مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
۰ نفر

سیدمحمد فخار-خبرنگار: آمار و ارقام رسیده نشان می‌دهد که حضور دوچرخه‌سواران در ایستگاه‌های مترو رشد قابل توجهی داشته است.

مترو - دوچرخه

دوچرخه تنها وسیله پاک حمل‌ونقلی است که شهروندان پایتخت می‌توانند با آن وارد مترو شوند و از آن برای تکمیل سفر ترکیبی خود استفاده کنند. یکی از معضلات اصلی سد راه دوچرخه‌سواری در تهران، شیب معابر شمالی جنوبی آن است اما بهره‌گیری از مترو می‌تواند این چالش را رفع و شهر را برای ترددهای پاک بیشتر آماده کند. طرح سفر ترکیبی مترو و دوچرخه از آذر۹۷ در تهران اجرایی شده و هر روز بر طرفدارانش افزوده می‌شود.

با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از آذر پارسال تا پایان اردیبهشت ۳هزار و ۲۶۰دوچرخه‌سوار به متروی تهران وارد شدند و در شهر زیرزمینی تردد کردند. تا پایان فروردین‌ماه‌۹۸ متروی تهران میزبان بیش از هزار و ۴۰۰مسافر دوچرخه‌سوار بود اما در اردیبهشت‌ماه ۹۸، هزار و ۸۶۰نفر با دوچرخه از مترو استفاده کردند که نسبت به ۵ماه ابتدایی که این طرح اجرا شد، با رشد بیش از ۶درصدی روبه‌رو شدیم. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این‌باره به همشهری می‌گوید:

با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه در آذرماه سال‌۹۷ برای نخستین‌بار در کشور، این امکان برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری به‌وجود آمد که سفرهای درون‌شهری خود را با استفاده از این طرح انجام دهند. این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه اجرایی شد که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شد. در این خصوص دستورالعملی برای استفاده از دوچرخه در ایستگاه‌های مترو تدوین شد تا حضور دوچرخه‌سواران در واگن‌های مترو خللی در تردد دیگر مسافران ایجاد نکند و از این وسیله حمل‌ونقل پاک نیز استفاده صحیح شود.

  • اهمیت طرح در تابستان

استفاده از طرح سفر ترکیبی به‌خصوص در ایام تابستان می‌تواند برای گردش در اماکن دیدنی پایتخت بسیار مورد استفاده باشد. گستردگی خطوط متروی تهران به‌خصوص در مناطق مرکزی باعث شده تا اغلب مناطق گردشگری با مترو در دسترس باشند. بنابراین از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری دعوت می‌کنم که با استفاده از این امکان در ایام تابستان به گردش در مناطق دیدنی پایتخت بپردازند. شهرداری تهران با در اختیار قراردادن امکانات ایستگاه‌های خطوط، ‌زمینه استفاده از دوچرخه را برای استفاده‌کنندگان این وسیله نقلیه پاک فراهم آورده و در تلاش است با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی در این زمینه، مشوق مناسبی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد.

  • چرا دوچرخه+مترو؟

تردد پاک در فضاهای شهری مهم‌ترین هدفی است که باید دنبال شود. پیاده‌روی در رأس این ترددها می‌تواند حامی و تضمین‌کننده کیفیت هوا و کاهنده ترافیک باشد اما شهری نظیر تهران با ۷۴۰کیلومترمربع وسعت از یک طرف و مسافت‌های طولانی ممکن است ایده پیاده‌روی صرف را با چالش مواجه کند. بدین‌ترتیب دوچرخه می‌تواند راهکاری مهم و حیاتی برای ترددهای شهری سریع‌تر باشد. این همان ایده‌ای است که شهردار تهران با احیای سه‌شنبه‌های بدون خودرو دنبال می‌کند. حال اگر ترددهای شهری با دوچرخه نیز مشمول چالش شهر شیبداری نظیر تهران شود، باید ایده‌ای برای جابه‌جایی‌ دوچرخه پیدا شود و درست در همین شرایط ایده دوچرخه+مترو می‌تواند مفید باشد. این ایده تاکنون هزاران نفر را به ایستگاه‌های مترو کشانده و امید است تهران را به سمت شهر دوچرخه‌سواران سوق دهد.

  • قوانین سفر

هم‌اکنون در تمام روزهای هفته به غیر از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ و از ساعت۱۶ تا ۱۹ که پیک مسافری محسوب می‌شود، دوچرخه‌سواران می‌توانند با دوچرخه‌های تاشو با ابعاد۳۰×۶۰×۹۰ وارد شبکه مترو شوند. طبق اعلام متروی تهران، ورود با دوچرخه‌های معمولی نیز در روزهای جمعه و ایام تعطیل مجاز است و تنها دلیل محدودکردن ورود دوچرخه‌های معمولی در روزهای تعطیل، خلوتی ایستگاه‌ها و قطارهاست چراکه با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده می‌کنند، امکان ورود دوچرخه به واگن‌ها وجود ندارد.

همچنین دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های عادی استفاده می‌کنند، فقط مجاز به ورود به واگن‌هایی هستند که با برچسب‌هایی روی بدنه قطار مشخص شده ولی دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های تاشو استفاده می‌کنند، مجاز به ورود به تمامی واگن‌ها هستند.

کد خبر 442018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha