همشهری آنلاین: نخستین‌بار در سال‌های اخیر فیلمی جایزه نخل طلا را در جشنواره کن برد که میانگین امتیازهایش در جدول منتقدان اسکرین بیش از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه بود.

بونگ جون-هو برنده نخل طلايي كن كنار كاترين دونوو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین دیلی، «انگل» به کارگردانی بونگ جون-هو که در رقابت با ۲۰ فیلم دیگر بخش مسابقه رسمی هفتاد و دومین دوره جشنواره کن موفق به کسب امتیاز ۳.۵ از چهار شده بود، شامگاه شنبه نخستین نخل طلایی را برای سینمای کره‌جنوبی به ارمغان آورد. هیات داوران کن ۲۰۱۹ به ریاست الخاندرو گونزالس ایناریتو جایزه بهترین فیلم را به یگ کمدی سیاه از زندگی شهروندان معمولی کره اهدا کرد.

این دومین سال پیاپی است که مهم‌ترین رویداد سینمایی اروپا و شاید جهان در کن به سوی نه‌چندان سرخوشانه زندگی مردم شرق آسیا روی خوش و علاقه نشان می‌دهد. سال گذشته «دله‌دزدها» به کارگردانی هیروکازو کره‌-ادا از ژاپن با روایت زندگی تکان‌دهنده یک خانواده فقیر جایزه نخل طلا را برده بود و امسال نوبت به «انگل» رسید تا با روایت کردن یک هجویه اجتماعی خشن درباره زندگی انگلی خانواده‌ای فقیر کنار خانواده‌ای پولدار این افتخار را از آن خود کند.

هر چند در سال‌های اخیر جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن کارکردی آرشیوی داشت و بیشتر به درد ثبت در تاریخ می‌خورد اما امسال این سنت شکسته شد و فیلمی برترین جایزه کن را برد که در جدول منتقدان کن هم بیشترین امتیاز را به دست آورده بود. «انگل» از پنج منتقد امتیاز کامل چهار ستاره گرفت و پنج منتقد دیگر هم به آن سه ستاره دادند تا میانگین امتیازهایش به عدد بسیار خوب ۳.۵ برسد.

جاستین چانگ از لس‌آنجلس تایمز، منتقد نشریه پیپر چین، میشل سیمن از پوزیتیف فرانسه، آنتون دالین از مدوسای روسیه و گروه منتقدان اسکرین به نماینده کره‌جنوبی در بخش مسابقه کن امسال امتیاز کامل دادند. استفانی زاخارک از هفته‌نامه تایم آمریکا، پیتر بردشا از روزنامه گاردین بریتانیا، نیک جیمز از ماهنامه معتبر سایت اند ساوند بریتانیا، دو منتقد از روزنامه لیبراسیون فرانسه و منتقد دی‌سایت آلمان هم با سه ستاره از «انگل» استقبال کردند.

امسال فقط سه فیلم دیگر از منتقدان اسکرین در کن نمره بالای سه گرفتند؛ «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو با وجود داشتن پنج امتیاز چهار ستاره، به دلیل گرفتن نمره بی‌ارزش از منتقد دی‌سایت آلمان به میانگین امتیاز سه رسید. «پرتره بانویی بر آتش» ساخته سلین سیاما با پنج امتیاز چهار ستاره و «درد و شکوه» پدرو آلمودووار با چهار امتیاز چهار ستاره با امتیاز مشابه ۳.۳ دیگر فیلم‌های موفق این دوره از نگاه منتقدان بودند.

از سوی دیگر، کمترین امتیاز به «مکتوب عشق من» ساخته عبداللطیف کشیش از فرانسه تعلق گرفت که منتقد لیبراسیون به آن چهار ستاره داد تا به لطف دو امتیاز بی‌ارزش و پنج امتیاز یک ستاره به میانگین ۱.۵ برسد. «فرانکی» ایرا ساکس با ۱.۶، «ماتیاس و ماکسیم» اگزاویه دولان از کانادا با ۱.۶ و «پیشگو» ساخته جاستین تریه از فرانسه با امتیاز ۱.۸ بدترین فیلم‌های کن ۲۰۱۹ از نگاه منتقدان اسکرین لقب گرفتند.

سال گذشته «سوختن» به کارگردانی لی چانگ-دونگ از کره‌جنوبی با امتیاز ۳.۸ رکورد ۳.۷ امتیاز «تونی اردمان» ساخته مارن آدی را شکست و از ۱۰ منتقد حاضر در جدول منتقدان اسکرین، هشت منتقد به آن چهار ستاره کامل دادند اما در نهایت این «دله‌دزدها» بود که با وجود گرفتن امتیاز ۳.۲ و قرار گرفتن در رده دوم، جایزه نخل طلا را برد.

کد خبر 441709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha