همشهری آنلاین: تداوم فشار منفی روی حاشیه سود، پالایشگاه‌های آسیایی را ناگزیر کرده است به فکر کاهش نرخ فعالیتشان باشند.

نفت

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز اظهار کرده که قیمت‌های بالاتر نفت در بازار جهانی عامل تحولات نامطلوبی بوده که به افت حاشیه سود پالایشگاه‌ها به پایین‌ترین حد از بهار سال ۲۰۰۳ تاکنون منجر شده است.

در میان پالایشگاه‌هایی که کاهش نرخ فعالیتشان را بررسی می‌کنند شرکت "اس کی انرژی" کره جنوبی، شرکت پالایش سنگاپور و حداقل یک پالایشگاه در تایلند وجود دارند. یک تحلیلگر چینی به رویترز گفت: برخی از پالایشگاه‌های مستقل چینی در حال حاضر به دلیل حاشیه سود پایین، با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیتشان فعالیت می‌کنند.

قیمت‌های بین‌المللی نفت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون تحت تأثیر توافق کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا رشد کرده است. افزایش اخیر تنش‌ها در خاورمیانه نیز از روند افزایشی قیمت‌ها حمایت کرده است. با وجود این که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا طی یک ماه اخیر پایین‌تر معامله شده اما این افت قیمت برای بالا بردن حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیایی کافی نبوده است.

دلیل دیگر این اتفاق ممکن است مربوط به اشباع عرضه سوخت از سوی چین باشد. افزایش ظرفیت پالایش به خصوص از سوی پالایشگاه‌های مستقل و افزایش سهمیه صادرات فرآورده‌های نفتی باعث افزایش قابل توجه محصولات نفتی چینی در منطقه شده و این امر روی حاشیه سود پالایش تأثیر منفی گذاشته است.

با وجود اشباع عرضه و کاهش نرخ فعالیت، پالایشگاه‌های چینی امسال نفت بیشتری فرآوری می‌کنند و پکن هم اخیراً دور جدیدی از سهمیه‌های صادرات محصولات نفتی را صادر کرده که بالاتر از سهمیه‌های سال گذشته بوده‌اند. از آغاز سال ۲۰۱۹ مجموع سهمیه صادرات محصولات نفتی به ۵۰ میلیون تن رسیده است.

کد خبر 441745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha