یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

سید مهدی حسینی - اردبیل - خبرنگار: کلزا از جمله گیاهان روغنی و صد البته بسیار ارزشمند است و به عنوان یک محصول استراتژیک از چند جهت از جمله تامین کردن روغن جایگاه ویژه‌ای بین محصولات کشاورزی دارد.

امسال-9-هزار-هکتار-از-اراضی-استان-زیر-کشت-کلزا-رفته-است

امسال ۹ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان اردبیل زیر کشت کلزا رفته است که از این میزان ۳۰۰ هکتار آن در حوزه شهرستان اردبیل است و برآورد می‌شود افزون بر ۲۰ هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شود. کلزا به‌ عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که طی سال‌های اخیر نبود صنایع تبدیلی باعث از دست رفتن سود حاصل از کشت این محصول شده بود. اما به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، به‌زودی یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های روغن‌کشی دانه‌های روغنی در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد و فراوری کلزا در استان انجام خواهد شد.

  • نبود صنایع تبدیلی 

یکی از کشاورزان منطقه پارس‌آباد می‌گوید: حدود ۱۰ هکتار از زمین‌های خود را به کشت کلزا اختصاص داده‌ام و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان پیش‌بینی می‌کنم امسال محصول خوبی برداشت کنیم. «محمد معتمدی» از نبود صنایع تبدیلی در استان انتقاد می‌کند و می‌افزاید: نبود این واحدها باعث می‌شود محصولات و دسترنج ما به صورت خام به سایر استان‌ها صادر شود در حالی که می‌توان با دانه‌کشی و تبدیل کلزا روغن تولید کرد و علاوه بر تولید، به ایجاد اشتغال‌ نیز پرداخت.

یکی دیگر از کلزاکاران هم عنوان می‌کند: کشت کلزا نسبت به گندم به‌صرفه‌تر است و تقریبا ۲ برابر گندم قیمت دارد که انگیزه خوبی در کشاورز برای کشت این محصول پربرکت به وجود می‌آورد. با توجه به آن‌که با تحریم اقتصادی درگیر هستیم، تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور و استان امری ضروری است تا فشار ابرقدرت‌ها نتواند بر ما تاثیری داشته باشد. به همین خاطر از دولت انتظار می‌رود که در نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزایش منطقی را لحاظ کند چراکه در غیر این صورت پیش‌بینی تولید محقق نخواهد شد. «نصیر ملکی» تاکید می‌کند: از مسئولان کشاورزی در استان و کشور خواستاریم با خرید به‌موقع‌ با قیمت مناسب‌ و پرداخت بهای محصول در اسرع وقت ما را یاری کنند تا سال دیگر به کشت کلزا مصمم‌تر باشیم.

  • اولین کشت نشائی کلزا 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که اردبیل با تولید ۵۳ درصد کل دانه‌های روغنی کشور در سال گذشته مقام نخست تولید را در این زمینه به خود اختصاص داد، اظهار می‌کند:‌ امیدواریم با افزایش سالانه سطح زیر کشت و رعایت مسائل به‌زراعی و الگوی کشت، تولید این محصول در سال‌های آینده افزایش پیدا کند و شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی باشیم. «خلیل نیکشاد» یکی از سیاست‌های مهم هدایتی و حمایتی سازمان متبوع خود را افزایش سطح زیر کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات مهم بین دانه‌های روغنی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعاً شاهد افزایش تولید این محصول در سال مزین به نام «رونق تولید» خواهیم بود.

دبیر کارگروه کشاورزی استان می‌گوید: به منظور افزایش عملکرد دانه روغنی کلزا در واحد سطح، برای اولین بار کشت نشائی این محصول سال گذشته انجام شد. این کار می‌تواند به افزایش تولید کلزا در واحد سطح و در پی آن افزایش میزان درآمد تولیدکنندگان بسیار کمک کند. این مسئول تاکید می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های روغن‌کشی دانه‌های روغنی به زودی در اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید. به طور قطع از آن به بعد محصولات تولیدی دانه‌های روغنی به صورت خام به دیگر استان‌ها ارسال نخواهد شد.

  • آغاز خرید تضمینی 

مدیر نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان اردبیل هم از آغاز خرید تضمینی کلزا از کشاورزان در شمال استان از روز سه‌شنبه هفته جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: ۴ مرکز خرید تضمینی در پارس‌آباد و بیله‌سوار آماده خرید دانه کلزا به ازای هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت هستند. «علی نوبخت» ادامه می‌دهد: بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۲۰ هزار تن محصول کلزا در استان برداشت شود.

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به این‌که سال گذشته بالغ بر ۱۹ هزار تن کلزا در استان اردبیل خریداری شد، می‌گوید: ۹۰ درصد این محصول متعلق به شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد بود. وی با بیان این‌که خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری تنها از طریق سامانه انجام خواهد شد و هیچ محصولی از کشاورزانی که در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند خریداری نمی‌شود، اظهار می‌کند: کشاورزانی که در سامانه جامع پهنه‌بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت‌نام نکرده‌اند هرچه سریع‌تر با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به ثبت سطح زیر کشت کلزای خود اقدام کنند.

نوبخت به کشاورزان توصیه می‌کند: بهتر است در برداشت محصولات خود عجله نکنند تا در زمان تحویل، رطوبت محصول بالاتر از حد مجاز نباشد. همچنین کشاورزان عزیز در زمان تحویل محصول، کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی خود را به همراه داشته باشند. این مسئول با تاکید بر این‌که درصدد ارتقای خدمات ارائه شده به کشاورزان هستیم، می‌افزاید: به منظور خرید تضمینی گندم و کلزا استانداردسازی باسکول‌ها و آماده‌سازی انبارهای ذخیره‌سازی انجام شده است و تیم مدیریتی و کارشناسی شرکت غله و سازمان جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند شرایطی را فراهم آورند که محصول در حداقل زمان ممکن به مراکز خرید تحویل داده شود.

  • خودداری از برداشت زودهنگام غلات

فرماندار پارس‌آباد با اشاره به آغاز فصل برداشت محصولاتی همچون گندم، کلزا و جو اظهار می‌کند:‌ کشاورزان از ۵ تا ۱۰ خرداد به برداشت این محصولات اقدام خواهند کرد و توصیه می‌شود از برداشت زودهنگام آن خودداری کنند.  «علی علایی» زمان شروع خرید تضمینی گندم دیم را ۱۵ خرداد و آبی را ۲۰ خرداد عنوان می‌کند و می‌افزاید: مراکز خرید محصول یک هفته زودتر از شروع فصل برداشت تجهیز و آماده خواهند شد. امسال ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پارس‌آباد زیر کشت گندم رفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۸۰ هزار تن محصول در این شهرستان تولید شود.

قیمت خرید تضمینی گندم نیز برای هر کیلو گرم ۱۷ هزار ریال خواهد بود. به گفته علایی، همچنین در این شهرستان ۵۵۰۰ هکتار کلزا کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول از آن برداشت شود. قیمت خرید هر کیلوگرم آن نیز ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال تعیین شده است.  وی همچنین سطح زیر کشت جو را بیش از ۲ هزار هکتار بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: این محصول به صورت تضمینی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۶۳۹ ریال از سوی شرکت پشتیبانی خریداری می‌شود و قیمت نهایی آن در بورس مشخص خواهد شد. شروع برداشت جو نیز ۱۰ خرداد است و پیش‌بینی می‌شود ۵ هزار تن محصول برداشت شود.

کد خبر 441661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha