همشهری آنلاین: نامزدهای کلیدی احزاب حامی اتحادیه اروپا از هر شاخه و گرایشی در پی انتشار نتایج شگفتی برانگیز انتخابات پارلمان اروپا اعلام کردند که اکنون اولویت‌شان یافتن نیروهایی برای تشکیل ائتلاف علیه احزاب اروپاستیز است.

انتخابات پارلمان اروپا

به گزارش یورونیوز، پس از انتشار نتایج انتخابات، شماری از احزاب سنتی در آرایش تازۀ نیروهای پارلمان اروپا کنار رفته و احزاب و گروه‌های تازه‌ای به میدان آمدند. همه‌ این نیروها اکنون بی‌وقفه در حال رایزنی برای ایجاد ائتلافی قدرتمند هستند.

گی ورهوفشتات، رهبر گروه لیبرال در پارلمان که هم پیمانانش پس از رای پایین شهروندان اروپا به دو گره اصلی پارلمانی یعنی سوسیالیست های حزب چپ میانه و حزب راست میانه «مردم» اکنون از قدرت مانور بیشتری برخوردارند، می‌گوید که گروهش می‌تواند نقشی تعیین کننده در پیش داشته باشد.

آقای ورهوفشتات با تاکید بر این نکته که دو حزب عمده یعنی سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران دیگر اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار ندارند گفت:‌ «هیچگونه اکثریت استوار حامی‌ اروپا، بدون مشارکت حزب جدید و میانه‌روی ما امکان پذیر نیست.»

مانفرد وبر، چهرۀ میانه‌روی ائتلاف «حزب مردم اروپا» که نمایندگانی از احزاب مختلف را در خود جای داده است نیز از سوسیالیست‌ها، لیبرال‌ها و حتی سبزها خواست به این ائتلاف بپیوندند.

آقای وبر گفت:‌ «نگاهی به ارقام نشان می‌دهد که سبزها هم برندهٔ انتخابات روز یکشنبه هستند و به همین دلیل می‌توانند هم‌پیمانان احتمالی باشند.»

اما سبزها که آرایی چشمگیر به دست آورده‌اند، می‌گویند کمی برای صحبت درباره ائتلاف زود است.

باس اکهوت، نماینده هلندی حزب سبزها می‌گوید:‌ «ما هنوز نمی‌دانیم این گروه‌های ائتلافی واقعا چه شکلی خواهند بود. این گروه‌بندی‌ها هم‌اکنون در حال تغییر هستند پس بهتر است صبر کنیم. بیایید بر تغییراتی که مردم خواهان آنها هستند و برایشان رأی داده‌اند تمرکز کنیم.»

فرانس تیمرمن از حزب سوسیالیستهای اروپایی، از جمله کاندیداهای پیروز و محبوبی بود که سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها از او به گرمی استقبال کردند.

او با قدردانی از حضور هوادارانش اعلام کرد:‌ «با شما عهد می‌کنم برای رسیدن به اکثریتی رو به رشد در پارلمان بجنگم، اکثریتی که واقعا با مسأله تغییرات آب و هوایی و نابرابری اجتماعی بجنگند.»

گرچه هنوز زود است که بتوان گفت سخنان و وعده‌های نامزدهای پیروز تا چه حد معتبر خواهند بود اما یک چیز مسلم است و آن اینکه نبرد سختِ میان جبهه‌ها و نیروهای مختلف در پارلمان اروپا برای کسب اکثریت کرسی‌ها تازه آغاز شده است.

کد خبر 441815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha