همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آلمان در پیامی به همایش جهانی رسانه‌ها نسبت به تحت فشار قرار گرفتن آزادی رسانه در جهان هشدار داد.

پيام ويديويي اشتاين ماير به همايش رسانه ها

دوازدهمین همایش بین‌المللی رسانه‌ها به میزبانی "دویچه‌وله" دوشنبه ششم خرداد کار خود را آغاز کرد و نشست‌ها و سخنرانی‌های آن در روز سه‌شنبه هفتم  خرداد نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، این همایش دو روزه با سخنان رئیس‌جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر، از طریق ارتباط ویدئویی و سخنرانی پتر لیمبورگ، مدیرکل دویچه‌وله، گشایش یافت.  

محور اصلی همایش سال ۲۰۱۹ "جابه‌جایی قدرت" انتخاب شده و ارتباط میان پوپولیسم (عوامگرایی)، رسانه و قدرت، و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی که در آن اطلاعات نادرست به شکل گسترده و سریع انتشار می‌یابد از موضوع‌هایی است که شرکت‌کنندگان به آنها می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دموکراسی و آزادی رسانه‌ها، و خطراتی که این دو ارزش بنیادی به هم پیوسته را تهدید می‌کنند از جمله مفاهیمی بودند که در روز گشایش همایش بسیار تکرار شدند.

رئیس‌جمهوری آلمان معتقد است قدرت‌های زیادی علیه آزادی رسانه‌ها بسیج و متحد شده‌اند و او به همین دلیل جانب روزنامه‌نگاران را می‌گیرد.

او گفت: آزادی رسانه‌ها در سرتاسر جهان و حتی در اتحادیه اروپا زیر فشار قرار گرفته و خرید روزنامه‌ها برای تحت کنترل گرفتن آنها یکی از نشانه‌های این وضعیت است.

به گفته اشتاین‌مایر این فقط سیاست‌مداران اقتدارگرا و دیکتاتورها نیستند که آزادی بیان و آزادی تبادل اندیشه را تهدید می‌کنند، بلکه بحث‌های سیاسی همچنین از جانب امکانات تکنیکی جدید نیز به مخاطره افتاده‌اند.

اشتاین‌مایر با اشاره به گسترش پرشتاب شبکه‌های اجتماعی می‌گوید لحن پیام‌ها در این شبکه‌ها "خشن‌تر و در مواردی حتی بی‌رحمانه‌تر" شده که گاهی رسیدن به تفاهم را ناممکن می‌کند و این تحولی نگران‌کننده است.

رئیس‌جمهور آلمان در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد که در حال حاضر درباره دیجیتالی شدن دموکراسی زیاد صحبت می‌شود اما در مورد دموکراتیزه شدن دنیای دیجیتالی چنین نیست. او افزود: این‌که چند پلتفرم محدود کار اطلاع‌رسانی به تعداد زیادی از شهروندان را در اختیار بگیرند برای دموکراسی مطلوب نیست.

او ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با محدود کردن رسانه‌ها و به خطر افتادن دموکراسی در اروپا از روزنامه‌نگاران خواست شهامت خود را حفظ کنند و درباره چیزهایی گزارش دهند که برای حاکمان ناخوشایند است.

هشدار درباره آینده دموکراسی در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان مشارکت دور از انتظار شهروندان در انتخابات پارلمان اروپا را نشانه پویایی و شادابی تمایلات دموکراتیک در این قاره ارزیابی می‌کنند. مشارکت شهروندان آلمانی در این انتخابات بیشترین میزان مشارکت از ربع قرن پیش تا کنون بوده است. افزون بر این حضور جوانان نیز در پای صندوق‌های رای با مطالباتی چون حفاظت از محیط زیست چشمگیر بوده است.

کد خبر 441907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha