سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

اسماعیل سلطنت‌پور- خبرنگار: خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اوضاع منطقه را در حالتی ملتهب قرار داده است؛ التهابی که موجب‌شده وزیر خارجه ایران بدون توقف در حال سرکشی به کشورهای مختلف باشد.

ظريف

ظریف از سوم فروردین امسال تا سوم خرداد به ۱۲سفر خارجی رفته که کشورهای منطقه در صدر این سفرها بوده‌اند؛ در جریان این سفرها، ایران به کشورهای منطقه، یک پیشنهاد امنیتی هم داده است. محمدجواد ظریف در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود به عراق رفت تا با مقامات این کشور گفت‌وگو کند؛ سفری که به دلایل مختلف حائز اهمیت بود چون ظریف در این سفر روی صندلی‌ای نشست که ۲ هفته قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روی آن نشسته بود و از عراقی‌ها برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن استمداد کرده بود.

آن زمان رسانه‌های عراقی نوشته بودند که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به مقام آمریکایی پیشنهادی در رابطه با امضای یک الحاقیه به برجام داده؛ پیشنهادی که البته ایران آن را هماهنگ نشده می‌داند اما به‌نظر می‌رسد عراقی‌ها بعد از اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا تلاش جدی برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا را دنبال می‌کنند.

عراق بعد از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور برای کاهش تنش بین ایران و عربستان هم ابراز تمایل کرده بود. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ۳‌ماه قبل در پاسخ به خبرنگار همشهری درخصوص میانجیگری عراق بین عربستان و ایران گفته بود: ایران چنین چیزی از عراق نخواسته اما در این رابطه او آمادگی دارد. با این حال محمدجواد ظریف در بغداد به خبرنگاران گفت: ما به‌دنبال ایجاد روابط با تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستیم و در این راستا پیشنهادهای متعددی برای همکاری ازجمله پیشنهاد امضای تعهد عدم‌تجاوز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را داده‌ایم.

این پیشنهاد البته تازگی ندارد و ظریف قبلا هم درباره آن سخن گفته بود اما هنوز مشخص نیست کشورهای منطقه در این رابطه چه عکس‌العملی نشان خواهند داد. به هر روی سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه پس از تکرار پیشنهاد ظریف بار سفر بست و عازم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شد.

مقصد اول عراقچی مسقط، پایتخت عمان بود. عمانی‌ها در سال‌های اخیر پای ثابت اقدامات میانجیگرانه بین ایران و آمریکا بوده‌اند و بعد از افزایش تنش بین ایران و آمریکا مایک پمپئو با سلطان قابوس تلفنی درباره ایران صحبت کرد و دوشنبه قبل هم عمانی‌ها وزیر خارجه‌شان را به تهران فرستادند تا با کنار هم گذاشتن این پازل‌ها یک‌بار دیگر گمانه‌ها درباره مذاکره بین ایران و آمریکا تقویت شود؛ خبری که یک رسانه کویتی هم به آن پرداخت، اما بلافاصله سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را رد کرد؛ علاوه بر او عراقچی هم پس از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در توییتر خود هرگونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را تکذیب کرد.

عراقچی بعد از مسقط به کویت و قطر هم سفر می‌کند که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف از این سفرها تشریح سیاست‌های ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و تأکید بر عدم‌تمایل ایران به تنش در منطقه است.

تنش در منطقه البته آدرس غلطی است که آمریکایی‌ها پس از اجرای تحریم‌ها علیه ایران داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که با شایعه‌سازی‌ و بعد جوسازی درباره ادعای حمله ایران به منافع آمریکا در منطقه و سپس اعزام ناو آبراهام لینکلن به دریای عرب بر طبل درگیری نظامی با ایران کوبیدند تا تلاش‌ها برای مقابله کشورها با تحریم‌ها علیه ایران را به تلاش‌ها برای جلوگیری از احتمال جنگ بین ایران و آمریکا بدل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرده به‌دنبال جنگ با ایران نیست و سران ایران نیز صراحتا گفته‌اند دنبال جنگ نیستند، اما آنچه ناگفته عیان است اینکه بعید به‌نظر می‌رسد همه کشورها در آرامش به خرید و فروش نفت بپردازند، اما ایران در سایه تحریم‌های یکجانبه آمریکا صرفا نظاره‌گر اوضاع باشد؛ کما اینکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سال گذشته به صراحت در این رابطه هشدار داده است. در ۲ هفته اخیر ۲ اتفاق مهم در حوزه انرژی منطقه رخ داد که قیمت نفت را بالا کشید،

نخست اهدافی نفتی در عربستان هدف حمله قرار گرفت و نیروهای انصارالله مسئولیت آن را بر عهده گرفته و آن را پاسخی به حملات ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن عنوان کردند و از سوی دیگر ۲هفته قبل چندین نفتکش در ساحل فجیره امارات مورد آسیب جدی قرار گرفتند که دولت امارات این حملات را خرابکارانه عنوان کرد، اما پنتاگون مسئولیت آن را متوجه سپاه پاسداران ایران کرد؛ اتهامی که وزیر خارجه ایران آن را رد کرده و گفته است که او قبلا درباره احتمال وقوع عملیات خرابکارانه پیش‌بینی کرده‌است.

کد خبر 442000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha