مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

 مهسا طالبی  - رشت- خبرنگار: آغاز فصل خرداد در اغلب مناطق کشور فصل جابه‌جایی مستاجرها محسوب می‌شود.

یافتن خانه به میزان توان ماست

از سال گذشته در رشت همزمان با گرانی، ‌ قیمت مسکن هم بسیار بالا رفته است، چنان‌که بسیاری از اقشار جامعه دیگر توانایی خرید خانه ندارند و مستاجران هم به سمت حاشیه شهر رفته‌اند.  

  • بالابودن اجاره‌بها 

در مدت اخیر نگاهی به آمار قیمت‌ها موجب ناامیدی مستاجران شده است. برای نمونه اجاره یک خانه مسکونی متوسط در مرکز شهر نیاز به ۵۰ میلیون تومان ودیعه دارد. ‌به جز اجاره ماهانه که بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان و بالاتر است. از چند منطقه رشت آمارهایی گرفتیم که به این شرح است؛ خانه ۱۲۰ متری در معلم با ودیعه ۳۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، خانه ۸۵ متری در گلسار با ودیعه ۱۱۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک میلیون تومان، نبش اصلی خیابان معلم با ودیعه ۷۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، خانه ۷۰ متری در فلکه گاز با ودیعه ۴۰ میلیون تومان و اجاره ۷۰۰ هزار تومان، رهن خانه ۹۷ متری در خیابان پورنقاشیان سعدی ۱۱۰ میلیون تومان، رهن خانه ۸۰ متری در خیابان عطاآفرین ۹۵ میلیون تومان، اجاره خانه ۱۰۵ متری در خیابان نامجو با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶۰۰ هزار تومان، اجاره خانه ۱۱۵ متری با ودیعه ۴۵ میلیون تومان و اجاره ۴۵۰ هزار تومان، رهن آپارتمان ۱۰۰ متری در خیابان فلسطین ۱۰۰ میلیون تومان. این شرایط در شهر موجب شده بسیاری از شهروندان برای اجاره خانه به سمت مناطق حاشیه‌ شهر همچون لاکانشهر، جاده لاکان و مسکن مهر بروند که ودیعه‌های حدود ۳۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه کمتری دارند.

«ماهان سلیمانی» یکی از شهروندان با اشاره به بالابودن اجاره‌بها می‌گوید: ۱۵ سال است که تشکیل خانواده داده‌ام و هنوز مستاجرم. هیچ وقت مثل ۲ سال اخیر خانه گران نشده بود. با توجه به شرایط موجود نه تنها امید به خانه‌دار شدن بلکه امید به اجاره خانه را هم از دست داده‌ایم. وی می‌افزاید: برخی می‌گویند به مناطق حاشیه‌ شهر برویم اما آنجا هم دردسرهای خودش را دارد. هم از نظر سکونت و آسیب‌های اجتماعی، هم تردد و دسترسی به مراکز آموزشی و بهداشتی دچار مشکل می‌شویم.  «سعیده پورمقدری» شهروند دیگری که در خیابان معلم رشت ساکن است، می‌گوید: طی یک ماه اخیر به بنگاه‌های املاک مختلف برای اجاره خانه سپرده‌ام ولی واقعا ناامید شده ام. میزان اجاره‌بها در این منطقه به شدت بالا رفته است و وام هم نمی‌توانم بگیرم.  وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ناچاریم به مکان‌هایی دورتر از شهر مثل مسکن مهر برویم.

  • کسادی خرید و فروش و اجاره در معاملات مسکن

صاحب یک بنگاه املاک در رشت با اشاره به کسادی بازار می‌گوید: خانه برای اجاره خیلی کم است. بسیاری از مستاجران ترجیح می‌دهند در جای قبلی بمانند و هزینه حمل‌ونقل ندهند. برخی هم تلاش می‌کنند تا به مکان‌های ارزان‌تر نقل مکان کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از خانه‌ها گران شده‌اند. «رضا کمالپور» ادامه می‌دهد: کسانی هم که برای خرید خانه مراجعه می‌کنند با توجه به این‌که هر روز خانه گران‌تر می‌شود، توان خرید آنها هم کمتر می‌شود. در حالی که قبلا ماهی ۱۵ معامله خرید داشتیم، الان به سختی ۳ معامله انجام می‌دهیم. فقط کسانی که از قبل خانه خریده‌اند، سود کرده اند.

  • گرانی‌های سراسری 

یک کارشناس مسکن با اشاره به این‌که گیلان دارای بالاترین تراکم در کشور بعد از تهران است، بیان می‌کند: گرانی مسکن در رشت متاثر از کل کشور است. در گیلان و رشت عموما گرانی وجود داشته و دلیل آن رشد مهاجرت و ویلاسازی و تقاضای بسیار برای خرید یا اجاره مسکن است. «رضا فیضی» ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی پرداخت وام مسکن هم چاره‌ساز نخواهد بود و در نهایت ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد. در این وضعیت بهتر است دولت برای کاهش قیمت‌ها راهکاری ارائه دهد یا جلوی این آشفته‌بازار مسکن را بگیرد. سطح درآمدها در شهرهایی مانند رشت کم است و فرد نمی‌تواند اجاره پرداخت کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک رشت هم می‌گوید: دولت با کمک به انبوه‌سازان، تخصیص زمین ارزان‌قیمت در مناطق مختلف شهری و فراهم کردن زیرساخت‌هایی همچون آب و برق و گاز می‌تواند در این خصوص گام بردارد. «علی حامی احمدی» می‌افزاید: هنگامی که ساخت مسکن افزایش یابد باعث می‌شود بازار رقابتی برای خریداران ایجاد شود. در حال حاضر ساخت مسکن کم اتفاق می‌افتد. با مراجعه به شهرداری‌ها و نگاهی به آمار صدور پروانه ساخت کاملا می‌توان متوجه این نکته شد.  وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که بسیاری از خریداران از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، با کاهش عوارض توسط شهرداری‌ها، کمک سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها به انبوه‌سازان می‌توان مسکن ارزان‌قیمت ساخت. انبوه‌سازی در مناطق مختلف شهری هم موجب کاهش قیمت خانه می‌شود.

کد خبر 442970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha