همشهری‌آنلاین: صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرد، شمار حمله علیه مدارس در افغانستان طی یک سال حدوداً سه برابر شده و بیش از نیم میلیون دانش‌آموز افغان را از تحصیل بازداشته است.

افغانستان

هم‌زمان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی مدارس امن که سه‌شنبه هفتم خرداد در شهر مایورکا در اسپانیا برگزار می‌شود، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) بر افغانستان تمرکز کرده؛ کشوری که شمار حملات علیه مدارس آن  از ۶۸ مورد در سال ۲۰۱۷ به ۱۹۲ مورد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: تحصیلات در افغانستان در وضعیتی بحرانی قرار دارد. این حملات بی‌معنی به مدارس، کشتارها، جراحات ناشی از این حملات و ربودن معلمان و همچنین تهدید علیه تحصیلات در حال نابود کردن امید و رویای یک نسل کامل از کودکان است.

به گزارش اسپوتنیک، یونیسف بر این باور است که یکی از دلایل حمله به مدارس در افغانستان، استفاده از آن‌ها به عنوان حوزه‌های اخذ رای طی انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۸ است. تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰۰ مدرسه به دلایل امنیتی بسته شد و بیش از نیم میلیون دانش‌آموز افغان را از تحصیل محروم کرد.

طبق این بیانیه، نرخ بالای فقر و تبعیضی که همواره علیه زنان و دختران افغانستان وجود دارد، وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و بر حدود ۳.۷ میلیون کودکی که تخمین زده شده از تحصیل محروم هستند، می‌افزاید و ۶۰ درصد از این آمار را دختران تشکیل می‌دهند.

یونیسف از همکاری با شرکای محلی برای ارائه تحصیلات غیررسمی به کودکان خبر داد و از همه طرف‌های درگیری افغاستان خواست حمله به مدارس را متوقف کنند.

افغانستان سال‌هاست با درگیری داخلی میان نیروهای دولتی و طالبان دست به گریبان است.

کد خبر 441904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha