همشهری آنلاین: چند ساعت پس از خروج گسترده تماشاگران از سالن نمایش «مکتوب، عشق من»، منتقدان هم حسابی از خجالت تازه‌ترین تجربه کارگردانی عبداللطیف کشیش درآمدند.

عبداللطيف كشيش در كن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، در شرایطی که جشنواره کن هفتاد و دوم بدون حاشیه و جنجال به روزهای پایانی نزدیک می‌شد، نمایش «مکتوب، عشق من» در بخش مسابقه به شدت خبرساز شد. بسیاری از تماشاگران در واکنش به صحنه تکان‌دهنده و مستهجن فیلم به نشانه اعتراض با حالتی گیج از سالن بیرون آمدند تا مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان امسال هم بدون جنجال نباشد.

نمایش عریان حدود ۱۳ دقیقه صحنه‌های مستهجن در بخشی از فیلم کشیش باعث شد بسیاری از کارشناسان حضور «مکتوب» را در بخش مسابقه رسمی کن یک آبروریزی و رسوایی بزرگ بدانند. چند ساعت بعد، سایت معتبر راتن تومیتوز که معمولا با دریافت دست‌کم پنج نقد بر یک فیلم (یک نقد از منتقدی معتبر) به آن امتیاز می‌دهد، به «مکتوب» امتیاز صفر درصد نقد تازه و مثبت داد؛ اتفاقی که در تاریخ این سایت کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه باشد.

کشیش فرانسوی-تونسی که شش سال پیش با فیلم غیراخلاقی «آبی گرم‌ترین رنگ است» نخل طلا را برده بود، دو سال پیش «مکتوب، عشق من» را در جشنواره ونیز به نمایش درآورد و امسال با دنباله این فیلم به بخش مسابقه کن بازگشت؛ اتفاقی که می‌تواند یک نقطه سیاه بسیار بزرگ در کارنامه‌اش باشد. این «بن‌بست خلاقانه نومیدکننده» می‌تواند همان سرنوشتی را برای کشیش رقم بزند که پیش‌تر لارس فن‌تریر دچارش شده بود.

هر چند فیلمساز ۵۸ ساله فرانسوی در نشست خبری فیلم خود با اعتماد به نفس ظاهر شد و از این گفت که قرار نیست هر چه می‌سازد، به مذاق همگان خوش بیاید. برخلاف بسیاری از فیلم‌های حاضر در بخش‌های رسمی کن که پخش‌کننده‌های اروپایی و آمریکایی خود را خیلی زود پیدا کردند، «مکتوب» همچنان دنبال خریدار به ویژه برای بازار آمریکا می‌گردد و بعید است شرکت‌های معتبر اعتبار خود را پای یک فیلم کم‌ارزش ۲۱۲ دقیقه‌ای هزینه کنند.

کد خبر 441752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha