نصیبه سجادی-خبرنگار: «مراقب صدایتان باشید. شما صوت زیبایی دارید و تلاوت شما یکی از بهترین تلاوت‌هایی بود که شنیدم.» بدون‌ تردید شنیدن این جملات از زبان مقام معظم رهبری، آرزوی همه قاریان قرآنی کشور است، اما این آرزو برای «محمدرضا طاهری» قاری نوجوان شهرک ولی‌عصر(عج) برآورده شده است.

دیدار با رهبری

او ماه مبارک رمضان امسال اتفاقات ارزشمندی را تجربه کرده که تلاوت قرآن در محضر مقام معظم رهبری و برگزاری کرسی تلاوت در جوار حرم حضرت زینب(س) از جمله این اتفاقات خوش برای اوست. او حتی از مقام معظم رهبری، انگشتر و چفیه‌ای به یادگار گرفته است.  

محمدرضای کوچک هر صبح با نوای تلاوت قرآن چشم باز می‌کرد. روی خندان و زبان خوش پدر او را از رختخواب گرم و نرم جدا می‌کرد و به کنار سجاده می‌کشاند. محمدرضای شیرین‌زبان اگر موقع اقامه نماز، ‌ریز و فلفلی می‌خندید یا بازیگوشی می‌کرد، باز هم از آفرین و مرحبای دلچسب پدر و مادرش محروم نمی‌شد. پدر که از حافظان ۱۵جزء قرآن کریم بود و در کنار مشغله‌های کار و زندگی به آموزش قرآنی کودکان محله می‌پرداخت، آرزو داشت فرزندش نیز با کلام خدا انس بگیرد و از حافظان قرآن شود. او محمدرضا را به مجالس تلاوت استادان بزرگ می‌برد و سوره‌های قرآن را آیه به آیه برایش ضبط می‌کرد تا گوش کند، حتی در حال بازی و فعالیت‌های روزمره، اما پیشرفت محمدرضا در حفظ و قرائت قرآن کریم دلگرم‌کننده نبود. توصیه استاد «محمد پورعاشوری» باعث آشنایی محمدرضا با «علی محرابی» شد. پورعاشوری سفارش کرد عضو گروه همخوانی «سبیل الرشاد» شود تا برای حفظ آیات قرآنی انگیزه بیشتری داشته باشد.

  • دیدار به یادماندنی

محرابی که گروه سبیل‌الرشاد را تشکیل داده بود، در نخستین جلسه دیدارشان به جنس صدای فاخر محمدرضا پی برد و پیشنهاد کرد در رشته قرائت توانایی‌اش را بیازماید. جدی گرفتن این پیشنهاد مسیر پیشرفت محمدرضا را باز کرد و برخلاف نظر بعضی از استادان که او را فردی مستعد نمی‌دیدند، در رقابت‌های مختلف خوش درخشید. تحسین قاری نوجوان از سوی استادان بزرگ سبب شد مجمع عالی قرآن کریم او را برای تلاوت در محضر مقام معظم رهبری دعوت کند. این دعوت ویژه، محرابی و شاگردش را به تکاپو انداخت و شب و روز تمرین کردند تا در حضور رهبر معظم انقلاب سربلند شوند. در روز برگزاری مجلس تلاوت، محرابی و پدر و مادرش نمی‌توانستند دلشوره خود را پنهان کنند، اما محمدرضا هیجانی دلچسب داشت که شبیه نگرانی نبود. تلاوت محمدرضا زیبا و بی‌نقص بود و با تحسین حاضران روبه‌رو شد، اما تعریف و تمجیدهای پدرانه مقام معظم رهبری حس و حال دیگری برای او داشت. محمدرضا می‌گوید: «صحبت‌های ایشان شیرین و آرامش‌بخش بود. »

  • تلاوت در جوار بانوی کربلا

 این دیدار مقدمه‌ای شد تا از محمدرضا دعوت کنند در جمع مدافعان حرم و مردم سوریه کرسی تلاوت برگزار کند. سفر به سوریه در این شرایط خالی از خطر نبود، اما شوق زیارت حرم حضرت زینب(س) سبب شد پدر و پسر بار سفر ببندند و راهی این کشور شوند. محمدرضا ۱۴روز از ماه مبارک رمضان را در سوریه گذراند و در جمع مردم جنگ‌زده حلب و اهالی دمشق ۱۱کرسی تلاوت برگزار کرد. «مجتبی طاهری» پدر محمدرضا می‌گوید: «وقتی محمدرضا در مساجد الکوثر و المنار تلاوت داشت، سوری‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند و در حالی که اشک می‌ریختند، او را به‌عنوان یک استاد بزرگ قرآنی صدا می‌زدند. » محمدرضا که در آستانه ۱۴سالگی، یکی از قاریان خوش‌آتیه کشور به شمار می‌آید، آرزو دارد جزو «عاملان قرآن» باشد و مفاهیم قرآنی را در زندگی‌اش به کار گیرد. او از دانش‌آموزان ممتاز کلاس هشتم دبیرستان شهید خرم‌نژاد است و دلش می‌خواهد مانند پدرش برای تربیت قرآنی نوجوانان محله قدمی بردارد. همچنین او دوست دارد عضو مفیدی برای محله باشد و باری از دوش هم‌محله‌ای‌هایش بردارد.

  • در این گروه همخوانی قاریان زیادی تربیت شده اند
  • سبیل‌الرشاد

قاری نوجوان شهرک ولی‌عصر(عج) نخستین بار به‌عنوان عضو گروه همخوانی «سبیل‌الرشاد» به دیدار مقام معظم رهبری رفته بود. سبیل‌الرشاد گروه تواشیح و جمع‌خوانی قرآن کریم است که ۷سال پیش با همت «علی محرابی» پا گرفت و بسیاری ازقاریان و حافظان نوجوان را به جامعه قرآنی کشور معرفی کرده است. مادرش مدیر مدرسه بود و علی محرابی در کلاس آموزش قرآن استاد «سعید محمدخان» وظیفه استادیاری را برعهده داشت. این استادیار نوجوان خوب می‌دانست جمع‌خوانی قرآن کریم خیلی زود قاریان مبتدی را به مهارت و پختگی می‌رساند و از مادرش اجازه خواست تعدادی از دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند را برای گروه همخوانی گلچین کند. «شایان تقی‌خانی» جزو ۶دانش‌آموزی بود که برای گروه سبیل‌الرشاد انتخاب شد.

شایان می‌گوید: «صبر و مهربانی محرابی باعث عشق و علاقه ما نسبت به او شد. » نام گروه سبیل‌الرشاد خیلی زود بر سر زبان‌ها افتاد و در مجالس بزرگانی مانند استاد پویا و استاد سبزعلی به اجرا پرداختند. در این جلسات تشویق‌های پرشور استادان به آنها انگیزه می‌داد، طوری که گاهی حتی ۱۴ساعت در شبانه‌روز به تمرین می‌پرداختند. نتیجه این تلاش‌ها و همدلی‌ها به دست آوردن مقام برتر گروه‌های همخوانی کشور در سال‌های۹۵ و ۹۶ و ۲اجرا در حضور مقام معظم رهبری بود. در طول این سال‌ها اعضای گروه که تعدادشان به ۳۰قاری کودک و نوجوان رسیده، به دوستانی صمیمی تبدیل شده‌اند که در کنار فعالیت‌های قرآنی به ورزش و تفریح می‌پردازند و به اردوهای زیارتی و سیاحتی می‌روند. «مهدی حمزه‌ای» از اعضای قدیمی سبیل‌الرشاد است. او می‌گوید: «حال و هوای جلسات تمرین گروه سبیل‌الرشاد ما را به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند کرده است. » مهدی از حضور در این گروه خاطرات شیرینی دارد و معتقد است همخوانی قرآن دقت قاریان نوجوان را افزایش می‌دهد.

  • استاد از تلاش و پشتکار شاگردش می‌گوید
  • محمدرضا دلسرد نشد 

همنشینی با قرآن کریم به سیمای «علی محرابی» متانت و وقاری دلنشین بخشیده است. جوانی و تواضع محرابی سبب شده نزد شاگردانش منزلت استادی مهربان و دوستی دانا را پیدا کند. قاریان نوجوان صبوری و بی‌اعتنایی به مادیات را مهم‌ترین ویژگی استادشان می‌دانند و بر این باورند که وجود او یادگیری آمیزه‌های قرآنی را برای آنها لذت‌بخش کرده است. محرابی سال‌های زیادی در کنار محمدرضا طاهری بوده و برای پرورش توانایی‌های او زحمات زیادی کشیده است. محرابی در حال به پایان رساندن دوره حفظ کل قرآن کریم است. گفت‌وگوی کوتاه ما را با او می‌خوانید.  

  • والدین محمدرضا حضور شما را در شکوفایی استعداد فرزندشان مؤثر می‌دانند. توانایی محمدرضا را چگونه کشف کردید؟

استاد پورعاشوری در ایجاد انگیزه و علاقه محمدرضا تأثیر زیادی داشت. وقتی محمدرضا را به من معرفی کرد، با شنیدن صوت او متوجه شدم که در قرائت توانایی خاصی دارد. محمدرضا پشتکار و سختکوشی زیادی دارد و برای رسیدن به موفقیت تلاش زیادی کرده است. در سال‌های اول گاهی سنگینی تمرینات اشکش را درمی‌آورد، ولی هیچ‌وقت مأیوس و دلسرد نشد و خودش ما را به ادامه راه تشویق می‌کرد.

  • شاگردانتان روش تدریس شما را از استادان دیگر متفاوت می‌دانند و این امر را از دلایل گرایش خود به فعالیت‌های قرآنی عنوان می‌کنند. چه ویژگی‌هایی روش تدریس شما را خاص کرده است؟

آموزش علوم قرآنی ظرافت‌ها و حساسیت‌های مهمی دارد که اگر از آنها غفلت شود، نوجوانان را از مسیر قرآن دور و دلزده می‌کند. من برای پیدا کردن شیوه آموزشی مناسب مهارت‌های قرآنی، دوره‌های مختلف سخنوری، مشاوره، فلسفه کودکان، اصول موفقیت و... را گذراندم و این دوره‌ها در پیدا کردن زبان خاص بچه‌ها به من کمک زیادی کرد. درحال حاضر در ۶مجموعه قرآنی به تربیت قاریان نوجوان مشغول هستم. در این مجموعه‌ها در کنار تعلیم رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم، کارگاه‌های «کسب مهارت‌های زندگی در سایه تعالیم قرآن» برگزار می‌شود تا زاویه دید بچه‌ها نسبت به مسائل زندگی رنگ‌و بوی قرآنی بگیرد. من هیچ یک از کلاس‌هایم را به روش سخنرانی و فردمحوری اداره نمی‌کنم و فقط تسهیلگر جلسات بحث و هم‌اندیشی بچه‌ها هستم.

  • محمدرضا در سن بلوغ قرار دارد و باید از صوتش مراقبت کند. برای تداوم مسیر قرآنی او چه برنامه‌ای دارید؟  

مقام معظم رهبری به محمدرضا توصیه کردند در این سن با صوت بلند قرائت نکند تا صدایش آسیب نبیند. در دوران بلوغ محمدرضا برای پیدا کردن سبک تلاوت ویژه او برنامه‌ریزی می‌کنیم. آموزش مفاهیم قرآن مجید را هم با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

کد خبر 442690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha