همشهری آنلاین: رییس هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در امور معالجه بیماران گفت: هیچ مشکلی در تامین باتری قلب نداریم و وضعیت تامین آن را تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

باتري قلب

دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر کمبود باتری قلب در بیمارستان‌ها و فرستادن بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه این وسیله پزشکی، گفت: ۷۰ درصد باتری‌های قلب کشور را هیات‌امنای ارزی تامین می‌کند و در حال حاضر ذخیره مناسبی در این زمینه داریم؛ به‌طوری که طی ماه‌های آینده هیچ مشکلی در زمینه تامین باتری قلب نداریم.

وی با بیان اینکه بنا به حکم وزیر بهداشت و تاکیدی که کرده‌اند، بیمارستان‌ها اجازه ندارند که بیمار را برای تامین دارو یا تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستند، افزود: فرآیند تامین تجهیزاتی چون باتری قلب به این صورت است که بیمارستان‌ها نیازهای بیماران‌شان را لیست کرده و به هیات‌امنا ارسال می‌کنند و ما نیازهایشان را برطرف می‌کنیم.

یوسفی ادامه داد: حتی با توجه به مشکلات بیمارستان‌ها در زمینه نقدینگی، بابت تامین تجهیزات و داروهای مورد نیازشان، دریافت نقدی هم از آن‌ها انجام نمی‌دهیم. زیرا بیمارستان‌ها از بیمه‌ها طلبکارند. حال اشکال از جایی ایجاد شده که برخی بیمارستان‌ها برای تامین این تجهیزات بیماران را به خارج از بیمارستان فرستادند که این اقدام تخلف است و بارها از سوی وزارت بهداشت هم اعلام شده که این اقدام نباید انجام شود.

وی تاکید کرد: مسلما در این ارجاعات مشکلاتی ایجاد می‌شود و ممکن است دلالانی در این بین با بیماران ارتباط برقرار کرده و نسبت به تامین تجهیزات مورد نیازشان با قیمت‌های گزاف و گران اقدام کنند. این موضوع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که اجازه ندارند بیمار را برای تامین دارو یا تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستند. حال اگر بیمارستانی چنین تخلفی مرتکب شد، ‌ مردم باید به اداره بازرسی وزارت بهداشت گزارش دهند.

یوسفی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین باتری قلب نداریم و کارها بر اساس روال معمول انجام می‌شود، گفت: هیات‌امنای ارزی، انواع مختلف باتری‌های قلب را با ارز دولتی تامین کرده و با همین قیمت هم در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم. البته به دلیل مشکلات دانشگاه‌ها، از آن‌ها دریافت نقدی نداریم؛ به‌طوریکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از دانشگاه‌ها طلب داریم، اما نمی‌گذاریم کار بیمارستان‌ها بخوابد؛ چراکه هیات امنای ارزی برای تسهیل کار بیماران تشکیل شده است.

وی با اشاره به وضعیت تامین تجهیزات پزشکی با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشورمان ایجاد شده است، گفت: مگر می‌شود که تحریم‌ها در تامین دارو و تجهیزات پزشکی تاثیرگذار نباشد؟. قطعا در تامین تجهیزات پزشکی و دارو هم مشکلاتی ایجاد می‌شود، اما باید شرایط را مدیریت کرد. قسمتی از همین التهاباتی که اخیرا در زمینه باتری قلب ایجاد شد، باعث شد که بسیاری از بیماران نگران شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و بگویند شاید دو ماه دیگر باتری قلب گیر نیاید، بنابراین عمل ما را زودتر انجام دهید. این درحالیست که در حال حاضر میزان دپوی ما در زمینه باتری قلب، منطقی است و تقریبا تا پایان سال ۱۳۹۸ را برنامه‌ریزی کرده و مشکلی نداریم. بیماران هم نگران نباشند. 

وی تاکید کرد: ما به بیماران اطمینان می‌دهیم که تجهیزات مورد نیازشان را تامین می‌کنیم. بنابراین عجله نکنند. تاکید می‌کنم که مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه پیش‌بینی‌های لازم را از شش ماه قبل در این خصوص انجام داده بودیم.

کد خبر 442512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha