی کردند که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به مأمنی برای جانوران دریایی تبدیل شود.

صخره‌های مرجانی مصنوعی مأمنی برای حیات دریایی

به گزارش ایرنا، این صخره‌ها متشکل از  هشت پوسته هستند که هریک سه ساختار هشت وجهی دارند. این قاب‌های هشت وجهی از جنس فولاد و سیمان ساخته شده‌اند و نیمی از پوسته‌ها با استفاده از روکش‌های سه‌ضلعی پوشیده شده‌اند که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند.

در حال حاضر این قاب‌ها خالی هستند، اما به آرامی لایه‌هایی از گیاهان دریایی و موجودات زنده روی این قاب‌ها را پر خواهند کرد. قرار است محققان رشد صخره‌های مرجانی را در ساختارهای مختلف مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود کدام یک از این ساختارها مناسب‌ترین بستر را برای رشد حیات دریایی فراهم می‌کنند.

با وجود این که صخره‌های مصنوعی به تازگی نصب شده‌اند، توجه برخی از گونه‌ها از جمله ماهی‌های سیم و کت چرمی و همچنین اختاپوس‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

این صخره‌های مرجانی توسط تالار اپرای سیدنی با همکاری دانشگاه فنی سیدنی ساخته و نصب شده‌اند. خانه اپرای سیدنی مدتی است برای افزایش کارآیی انرژی مصرفی خود تلاش می‌کند و اخیراً یک سیستم تامین انرژی تجدیدپذیر را خریداری کرده است. به گفته مقامات این مجموعه، نصب صخره‌های مصنوعی در آب‌های ساحلی نمونه‌ای از تعهد این مجموعه فرهنگی به حفاظت از محیط زیست است.

کد خبر 443016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha