شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار: سال‌ها است که دوردور کردن و روشن گذاشتن چراغ‌های مه‌شکن خودروهای لوکس و چرخیدن بی‌هدف در خیابان‌های اعیان‌نشین شهر در ساعات پایانی شب‌ها در بین قشر خاصی رواج پیدا کرده است.

خودروهای متخلف

لایی کشیدن و کورس گذاشتن و سبقت‌های خطرناک و رانندگی با سرعت بالا سرگرمی برخی جوانانی شده است که با خودروهای مدل‌بالا در خیابان‌های اصفهان جولان می‌دهند. چند وقت پیش دوردور کردن پورشه‌سواران در خیابان کارگر اصفهان اذهان عمومی را جریحه‌دار کرد. حادثه‌ای که منجر به مرگ پسر ۲۱ ساله‌ای شد که در راه برگشت به خانه جانش را به خاطر جاه‌طلبی‌های همسن و سالان پورشه‌سوارش از دست داد. دوردور کردن در خیابان‌های جنوب اصفهان سال‌ها است صورت می‌گیرد، اما آنچه این خبر را بر سر زبان‌ها انداخت جمله دختری بود که برادرش در عملیات تعقیب و گریز از دست پلیس راهور در سلسله تصادفی عامل مرگ «فرهاد طاهریان» شد.

میلاد ۲۴ سال دارد و صاحب بی. ام. و سری ۷ است. او به همشهری می‌گوید: فقط چهار تا ماشین پورشه، مرسدس بنز، لکسوس و بی. ‌ام. و در بین دوردوربازان قابل قبول است. ماشین من به آسمان هفتم معروف است و خدای امکانات است و فقط ۳۰ خودرو با این مدل در اصفهان موجود است. دوردور کردن سرگرمی قشر خاصی از جوانان است که می‌توانند سوار این ماشین‌ها بشوند. از آنجا که می‌خواهیم شناخته‌شده باشیم، لاکچری سوار می‌شویم. بعضی شب‌ها تا دم صبح دور می‌زنیم و رفاقت‌های جدیدی در این دور زدن‌ها شکل می‌گیرد.  

  • ارزهای  خارج‌شده برای ۸۰ خودرو سوپرلوکس

«رضا صالحی ‌پژوه» خبرنگار اصفهانی که برای اولین بار خبر تصادف پورشه با پراید را در دوردورکردن در خیابان کارگر در رسانه‌اش مطرح کرد، به همشهری می‌گوید: جمعه‌شب بود که متوجه شدم در خیابان کارگر تصادف فجیعی رخ داده و خانمی موقع تصادف گفته «کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم». در رسانه‌ها جست‌وجو کردم و متوجه شدم این خبر کار نشده و به علت اهمیت موضوع به آن پرداختم و بعد از چند ساعت خبرگزاری‌ها خبر را کار کردند.

وی ادامه می‌دهد : روز بعد در راه برگشت از سپاهان‌شهر برای روشن شدن زوایای موضوع تصمیم گرفتم میدانی عمل کنم. برای همین به صحنه حادثه رفتم و با شاهدان عینی گفت‌وگو کردم. وی ادامه می‌دهد: مطالب بسیار مهمی دستگیرم شد، ولی مهم‌تر از آن این بود ‌که همه شاهدها می‌گفتند وقتی تصادف شد، نزدیک به ۸۰ خودرو مدل‌بالا برای بررسی موضوع آمده بودند که یا از دوستان و آشناهای راننده بودند یا از بچه‌پولدارهای منطقه. ۴ پورشه، چند لکسوز، چندین بی. ‌ام. و و چندین مرسدس بنز و کمترین آنها سانتافه و سوناتا که قیمت مجموع آنها به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. این یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده و کالای لوکس وارد شده، آن هم در یک تصادف، در یک خیابان، در یک شهر از یک استان کشور.

صالحی پژوه تصریح می‌کند: موضوع دوردور کردن در خیابان‌های جنوب اصفهان سال‌ها است دغدغه‌ام است و باید این موضوع بررسی شود که چرا وقتی در این اوضاع اقتصادی هستیم که افرادی به نان شب محتاج هستند، در خیابان‌های جنوب شهر اصفهان جوانانی با کورس گذاشتن عامل مرگ جوانی می‌شوند و این پیام در جامعه می‌پیچد که «کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم! » به راستی، ایراد از کجاست؟

  • برخورد با دوردور کردن ۶۰۰ خودرو 

فرمانده انتظامی استان اصفهان می‌گوید: در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی مبنی بر مقابله قاطعانه با رانندگان سرمست غرور که در ساعات پایانی شب اقدام به دوردور کردن و کورس گذاشتن می‌کنند و نظم و امنیت خیابان‌ها را به هم می‌ریزند، طرح عملیاتی ظفر ۵ طراحی و به اجرا گذاشته شد. سردار «مهدی معصوم‌بیگی» می‌افزاید: در این عملیات با رانندگانی که قوانین را نقض می‌کنند و با کورس گذاشتن در خیابان‌ها باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان می‌شوند قاطعانه برخورد می‌شود و طی هماهنگی‌هایی که با دادستان عمومی و انقلاب اصفهان شده است این خودروها به مدت یک هفته توقیف می‌شوند.

وی از اعمال قانون و توقیف نزدیک به ۶۰۰ دستگاه خودرو متخلف در این عملیات خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: ۲۷۳ دستگاه از این خودروها مربوط به شهر اصفهان و ۳۲۰ دستگاه خودرو دیگر مربوط به سایر شهرستان‌ها هستند. معصوم‌بیگی با بیان این‌که طرح عملیاتی ظفر ۵ تا پایان تابستان علاوه بر کلان‌شهر اصفهان در تمامی شهرستان‌های استان اجرا می‌شود می‌گوید: پلیس اجازه نمی‌دهد عده‌ای سرمست غرور با خودروهای لوکس و گران‌قیمت خود خیابان‌های شهر را به صحنه مسابقه اشرافیگری خود تبدیل کنند. فرمانده انتظامی استان اصفهان با هشدار به کسانی که مرتکب چنین رفتارهایی در خیابان‌ها می‌شوند می‌گوید: علاوه بر توقیف و اعمال قانون این گونه خودروها، اگر منجر به تصادف جرحی و یا فوتی شوند، برای آنها پرونده تشکیل و راننده خاطی به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

وی با بیان این‌که ماموران پلیس بدون هیچ گونه اغماضی با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند می‌افزاید: رفتار کسی که در خیابان‌های با محدودیت سرعت اقدام به کورس گذاشتن با سرعت بالا می‌کند یک رفتار تعمدی است و عمل وی اگر منجر به تصادف فوتی یا جرحی شود، با مجازات سختگیرانه‌ای از سوی دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.

معصوم‌بیگی با اشاره به حادثه تلخی که یک دستگاه خودرو سواری پورشه به دلیل کورس گذاشتن در یکی از خیابان‌ها به وجود آورد می‌گوید: در این حادثه ماموران بلافاصله وارد عمل شدند و در سریع‌ترین زمان مالک خودرو را شناسایی کردند و از طریق وی که پدر راننده متواری بود، وی را بازداشت کردند و به مرجع قضایی تحویل دادند. فرمانده انتظامی استان با بیان این‌که اصفهان شهر شهیدان و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است تصریح می‌کند: این گونه اقدامات از سوی عده‌ای بچه‌پولدار سرمست غرور قابل قبول نیست و پلیس اجازه نخواهد داد این افراد نظم و امنیت خیابان‌های شهر اصفهان را به هم بزنند.

  • مسابقه اشرافیگری 

یک جامعه‌شناس پژوهشکده خانواده در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در مورد دوردور کردن در خیابان‌های جنوب شهر اصفهان عواملی دخیل هستند که مهم‌ترین آنها ثروت در چرخه خانواده است که ماحصل تولید نبوده و در فرایند تولید ایجاد نشده است. اگر مطالعه‌ای بر زندگی این جوانان صورت بگیرد، غالبا از خانواده‌هایی هستند که اهل تولید نیستند و یا اصالتا از قدیم صاحب مال و مکنت نبوده‌اند. بنابراین فرزندان این خانواده‌ها به دنبال خودنمایی در اشرافیگری هستند.   «علیرضا شریفی یزدی» با اشاره به نقش آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: عامل دیگر را می‌توان در نظام تعلیم و تربیت جست‌وجو کرد. آموزش و پرورش ما نتوانسته است در فرایند رشد و تربیت فرزندان موفق عمل کند.

وی می‌افزاید: در هر جامعه‌ای تفاوت طبقاتی وجود دارد، اما دو عامل نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش می‌توانند تا حدودی مانع بروز چنین رفتارهایی در جامعه شوند.  به گفته این جامعه‌شناس و روان‌شناس اجتماعی، مساله مهم دیگر مقوله قانون است. او ابراز می‌کند: قانون ما نتوانسته است با چنین مساله‌ای برخورد صحیح داشته باشد. برای نمونه، در حادثه دوردور کردن در خیابان کارگر اصفهان جوانی کشته می‌شود و این قتل غیرعمد تعریف می‌شود که واکنش خواهر قاتل را به همراه دارد که می‌گوید کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم. شریفی یزدی با اشاره به عمیق شدن شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر تصریح می‌کند: با ریزش دهک‌های بالای جامعه و سقوط طبقه متوسط سبک و سیاق زندگی اجتماعی دچار شکاف عمیقی شده است و رفتارهایی نظیر دختر خیابان کارگر اصفهان به فرهنگی تبدیل شده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.  

کد خبر 441659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha