بجنورد- ایرنا: عشایر خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۰۰ تن پنیر، روغن زرد و دیگر فراورده های لبنی یکی از قطب های مهم تولید در محصولات ارگانیک کشور محسوب می شود اما، این فراورده ها برای مصرف کننده ناشناخته مانده یا به عبارت دیگر «برند سازی» نشده است.

پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی خوشمزه اما، ناشناخته

دام‌های عشایر خراسان شمالی در مناطق قشلاقی و ییلاقی در مراتع سر سبز که گیاهان دارویی زیادی وجود دارد تعلیف می کنند به همین علت محصولات عشایری از عطر و بوی خوشی برخوردار است و کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد.

نبود برنامه ریزی درست، ساماندهی نامناسب، نداشتن برند و بسته بندی باعث شده این محصول تولیدی عشایر خراسان شمالی ناشناخته بماند.

عشایر خراسان شمالی با افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام سالانه همچنین حدود ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز، هفت هزار تن شیر و ۶۰۵ تن روغن حیوانی تولید می کنند که به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، محصولات این قشر پاک و سالم است.

برخی از شهروندان کشور در استان های مختلف از جمله تهران به این استان سفر می کنند و به صورت فله ای اقدام به خرید محصولات دامی عشایر از جمله پنیر خیکی، روغن حیوانی، روغن زرد، کشک و قره قروت می کنند که بسیار نیز مورد توجه آنها قرار می گیرد.

  • پنیر خیکی عشایر نیاز به برندسازی دارد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: پنیر خیکی یا پوستی تولید خانوار های عشایری این استان که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است باید توسط سرمایه گذاران برند سازی شود.

محمدرضا قلی پور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خانوار های عشایری این استان سالانه افزون بر ۱۰۰ تن پنیر خیکی باکیفیت تولید می کنند اما این محصول به صورت فله ای و بی نام و نشان به فروش می رسد.

وی افزود: محصولات عشایر این استان پاک و سالم و حتی ارگانیک تولید می شود که نیاز است سرمایه گذاران در حوزه صنایع غذایی با برند سازی این تولیدات را به کشور معرفی کنند.

وی با بیان اینکه پنیر خیکی خانوار های عشایری این استان در محیطی بی هوازی تولید می شود گفت: عشایر این پنیر را در زیر زمین به جای یخچال چندین ماه نگهداری می کنند که این امر محیطی بی هوازی را برای تخمیر ایجاد می کند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: این پنیر از شیر گوسفند تولید می‌شود و هم اکنون به طور متوسط هر یک کیلوگرم ۸۰۰ هزار ریال در بازار به صورت فله ای به فروش می رسد.

قلی پور با بیان اینکه پنیر خیکی و سایر فراورده های لبنی عشایر از طعم خاصی برخوردار است گفت: دام های عشایر در چراگاه ها و مراتع مناطق ییلاقی و قشلاقی تعلیف می شوند که این مناطق از گیاهان دارویی فراوانی برخوردار است به همین دلیل شیر گوسفندان دارای طعم و عطر خاصی است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: پنیر تولیدی خانوار های عشایری به دلیل اینکه گوسفندی است و درصد چربی بالاتری در مقایسه با سایر پنیرها دارد از کیفیت بهتری برخوردار است.

  • عشایر خراسان شمالی ۷۰ نوع محصول تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: خانوار های عشایری استان افزون بر ۷۰ نوع محصول شامل انواع پنیر، ماست خشک، کشک، قره قروت، دوغ و سایر تولید می کنند اما بیشتر به مصرف خانوار می رسد و بعضاً فروخته نیز می شود.

قلی پور اظهار داشت: راه اندازی واحدهای کوچک برای بسته بندی و برندسازی برای عرضه تولیدات عشایری به بازار در زمینه بهداشتی، اطلاع رسانی و تبلیغ ضروری است.

وی با بیان اینکه خانوار های عشایری این استان افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام در دست دارند گفت: عشایر این استان سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید می کنند که این میزان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید گوشت استان است.

قلی پور افزود: همچنین عشایر این استان سالانه هفت هزار تن شیر، ۶۰۵ تن روغن حیوانی و یکهزار و ۲۰۰ تن پشم تولید می کنند.

وی بر ایجاد اشتغال، اشتغال پایدار در خانوار های عشایری استان تاکید کرد و گفت: با فراهم کردن زمینه فروش محصولات عشایری که پاک و سالم هستند و همچنین نسبت به سایر محصولات از کیفیت بالاتری برخوردار است باید شغل های جدید نیز ایجاد کنیم.

پنیر محلی به خصوص پنیر خیکی یا پوستی یکی از باکیفیت ترین محصولات است از آنجایی که تولید پنیر خیکی تنها محدود به منطقه خراسان و اطراف آن است می توان این محصول با کیفیت را به کشور معرفی کرد و برای تولید کننده ها ارزش اقتصادی بیشتر ایجاد کرد، با توجه به طعم و خصوصیات ویژه آن حتی می توان آن را تجاری سازی نیز کرد.

قلی پورگفت: عشایر با فعالیت در بخش های مختلف و توانمندسازی هم به اقتصاد و معیشت خود و هم به رفع مشکلات اقتصادی و استقلال کشور کمک بسیار مهمی می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این استان با ۱۵۶ راس دام از میانگین کشور با ۱۱۳ راس بیشتر است.

وی افزود: خراسان شمالی از نظر تعداد خانوار های عشایری در کشور در رده پانزدهم قرار دارد اما، از نظر دام و تولید گوشت قرمز در جایگاه دوازدهم است.

جشنواره ملی فرهنگی و ورزشی عشایر کشور در دهه آخر خردادماه در مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین برگزار می شود.

در این جشنواره ملی که برپایی سه روزه آن برای ۲۳ خردادماه برنامه ریزی شده، عشایر ۱۵ استان کشور حضور خواهند یافت.

هدف از برگزاری این جشنواره ملی معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری مناطق عشایری، رونق تولید، کالاهای عشایری و همچنین معرفی فرهنگ، آداب و رسوم این قشر است.

همچنین در این جشنواره استان های مختلف با برپایی سیاه چادرهایی محصولات غذایی و لبنی و نیز تولیدات صنایع دستی خود را به نمایش می گذارند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

کد خبر 442875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha