مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

رمضان نوری- ایلام - خبرنگار: کارخانه بزرگ «نورد» واقع در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام به دلیل مشکلات متعدد از ۲ ماه پیش تعطیل شده است و به این ترتیب ۱۰۰ کارگر آن خانه‌نشین شده‌اند.

کارخانه «نورد»

کارخانه نورد یکی از کارخانه‌های فعال و بزرگ در شهرستان ایوان و استان ایلام است که زمینه اشتغال‌ افراد زیادی را فراهم آورده اما حالا به موانع بزرگی برخورد کرده و به تعطیلی کشیده شده است. این کارخانه که سال ۱۳۹۰ ساخته شده، بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع میلگرد عاجدار فولادی در منطقه غرب کشور با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن و شمش با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن در سال است. فاز اول این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد و مشغول فعالیت و قرار بود که فاز دوم آن نیز با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان با امکان اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد اما این امر فعلا محقق نشده است.

  • اختلافات شرکا

فرماندار ایوان درباره دلیل تعطیلی کارخانه نورد به خبرنگار همشهری می‌گوید: شهرک صنعتی ایوان یکی از شهرک‌های صنعتی مهم و فعال استان ایلام است که با داشتن مراکز تولیدی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کرده است. «امیدعلی سبزی» عنوان می‌کند: یکی از کارخانه‌های بزرگ این شهرک کارخانه نورد است که در سال‌های گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر از جوانان شهرستان را فراهم آورده است. اما متاسفانه نزدیک ۲ ماه است که این کارخانه تعطیل شده است. وی می‌افزاید: زمینه تعطیلی کارخانه را اختلافات شرکا فراهم کرده که پیگیری‌های حقوقی آن توسط نماینده این کارخانه در حال انجام است.

  •  راه‌اندازی مجدد کارخانه 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: تعطیلی ۲ ماهه کارخانه نورد ایوان به دلیل اختلافات شرکا بوده و ارتباطی به کم‌کاری یا اهمال مدیران سازمان‌های متولی ندارد. «یارالله نصیری» ادامه می‌دهد: مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه مذاکرات و جلساتی با سهامداران آن داشته‌اند. وی می‌گوید: کارگران کارخانه تا زمان رفع مشکل و راه‌اندازی مجدد آن بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد. وی ادامه می‌دهد: به منظور تسریع حل مشکلات حقوقی شرکت و شرکا پیگیری‌های لازم از طریق دادگستری ایوان در دست انجام است.

  • وضعیت صنعت استان 

نصیری با اشاره به این‌که حدود ۵۳۲ واحد تولیدی در استان ایلام وجود دارد، می‌افزاید: حدود ۶۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان فعال و ۴۰ درصد واحدهای صنعتی استان غیرفعال هستند. وی می‌گوید: کل سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی استان ۳۱۷۰ میلیارد تومان با ایجاد شغل برای ۱۰ هزار نفر است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بیان می‌کند: عمده‌ترین مشکل واحدهای تولیدی استان کمبود نقدینگی و مسائل مربوط به تکنولوژی، تامین اجتماعی، مالیات، تامین و نگهداری ماشین‌آلات و بازاریابی است. این مسئول می‌افزاید: سال گذشته و امسال، طی جلسات ستاد تسهیل ایلام، ۳۹ واحد تولیدی در استان دوباره به عرصه تولید بازگشتند و زمینه تثبیت ۲۱۰۰ فرصت شغلی در نتیجه احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال به وجود آمد.

  • نباید اجازه دهیم کارگران بیکار شوند

همچنین، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تعطیلی واحدهای صنعتی موجب بیکاری کارگران و دامن زدن به مشکلات معیشتی خانواده‌های آنها می‌شود. «حیدر نعمتی» می‌گوید: ۱۰۰ کارگر در کارخانه نورد ایوان مشغول کار بودند و ما نمی‌توانیم به وضعیت آنها و نیز تعطیلی کارخانه به دلیل اختلاف شرکا بی‌توجه باشیم.

وی تاکید می‌کند: در سال جاری که به فرموده مقام معظم رهبری سال رونق تولید است، باید برای تداوم فعالیت این واحد و بازگشت آن به عرصه تولید تلاش کنیم. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اختلاف شرکای این کارخانه، از دستگاه قضا تقاضا داریم روند رسیدگی به پرونده را تسریع کند تا این واحد به عرصه تولید بازگردد و خانواده‌هایی که درآمدشان از محل کار در این واحد صنعتی است، شغل خود را دوباره به دست بیاورند.

***
اختلاف سهامداران کارخانه نورد ایوان موجب شده است این واحد بزرگ صنعتی و تولیدی در سال جاری که سال رونق تولید نام‌ گرفته است، تعطیل شود و حدود ۱۰۰ کارگر آن بیکار شوند. از آنجا که این کارخانه با سرمایه‌ای هنگفت (ملی و استانی) ساخته شده و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم آورده است، می‌طلبد که مسئولان ارشد استانی در این زمینه به صورت ویژه چاره‌اندیشی و اختلافات سهامداران را با سرپنجه تدبیر رفع کنند تا تولید و اشتغال دوباره به این کارخانه بازگردد و نور امید در دل‌های کارگران آن و خانواده‌هایشان روشن شود.  

کد خبر 441674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha