شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

منصوراللهیاری - کارشناس شهری: شب‌مردگی بلای جان بسیاری از محله‌های شهر شده است. این پدیده به‌ویژه در بافت‌های شهری که محل استقرار هسته‌های تجاری است، بیشتر به چشم می‌خورد.

حیات شبانه

در این بافت‌ها اگرچه تمرکز اصناف و مراکز تجاری در کنار یکدیگر باعث جنب‌وجوش اقتصادی و رفت‌وآمد کاسبان و مشتریان در طول روز می‌شود اما به هنگام شب این بخش از شهر دچار پدیده شب‌مردگی ناشی از کاهش جمعیت ساکن می‌شود. همین مسئله یعنی کاهش جمعیت ساکن در ساعات پایانی شب، زمینه را برای تبدیل شدن آن محل به پاتوق‌هایی برای گروه‌های نابهنجار و افزایش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی تمرکز مدیریت شهری برای رفع مشکل شب‌مردگی بسیار ضروری است. حل چنین مشکلاتی چند راهکار کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت دارد که لازم است شهرداری و دیگر نهادهای مربوط توجه بیشتری به آن داشته باشند. در راهکارهای کوتاه‌مدت می‌توان با نورپردازی معابر و کوچه‌ها، صادر نکردن مجوز تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و تأمین امنیت محدوده با استقرار و گشتزنی نیروهای انتظامی با مسئله شب‌مردگی و پیامدهای آن مقابله کرد. در راهکار میان مدت و بلندمدت نیز باید به تغییر کاربری برخی املاک تجاری نیمه‌فعال به کاربری‌های فعال فکر کرد.

منصوراللهیاری-کارشناس شهری

به‌عنوان مثال ساخت هتل، درمانگاه، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌های شبانه‌روزی و نیز کافه‌های شبانه‌روزی راهکارهای بسیار مناسب برای جذب جمعیت در ساعات پایانی شب محسوب می‌شوند. اما در این میان توجه به گردشگری و حیات شبانه محله‌ها و محدوده‌هایی که با مشکل شب‌مردگی دست و پنجه نرم می‌کنند شیوه‌ای مناسب برای مقابله با آسیب‌ها و البته افزایش تعاملات اجتماعی است. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بسیاری از محله‌های شهر ظرفیت مناسب را برای گسترش گردشگری شبانه دارند. مسئله‌ای که نه تنها به خودی خود می‌تواند ضامن ارتقای امنیت در آن محدوده‌ها باشد، بلکه می‌تواند باعث ارتقای کیفیت محله از طریق گسترش مراکز تفریحی، سرگرمی، مراکز خرید فعال، فراهم کردن شرایط برای فعالیت کافه‌های سیار و کافه‌ون‌ها (با نظارت دقیق و همه جانبه) و... شود. در نتیجه می‌توان گفت توسعه حیات شبانه در محله‌هایی مانند تجریش که ظرفیت مناسب را برای جذب جمعیت گردشگر دارند راهکاری بسیار مناسب برای مقابله با شب‌مردگی و آسیب‌های ناشی از آن است.  

کد خبر 441623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha