یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آندریا نالس، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان در پی یک جنگ قدرت درون‌حزبی و به دلیل نبود حمایت لازم از درون حزب از مقام خود کناره‌گیری کرد. خانم نالس با اعلام این خبر افزود که حزب او از ائتلاف دولت آلمان خارج نخواهد شد.

آندریا نالس

به گزارش دویچه وله، آندریا نالس از مقام ریاست حزب سوسیال دموکرات آلمان و ریاست فراکسیون این حزب در پارلمان آلمان (بوندستاگ) کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم نالس روز یکشنبه ۱۲ خرداد (دوم ژوئن) در نامه‌ای که به کلیه اعضای حزب ارسال کرد نوشت: «بحث‌ درون فراکسیون و دریافت شمار زیادی از نظرها از درون حزب به من نشان داد که دیگر حمایت لازم برای انجام وظایفم در ریاست حزب را ندارم.»

او اعلام کرد: «به همین دلیل من روز دوشنبه آینده در هیئت رئیسه حزب کناره‌گیری خود را از ریاست حزب سوسیال دموکرات آلمان و روز سه‌شنبه نیز کناره‌گیری از ریاست فراکسیون حزب در پارلمان (بوندستاگ) را در جلسه فراکسیون اعلام خواهم کرد.»

آندریا نالس پس شکست حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمان اروپا و ریزش چشمگیر آرای این حزب، به شدت زیر فشار انتقادها قرار گرفت. به همین دلیل او در فراکسیون حزب اعلام کرد، انتخاباتی زودرس برای تعیین رئیس جدید فراکسیون برگزار کند. اما در اجلاس ویژه فراکسیون که روز چهارشنبه گذشته ۲۹ مه برگزار شد، برای خانم نالس مشخص شد که او برای این اقدام خود حمایت لازم را ندارد.

خانم نالس که از آوریل ۲۰۱۸ ریاست حزب سوسیال دموکرات‌ها را برعهده دارد، در نامه خود می‌افزاید که او مایل است از این طریق این امکان را به‌وجود آورد تا به گونه‌ای کاملا منظم افرادی برای احراز این دو مقام سیاسی تعیین شوند.

او حزب خود را به یکپارچگی و خویشتنداری فراخواند و در نامه خود به اعضای حزب گوشزد کرد که او ریاست حزب و فراکسیون را در دوره‌ای بسیار دشوار برعهده گرفته بوده است.

در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ آلمان نیز آرای سوسیال دموکرات‌ها افت شدیدی داشت و در این وضعیت بود که آندریا نالس ریاست فراکسیون پارلمانی را برعهده گرفت و یک سال بعد به مقام ریاست حزب برگزیده شد.

نالس در نامه خود به اعضا می‌گوید: «ما همه با هم تصمیم گرفتیم بخشی از مسئولیت دولت آلمان را برای کشورمان برعهده گیریم.» و بدین گونه سوسیال دموکرات‌ها به ادامه شرکت در ائتلاف بزرگ برای تشکیل دولت رأی دادند.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون سوسیال دموکرات‌های آلمان با دو حزب دیگر دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در دولت ائتلافی، موسوم به "ائتلاف بزرگ" شرکت دارد. این گونه ائتلاف‌ها در آلمان نادر بوده‌اند و فقط در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۶۹ و نیز ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ می‌توان از "ائتلاف بزرگ" سراغ گرفت.

آندریا نالس هیجدهمین رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان است. پس از جنگ دوم جهانی و آغاز دموکراسی نوین آلمان، کورت شوماخر نخستین رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان بود که از ۱۱ مه ۱۹۴۶ تا ۲۰ اوت ۱۹۵۲ این مقام را عهده دار بود.

طولانی‌ترین مدت ریاست حزب را ویلی برانت (از ۱۶ فوریه ۱۹۶۴ تا ۱۴ ژوئن ۱۹۸۷) برعهده داشت. شخصیت کاریزماتیک ویلی برانت و فضای چپ حاکم بر مناسبات اجتماعی آن زمان، سوسیال دموکرات‌های آلمان را به اوج محبوبیت و قدرت رساند. این محبوبیت و به طور کلی اندیشه سوسیال دموکراسی در دو دهه‌ گذشته رو به افول گذاشته است که علل آن جای بحث بسیار دارد.

کد خبر 442599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha