همشهری آنلاین: یک روز مانده به انتخابات پارلمانی اروپا، معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به "جلیقه زردها"، امروز شنبه چهارم خرداد ماه برای بیست وهشتمین هفته متوالی بار دیگر یه خیابان‌ها آمدند.

اعتراض جليقه زردها

به گزارش ایرنا به نقل از  «آر ته» فرانسوی، برای امروز ۲ تجمع بزرگ در شهرهای پاریس و "اَمیِن" - محل تولد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه - برنامه ریزی شده است.

فردا (یکشنبه) انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می‌شود، انتخاباتی که می‌توان گفت کارزار سختی برای مکرون جوان خواهد بود زیرا وی برای پیروزی در آن انتخابات به همگرایی مردمی نیاز دارد.

انتخابات اروپا نخستین آزمون مکرون پس از پیروزی در انتخاب سال ۲۰۱۷ برای ریاست جمهوری فرانسه است.

در شنبه گذشته که شهرهای 'ریمز' و 'نانسی' به عنوان نقاط همگرایی تجمع‌ها صحنه خشونت، درگیری و دستگیری معترضان بود و ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر بنا به اعلام وزیر کشور فرانسه دست به تجمع اعتراضی در خیابان‌ها زدند که یکهزار و ۶۰۰ نفر از آنها پاریسی بودند.

به گزارش آر ته، در پاریس چندین فراخوان برای اعتراض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. برای شرکت در تجمعات پاریس، در شبکه‌های اجتماعی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده‌اند.
تظاهرات در شهر اَمیِن، از ساعت ۹ برگزار می‌شود که به روستایی واقع در "لا اُتُوا" امتداد خواهد داشت.

امروز همچنین تظاهراتی در اعتراض به وضعیت آب و هوا و نیز تظاهرات دوچرخه سواران در "پیکاردی" برگزار می‌شود. در دیگر شهرهای فرانسه از جمله تولوز، لیون، مونپلیه و لیل چندین تجمع برگزار خواهد شد.

در این ارتباط «فرانس اینفو تی وی» نیز نوشت: ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و تظاهراتی در شانزه لیزه، مجلس ملی و نوتردام در پاریس صادر شده است.

همچنین "اریک دروئه" از رهبران جنبش جلیقه زردها با انتشار تک عکسی از برج ایفل در گروه فیس بوکی به نام "فرانسه عصبانی" نوشت: "پاریس ساعت ۹، ۲۵ می".

در عین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد رییس پلیس پاریس صبح شنبه نسبت به بازگشت جلیقه زردها به اصل تظاهرات غیرقانونی در پایتخت انتقاد کرد و نسبت به هر گونه رفتار غیر قانونی در تجمعات امروز هشدار داد که با "واکنش قوی" مواجه خواهد شد.

او با بیان اینکه برخی جلیقه زردها تصمیم گرفته‌اند تظاهرات را اعلام نکنند، گفت: نیروهای پلیس و ژاندارم در مناطق مختلف پاریس استقرار دارند.

خبرگزاری فرانسه از تجمعات امروز به عنوان "التیماتوم ۳" معترضان در طول افزون بر ۶ ماه گذشته از زمان آغاز اعتراض‌ها نام برده و به نقل از "لالمان" رئیس پلیس پاریس نوشته است اگر تظاهرات جلیقه زردها به زمان آغاز این اعتراض‌ها برگردد واکنش جدی از سوی پلیس را در بر خواهد داشت.

به گفته او، یکهزار مامور برای کنترل‌های پیشگیرانه در ایستگاه‌های راه آهن، ایستگاه‌های اتوبوس و در حومه پاریس مستقر شده‌اند.

همچنین سه هزار نیروی پلیس و ژاندارم مسئولیت حفظ نظم را در پاریس بر عهده دارند.

لالمان گفته "اگر معترضان در محدوده‌های ممنوعه اقدام به تجمع کنند، توسط پلیس متفرق خواهند شد. "
حمایت اکثر احزاب اصلی فرانسه از جلیقه زردها نشان می‌دهد که دولت مکرون که حدود ۲ سال از آغاز بکارش می‌گذرد برای آرام کردن معترضان و ایجاد ثبات و ارامش در جامعه با بحران و مشکلات فزاینده ای مواجه است.

همزمان با این ناآرامی‌ها، نظرسنجی‌های انجام شده در فرانسه نشان می‌دهد که میزان محبوبیت امانوئل مکرون ۴۰ ساله به کمتر از ۳۰ درصد رسیده و نیز نشان می‌دهد دولت مکرون برای کنترل نظم عمومی و بازگردان ثبات به این کشور و ایجاد رضایت نسبتی در میان شهروندان فرانسوی با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.

جنبش جلیقه زردها که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸(۲۶ آبان ۹۷) با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار معترض آغاز شد امروز به بیست و هشتمین هفته متوالی خود رسیده است.

با گذشت ۶ ماه از آغاز اعتراض‌های جنبش جلیقه زردها در فرانسه، این کشور همچنان شاهد تجمعات اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون است و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که دست کم روزانه به طور میانگین ۲۶۵ تجمع و تظاهرات در این مدت در شهرهای مختلف این کشور بویژه پاریس برگزار شده است.

فرانس اینفو در گزارش هفته گذشته خود با اشاره به مرگ ۱۱ شهرو فرانسوی در حوادث مرتبط با اعتراضات نوشت: این رقم یک رکورد بی سابقه برای یک تجمع اجتماعی است که با هدف بهبود وضعیت معیشت و اقتصادی مردم تشکیل شده است.

در این مدت ۱۲ هزار و ۹۰۸ گلوله پلاستیکی به سوی معترضان شلیک و ۲۵۶ پرونده تحقیقاتی برای خشونت‌های پلیس فرانسه علیه شهروندان گشوده شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که تاکنون ۱۲ هزار و ۱۰۷ نفر از مردم دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۱۸ نفر بازداشت موقت شده‌اند.

همچنین طبق ارقام وزارت دارایی فرانسه که در اواخر ماه مارس منتشر شد، از زمان آغاز جنبش، خسارت وارده در این حوادث به ۴۰ میلیون یورو رسیده است.

کد خبر 441632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha