شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
۰ نفر

کاظم گلخنی- خبرنگار : اگرچه گردشگری استان هرمزگان می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه کارآفرینی در این بخش را بالفعل کند اما به نظر می‌رسد کارآفرینان در این بخش با مشکلات پیش‌بینی‌نشده و زیادی مواجهند که ادامه فعالیت آن را دشوار می‌کند. در این میان ناهماهنگی میان متولیان این بخش نیز بر این مشکلات افزوده است.

مزرعه گردشگری در روستای سلخ قشم

یکی از این موارد، صدور مجوز احداث مزرعه گردشگری سلخ جزیره قشم است که کارآفرین آن را با معضلاتی مواجه کرده است. اختلافات قدیمی دوگانه مدیریتی منطقه آزاد قشم و استانداری هرمزگان سبب شده است که  صدور مجوز احداث این مزرعه گردشگری روند کند و زمان‌بری را طی کند و ادامه فعالیت شغلی ۲۰۰ نفر را در هاله ای از ابهام فرو ببرد. هرچند گفته‌های مسئولان در این مورد متناقض است.

تحول در گردشگری قشم

زینت دریایی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: من اوایل دهه ۸۰ به سوئد مهاجرت کردم اما تصمیم گرفتم برای علاقه به فعالیت در صنعت گردشگری به زادگاهم برگردم و کسب و کاری را برای شناساندن این منطقه به گردشگران دنیا راه‌اندازی کنم. این بانوی قشمی ادامه می‌دهد: این اقامتگاه برای حدود ٢٠٠ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. شغلی که هیچ وابستگی به منابع سرمایه‌ای مانند نفت ندارد. وی می‌افزاید: بیشتر زنان روستایی اهل سلخ در تولید صنایع دستی و فروش آن به گردشگران فعالیت می‌کنند. برخی دیگر از زنان نیز در آشپزخانه یا دیگر قسمت‌های اقامتگاه مشغول به کارند. برخی اهالی روستا چه زن و چه مرد، راهنمای گردشگران برای دیدن جزیره هستند. اعضای گروه موسیقی سنتی‌ زار، صیادان سنتی و راننده‌هایی را که گردشگران را جابه‌جا می‌کنند هم باید به آمار اضافه کرد.  

میزبانی تورهای خارجی

این بانوی کارآفرین هرمزگانی حتی در اواخر فصل بهار و گرمای قشم نیز سرگرم میزبانی از تورهای خارجی است. دریایی در این‌باره می‌گوید: از وقتی دلار گران شده نرخ خدمات‌دهی ما در اقامتگاه به گردشگران هم افزایش یافته است. با این افزایش هزینه‌ها جذب تورهای گردشگر داخلی سخت‌تر شد؛ به همین دلیل در بخش جذب تورهای خارجی فعالیت کردیم.  وی می‌افزاید: استقبال از سوی تورهای خارجی به حدی بود که تا قبل از شروع ماه رمضان میزبان گروه‌های مختلف گردشگری هنرمندان فرانسوی بودیم. با آغاز ماه مبارک رمضان، برنامه‌های باغ آیین‌ها تغییر کرده و مراسم مذهبی برگزار کردیم.  

مدیریت دوگانه

یکی از نگرانی‌های جدی این مجتمع گردشگری، مزرعه گردشگری سلخ و مدیریت دوگانه واگذاری مجوز بهره‌برداری از این مزرعه اگریتوریسم گردشگری است. این بانوی کارآفرین از اختلافات قدیمی دوگانه مدیریتی منطقه آزاد قشم و استانداری هرمزگان می‌گوید و ادامه می‌دهد: صدور مجوز احداث مزرعه گردشگری سلخ جزیره قشم که قرار است به عنوان یکی از پروژه‌های پایلوت گردشگری منطقه فعالیت کند، روند کند و زمان‌بری پیدا کرده است.

دریایی از حمایت‌های استانداری و همکاری اداره کل گردشگری استان اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: وضعیت مجوز گردشگری مزرعه سلخ با وجود این‌که همه اقدامات قبلی آن روال قانونی داشته، مبهم است. من حتی شنیده‌ام که مجوز آن را به فرد دیگری واگذار کرده‌اند.  دریایی در ادامه می‌گوید: برای حل این مشکلات و صدور مجوز مزرعه گردشگری چند جلسه با مسئولان در بندرعباس برگزار کرده‌ایم ولی هنوز مشکل حل نشده است.  

پیگیری مشکلات بخش گردشگری

مدیر کل گردشگری استان هرمزگان با تمجید از خدمات بانو زینت دریایی می‌گوید: در موضوع واگذاری مجوز به مزرعه گردشگری روستای سلخ با وجود همکاری و همراهی استانداری و گردشگری استان، چالش اصلی را سازمان منطقه آزاد قشم به وجود آورده و اعلام کرده تصمیم‌گیری در این حیطه به عهده آن‌هاست.  

«رضا برومند» افزود: ما پیگیر مشکلات خانم دریایی هستیم و از وی حمایت می‌کنیم. من از موقعیت مکانی و فعالیت‌های باغ و آیین‌ها در مزرعه گردشگری روستای سلخ بازدید کرده‌ام. مجوز بخش گردشگری مزرعه که در حیطه اختیارات و وظایف این اداره است در حال طی کردن فرآیند موافقت اصولی و صدور مجوزهاست. وی افزود: تداخل کاری یکی از مسائل معمول در استان و منطقه آزاد است. ما هنگام مکاتبه برای صدور مجوزهای واگذاری زمین مزرعه گردشگری با سازمان منطقه آزاد قشم متوجه شدیم سازمان اقدام به واگذاری همان زمین به فرد دیگری کرده است.  برومند افزود: در مجموع برای حل نهایی این وضعیت منتظر دستور استانداری هستیم با این حال از تحقق ایده‌های خانم دریایی برای توسعه مجتمع گردشگری روستای سلخ حمایت می‌کنیم.  در همین ارتباط معاون توسعه گردشگری منطقه آزاد قشم بیان کرد: مزرعه گردشگری روستای سلخ از ابتدا به عنوان یک طرح پایلوت فعالیت خود را آغاز کرده است. من اطلاعی از واگذاری زمین این مزرعه به فرد دیگری ندارم.

«رضا اشگرف» افزود: باغ ‌آیین‌ها و اقامتگاه بوم‌گردی زینت دریایی دارای مجوز فعالیت از سوی منطقه آزاد قشم است. «طاهره شهرکی»، سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم، نیز با رد واگذاری زمین مزرعه گردشگری روستای سلخ به همشهری گفت: این مزرعه از سوی منطقه آزاد به فرد دیگری واگذار نشده اما تا جایی که اطلاع دارم بخشی از زمین‌های روستای سلخ در اختیار یک نهاد نظامی قرار دارد. این موضوع در بازدیدی هم که چندی پیش از روستای سلخ داشتم در حال بحث و بررسی بود.

موفقیت در جذب گردشگر خارجی

زینت دریایی، بانوی کارآفرین قشمی، می‌گوید: تا آبان سال جاری اقامتگاه بوم‌گردی سلخ توسط تورهای خارجی رزرو شده است. آخرین رزرو اقامتگاه مختص تور گردشگری از کشور لیتوانی است. هم‌اکنون این اقامتگاه تا آبان رزرو شده و توان میزبانی شبانه‌روزی از دیگر گردشگران را نداریم. با این حال مجتمع گردشگری ‌و باغ آیین‌ها برای همه قابل استفاده است.  
 

کد خبر 442939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha