همشهری آنلاین: جلسه اضطراری نمایندگان دولت مکزیک و کاخ سفید بر سر مناقشه مرزی و همچنین مناقشه تجاری بدون کسب نتیجه به پایان رسید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر مکزیک را تهدید به اجرای سیاست وضع تعرفه‌های گمرکی کرد.

دیوار مکزیک

به‌رغم کسب پیشرفت‌هایی در مذاکرات آمریکا و مکزیک بر سر تعرفه‌های گمرکی، نشست فوق‌العاده نمایندگان دو کشور بدون کسب نتیجه به پایان رسید. خبر پایان بی نتیجه این گفت‌وگوها را ترامپ غروب چهارشنبه ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد.

نشست فوق‌العاده بر سر مناقشه بازرگانی و مرزی دو کشور بدون حضور ترامپ برگزار شد. ترامپ در زمان برگزاری این نشست در ایرلند به‌سر می‌برد.

در نشست یاد شده مارچلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک با مایک پمپئو، همتای آمریکایی او و همچنین مایک پنس، معاون ترامپ شرکت داشتند.

ترامپ مجددا تهدید کرده است که سیاست وضع تعرفه‌های گمرکی جدید بر روی کالاهای وارداتی از مکزیک را از روز دوشنبه ۱۰ ژوئن اجرایی خواهد کرد.

بر اساس این تصمیم کالاهای وارداتی آمریکا از مکزیک در چند مرحله گران‌تر خواهند شد. در گام نخست، تعرفه پنج درصدی بر کالاهای مکزیک وضع خواهد شد و این تعرفه در گام‌های بعد به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

  • مخالفت کنگره

کنگره آمریکا با سیاست گمرکی ترامپ مخالفت کرده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: «این پسندیده نیست که با یک دوست چنین رفتاری صورت گیرد.»

نانسی پلوسی همچنین از سیاست دولت ترامپ در ارتباط با مهاجران و مناقشه مرزی با مکزیک نیز انتقاد کرده است. او گفته است که دولت ترامپ درباره سیاست‌های گمرکی و همچنین مناقشه مرزی با مکزیک اطلاعات لازمه را به کنگره ارائه نکرده است.

پلوسی گفته است تنها اطلاعاتی که کنگره از نتایج مذاکرات بین نمایندگان دو کشور تا کنون کسب کرده به یک پست توییتری ترامپ محدود می‌شود.

شماری از سناتورهای جمهوریخواه نیز از سیاست بازرگانی و مرزی دولت ترامپ ناخرسند هستند. ترامپ تهدید کرده است که هرگاه مکزیک مانع از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا نشود، آمریکا سیاست تعرفه‌های گمرکی را اجرا خواهد کرد.

این در حالی است که چاک گراسلی، سناتور جمهوریخواه از سوءاستفاده ترامپ از اختیارات خود در زمینه وضع عوارض گمرکی سخن گفته و تاکید کرده است که مناقشه مرزی ربطی به سیاست‌های بازرگانی ندارد.

باید یادآور شد که سالانه صدها هزار نفر از مردم آمریکای مرکزی به علت فقر و خشونت زادگاه خود را ترک کرده و از طریق مرز مکزیک خود را به آمریکا می‌رسانند.

در ماه مه، کنترل مرزی دو کشور مانع از ورود ۱۴۴ هزار نفر به آمریکا شده است. تعداد افرادی که در مرز مکزیک منتظر ورود به آمریکا هستند، نسبت به  ماه پیش از آن، افزایشی ۳۲ درصدی داشته است.

کد خبر 442878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha