مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

شهرهای کشور حالا نگاه‌ تازه‌ای به حمل و نقل پاک دارند. توسعه خطوط دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ و پیوستن بسیاری از شهروندان به سه‌شنبه‌های بدون خودرو، حالا دیگر از حالت نمادین خارج شده‌است و این روزها در همه شهرها دوچرخه سواری توسعه بیشتری پیدا کرده‌است.

دوچرخه

اما با وجود این هنوز استفاده از دوچرخه در تهران و بسیاری از شهرهای کشور، چندان فراگیر نشده‌است و آنگونه که آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید، حمل و نقل با دوچرخه کمتر از یک درصد از کل سفرهای شهری را در بر می‌گیرد. ۱۳خرداد ماه، روز جهانی دوچرخه به پیشنهاد کشور ترکمنستان در سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت و هر ساله این روز در بیش از ۱۷۰ کشور گرامی داشته می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به بهانه روز جهانی دوچرخه‌سواری گفت: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر شاهد استقبال شهرداری‌ها از فراهم کردن زمینه دوچرخه سواری در شهرها بویژه در بوستان ها و فضاهای گردشگری و تقویت و ایجاد زیرساختهای این موضوع هستیم.

مهدی جمالی نژاد که پیشتر شهردار اصفهان بود و از جمله اولین مدیران دوچرخه سوار کشور است، افزود: با توجه ویژه مدیریت شهری و تشکل‌های غیردولتی به ابعاد مختلف حمل و نقل پاک بویژه دوچرخه سواری، ‌ خوشبختانه شاهد آغاز فصل جدیدی در شهرها در راستای ارتقای انسان محوری در شهرها و به تبع آن نگاه افزایش کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شهرها هستیم.

او با اشاره به اقدامات برخی شهرداری‌ها در زمینه فراهم کردن زمینه دوچرخه سواری گفت: خوشبختانه در این حوزه شاهد اقدامات خوبی برای ترویج دوچرخه سواری در شهرها و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای ساخت یک مسیر امن برای دوچرخه سواران هستیم.

جمالی نژاد افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و در پیش بودن سفرهای تابستانی در کشور گزارش های خوبی از برنامه ها و اقدامات شهرداری ها در زمینه ایجاد و تقویت زیرساختهای دوچرخه سواری در شهرها، امکان دوچرخه سواری خانوادگی و فرهنگ سازی گسترده در این زمینه با همکاری هیات های دوچرخه سواری و تشکل های غیر دولتی بدست ما رسیده که ماحصل آن ارتقای سلامت جامعه و ایجاد نشاط و شادی است.

وی افزود: یکی از اولویتهای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حوزه حمل و نقل عمومی، ترویج حمل ونقل پاک بویژه ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری و پیاده راههاست و از طرح های کاربردی شهرداری ها در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

  • مراسم در تهران

هفته گذشته نیز تهران و بسیاری از شهرهای کشور شاهد حضور دوچرخه سواران بود. در پارک لاله تهران هم تعداد زیادی از دوچرخه سواران به مناسبت روز جهانی دوچرخه گردهم جمع شدند تا این روز جهانی را گرامی دارند.

مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل و نقل ترافیک سازمان دهداری‌ها و شهرداری‌ها در این همایش گفت: علاوه بر تهران، تعداد زیادی از شهرهای کشور از جمله قزوین، رشت و مشهد در پویش روز جهانی دوچرخه شرکت کردند. یکی از مهمترین اهداف و برنامه‌های دفتر حمل و نقل ترافیک سازمان دهداری ها و شهرداری‌ها، حمایت از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری است.

آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در این مراسم گفت که کمتر از یک درصد از سفرهای شهری با دوچرخه صورت می گیرد. این در حالی است که بر اساس افق برنامه پنج ساله سوم شهر تهران می بایست ۱.۵ درصد از سفرهای شهری با دوچرخه انجام شود.

 میلانی افزود: از گام‌های مهم حرکت به سمت شهر انسان محور، توسعه حمل و نقل عمومی و حتی دوچرخه سواری است. یکی از مهمترین تاکیدات شورای شهر این است که این گونه مراسم به صورت نمادین برگزار نشود و دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل عمومی در دسترس شهروندان باشد. البته گام های ابتدایی برای تلفیق دوچرخه با سیستم حمل و نقل عمومی برداشته شده که از جمله آن می توان به ایجاد تمهیداتی جهت حضور دوچرخه سواران در ایستگاه های مترو اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایطی که تهران با معضل آلودگی هوا و محیط زیست دست و پنجه نرم می کند، توسعه حمل و نقل عمومی پاک از جمله ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می تواند نقش پررنگی در حل این معضلات ایفا کند. البته شهرداری تهران با توسعه مسیرهای دوچرخه سواری ایمن و استاندارد در پارک ها و تفرجگاه ها و حتی تعدادی از معابر شهری، در کنار سرمایه گذاری کافی می تواند گام مهمی برای گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه بردارد.

میلانی همچنین درباره سه شنبه های بدون خودرو و استفاده شهردار تهران از دوچرخه گفت: معتقدم برای تحقق شعار شهر انسان محور می بایست مسئولین شهری ابتدا خود پیشگام باشند. در این رابطه تعدادی از اعضای شورای شهر نیز به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوسته اند. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در پایان افزود: ایمن سازی مسیرهای دوچرخه از دغدغه های شورای شهر است و لازم است همزمان با طراحی و قبل از تصمیم گیری برای اجرای مسیرهای جدید، نظرسنجی مردمی و ارزیابی آثار اجتماعی حتما مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 443003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha