سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شب‌های پرفورمنس گالری فرشته با اجرای آنیما احتیاط، تارا نظم علیزاده، امین مظفری، میلاد نظم علیزاده و علی قنبری شب گذشته به کار خود پایان داد.

نگاهی به چند شب پرفورمنس آرت

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه، مجموعه فرهنگی هنری شهر کتاب فرشته طبقِ روال هر سال، در شب‌های ماه مبارک رمضان و پس از افطار، با برنامه‌هایی میزبان افراد بود. بخشی از این برنامه‌ها که در بخش گالری فرشته و در قالب اجراهای هنری برگزار شدند، مجموعه پرفورمنس آرت‌هایی بود از هنرمندان جوان در حوزه‌های گوناگون که به مدت پنج شب در محل گالری فرشته برگزار شدند.

پرفورمنس یا پرفورمنس آرت واژه‌ای است که این روزها بسیار به گوش می‌خورد. در گالری‌ها، تئاترها حتی کنسرت‌ها بسیار این واژگان شنیده می‌شود. شاید در ابتدا این مدیا برای همه ناآشنا بود اما طی چند سال اخیر با برگزاری فستیوالی مخصوص به این امر این مدیا در کشور ما دیگر غریبه نیست. هنرمندان پرفورمنس آرت در پی به نمایش گزاردن مفاهیم، در قالب فرهنگ و سنت خود یا مکانی که در آن به خلق اثر می‌پردازند، هستند.

در واقع هنرمند هنرهای تجسمی، پرفورمنس آرت را روشی بی‌واسطه برای آنچه که می‌خواهند به مخاطب عرضه کنند، می‌یابند. در واقع پرفورمنس با یک تابلوی نقاشی به وجود نمی‌آید. تابلوی نقاشی نهایت حدودی را که درمی نوردد هنرهای مفهومی است. اما اگر انسانی با هر صورت فیزیکی در فراسوی این تابلو باشد، اساس عمل، دلالت رویدادی است که بین انسان با تابلوی نقاشی در هر لحظه رخ می‌دهد. در حقیقت پرفورمنس آرت هنری است که در لحظه رخ می‌دهد، حادثه جزئی جدایی ناپذیر از آن است و هیچ چیز در آن قابل پیش بینی و از پیش تعیین شده نیست.

نامه مهر و موم شده داخلِ بطری

نخستین شب؛ چهارشنبه هشتم خرداد ماه به اجرای پرفورمنسِ آنیما احتیاط و با عنوان «نامه هایی به زمین» اختصاص داشت. آنیما احتیاط نویسنده و هنرمند حوزه تجسمی تا کنون پرفورمنس آرت هایی چون «پرنده» (ششمین فستیوال پرفورمنس آرت، «پوئتری»، «ماهی گیری با هاراگوچی» و … را در کارنامه هنری خود داشته است. «نامه هایی به زمین» عنوان لایة اول از پروژة «نامه ها» ست. در این پروژه، که یک پروژة مدولیشن آرت و باز است، نامه‌هایی قرار است به دست‌های زمین در مکان‌های نامعلوم سپرده شوند. به عنوان مثال نامه‌ای که در فروردین ماه نود و پنج به زمین داده شد؛ نامه‌ای بود از جنس یک قطعه موم و یک قطعه سنگ با نقش و نگارهای یک شعر حک شده روی آن، به همراه طوماری چهل سانتیمتری با نقاشی‌ها و نوشته‌هایی دیداری. طومار مذکور، که با نخی از جنس کتان شکلی استوانه‌ای یافته است، به همراه قطعه سنگ و موم داخل شیشه قرار می‌گیرد.

نقاشی و نگاه

شب دوم، شبِ اجرای پرفورمنس آرت «ز مثل …» بود با اجرای تارا نظم علی زاده. این هنرمند قریب به بیست و پنج سال است که کار نقاشی می‌کند و از سیزده سالگی فعالیت خود را شروع کرده است. نظم علیزاده اکنون مدرس دانشگاه‌های هنر است و در زمینه نقاشی و پرفورمنس آرت به صورت حرفه‌ای کار می‌کند. تارا نظم علیزاده، مدیر گروه سه گوش همواره پرفورمنس هایی را به روی صحنه برده است که علاوه بر در هم تنیده گی با ادبیات مسائل و دغدغه‌های ذهنی اجتماع خود را در بطن خود دارد. پرفورمنس «ز مثل» نیز از این فضا مستثنا نبود و به جهت محتوایش توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطب برقرا کند.

هنرمند نباید، باید داشته باشد!

اجرای سومین شب‌های پرفورمنس آرت را امین مظفری عهده دار بود با اجرای «او برای تو می رقصد». این پرفورمنس که به صورت مشترک توسط سعید ارغوانی و علیرضا امین مظفری اجرا شد فضایی متفاوت داشت. علاوه بر حضور هنرمندانی چون الناز شاکردوست و مهدی منصوری، هادی میثمی با اجرای چلو جانی متفاوت به این اجرا بخشید. اتفاق متفاوت این شب مشارکت یکی از مخاطبان حاضر در فضای پرفورمنس بود که با گفتنِ یک جمله، به گونه‌ای مسیر اجرا را تعیین کرد. اساساً شاید ذات هنر معاصر همین باشد؛ اینکه شکل پذیر نیست و همین امر سبب می‌شود که شکل و فرمی از پیش تعیین شده نداشته باشد.

یک چیدمان انسانی

شب چهارم با اجرای میلاد نظم علی زاده همراه بود. اجرای پرفورمنس «سینی چای». این هنرمند که پیش از این به عنوان پرفورمر فعالیت‌های بسیاری به ویژه در گروه سه گوش به مدیریت تارا نظم علی زاده داشته است، از آنجا که اساساً پرفورمنس آرت فضایی نو و مدرن دارد، درک مفاهیم جاری در اجرا بیشتر از همه از سوی مخاطب شکل می‌گیرد و این برداشت و درک مخاطب است که به اجرا جهت می‌دهد. در واقع مخاطب در طول اجرا سعی در معنی کردنِ مفاهیم پیش چشم خود دارد و «سینی چای» توانست ارتباط بسیار خوبی با مخاطبین حاضر برقرار کند.

شبِ موسیقی و شعر

و در نهایت شبِ پایانی پرفورمنس آزت شهر کتاب فرشته از آنِ علی قنبری بود با عنوان «ام ۱» که با حضور شهرام کریمی، نادر مشایخی، محمد شیروانی و الهه نوری اجرا شد. البته در این پرفورمنس هنرمندانی چون شمس لنگرودی، شهرام کریمی، سوسن شریعتی و ابراهیم پشتکوهی نیز مشارکت داشتند. علی قنبری، شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد و پرفورمر و همچنین فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک است. مجموعه اشعار او عبارت‌اند از «نقطه پشت فعل خراب یا فرانتزکافکای پشت جلد»، «نامه (به / از) رؤیا و ضمائم پاره وقت»، «یک ساعت سعد با مارک وستندواچ» و «شعر ماهی صید ناشدنی». وی کتاب مهم و تاثیرگذارآنتولوژی «شعر پست مدرن» تألیف پل هوور و همچنین «مجموعه اشعار کنستانتین کاوافی» شاعر یونانی را نیز به فارسی ترجمه کرده و به‌طور پراکنده اشعار بسیاری از شاعران خارجی را در مطبوعات به فارسی برگردانده است. او همچنین نویسنده رمان «چسب و قیچی در گزارش یک ذهن اجاره‌ای» است. فارغ از اینها او مترجم بسیاری از مقالات مهم ادبی متفکران ساختارگرا و پساساختگرای نیمه دوم قرن بیستم و از متفکرانی نظیر ژولیا کریستوا، ژاک دریدا، رولان بارت، ا. ج. گرماس، نورتروپ فرای، دیوید لاج، ژرار ژنه، تری ایگلتون است. علی قنبری همچنین پرفورمنس پویتری های «آموزش زبان عربی»، «نامه به رؤیا» و «گفتگو با یک داور فوتبال» و نیز کلیپ پویتری «عبدالحمید» را نیز اجرا کرده است.

انتهای پیام

کد خبر 442744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha