مریم سمائی: طرح ساماندهی تعطیلات در ایران از چند سال پیش مطرح شد اما هنوز نتایج اثربخشی از این بحث‌ها به‌دست نیامده و پرونده ساماندهی تعطیلات همچنان باز است.

iran travel

ایران یکی از کشورهایی است که به‌دلیل مناسبت‌های مختلف مذهبی، ملی و فرهنگی روزهای تعطیل زیادی دارد. تعطیلات نوروز طولانی‌ترین تعطیلات کشور است که فرصت خوبی برای سفر کردن فراهم می‌کند اما بعضی از کارشناسان معتقدند که اگر تعطیلات نوروزی کوتاه‌تر شده و روزهای آن در طول سال پخش شود کمک بیشتری به رونق گردشگری خواهد کرد. احمد خرم طوسی، یکی از فعالان حوزه گردشگری نگاه متفاوتی در این‌باره دارد. گفت‌وگوی همشهری درنگ با او را در ادامه می‌خوانید.

  • به‌نظر شما تقسیم تعطیلات نوروزی می‌تواند موجب رونق گردشگری داخلی شود؟

مسئله اصلی ما در بحث گردشگری توسعه زیرساخت‌های آن است نه پرداختن به مسائل ثانویه‌ای مانند تقسیم تعطیلات نوروزی در طول سال. متأسفانه نگاه ما به سفر یک نگاه تجاری و لاکچری است به همین دلیل سفر یک موضوع شیک تلقی می‌شود که کاملا نگاه غلطی است. الان در بسیاری از کشورهای دنیا سفرهای کوچکی داریم که در تعطیلات کوتاه آخر هفته اتفاق می‌افتد اما این موضوع در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

به‌نظر من تقسیم تعطیلات نوروزی زمانی موجب رونق گردشگری می‌شود که سایر زیرساخت‌ها فراهم شود. در شرایطی که هنوز خدمات ارائه شده به مسافر ضعیف است و رقابتی بین واحدهای گردشگری وجود ندارد تقسیم تعطیلات نوروزی نتیجه‌بخش نیست. در تابستان بخش عمده‌ای از وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش و دانش‌آموزان تعطیل هستند اما آمارهای گردشگری چندان تغییر نمی‌کند بنابراین اینطور محک زدن‌ها درست نیست.

  • اگر تعطیلات نوروز تقسیم شود امکان سفر به همه شهرهای کشور فراهم می‌شود به‌عنوان مثال اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم سفر به شهرهای جنوب بیشتر خواهد شد. نظر شما در این‌باره چیست؟

شاید از یک منظر بتوان گفت که این حرف درست است اما مشکل اصلی ما در گردشگری نداشتن زیرساخت‌های لازم است. ما برای رشد صنعت گردشگری نباید آیین و سنت خود را فدا کنیم بلکه باید مشکلات پیش‌روی آن را برطرف کنیم. در عین حال می‌توان پیشنهادهای بهتری برای رونق گردشگری داد که نیازی به بر هم زدن عید باستانی کشور نباشد.

  • چند نمونه از عواملی که موجب رونق صنعت گردشگری در کشور می‌شود را نام می‌برید؟

اقامت ارزان قیمت، ارائه خدمات خوب، تقویت سیستم رستوران‌داری، تقویت سیستم حمل‌ونقل و... ازجمله عواملی هستند که اگر محقق شوند افراد برای سفر کردن ترغیب می‌شوند. اگر مردم بدانند که می‌توانند طی یک روز و نیم از ۵جاذبه گردشگری کیش دیدن کنند و از امکانات اقامتی، غذایی و حمل‌ونقلی خوبی با قیمتی مناسب برخوردار باشند به‌طور حتم از سفر به این شهر استقبال می‌کنند و میزان سفر به کیش افزایش می‌یابد اما هم‌اکنون سفر به این شهر بیش از ۴، ۵میلیون تومان هزینه دارد که گردشگر سعی می‌کند به جای هزینه‌کردن در این شهر به شهری خارج از کشور برود.

  • هم‌اکنون چه مشکلاتی را پیش روی صنعت گردشگری می‌بینید؟

در کشور ما زیرساخت‌های صنعت گردشگری بسیار ضعیف است و نمی‌توان با اطمینان سفر کرد. به‌عنوان مثال سیستم یکپارچه‌ای برای رزرو بلیت، هتل، بهره‌مندی از امکانات و... وجود ندارد و هیچ مرجعی به طبقه‌بندی نقاط مختلف از جمله رستوران‌ها، مراکز دیدنی و... نپرداخته است. همچنین خدماتی که از سوی آژانس‌ها گفته می‌شود لزوما توسط گردشگر دریافت نمی‌شود و محلی هم برای پیگیری او و احیانا شکایت وجود ندارد.

یک گردشگر خارجی وقتی خدمات تعهد شده را دریافت نمی‌کند سریعا موضوع را پیگیری کرده و خسارت می‌گیرد اما در کشور ما جایی برای احقاق حق نیست. وقتی پرواز هواپیما با ساعت‌ها تأخیر انجام می‌شود صدای مسافر به جایی نمی‌رسد و خسارت را هم نمی‌تواند دریافت کند. به همین دلیل سفرها در کشور ما معمولا شخصی صورت می‌گیرد که این موضوع هم رونق گردشگری را به‌دنبال ندارد.

وقتی فردی با خودروی شخصی خود به ویلایش در شمال می‌رود چه کمکی به رونق اقتصادی گردشگری می‌کند؟ او فقط از جاده استفاده کرده است. من مهم‌ترین مشکل صنعت گردشگری را فراهم نبودن زیرساخت‌ها می‌دانم و معتقدم که تا زمانی که صنعت گردشگری روی ریل اصلی خود قرار نگیرد رونق نخواهد یافت.

کد خبر 442994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =