شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
۰ نفر

زهره کریم نژاد - کرمانشاه - خبرنگار: مرز رسمی پرویزخان از مهم‌ترین مرزهای ایران با عراق است و برای بیان اهمیت اقتصادی استان همین بس که دارای ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و علاوه بر ۵ بازارچه مرزی، از ۲ مرز پرویزخان و خسروی در شهرستان قصر شیرین به صورت رسمی برخوردار است.

بازارچه مرزی پرویز خان

به دلیل اهمیت بالای مرز پرویزخان در رونق اقتصادی، صادرات و واردات استان و کشور و با توجه به مشکلات متعدد و اوضاع نابسامانی که در این مرز برای فعالیت بهتر وجود داشت، عملیات اجرایی طرح جامع گمرک پرویزخان در هشتم اسفند سال ۹۷ آغاز شد. با وجود این‌که بیش از ۲ ماه است از آغاز عملیات اجرایی می‌گذرد ولی به نظر می‌رسد به دلیل قوت مشکلات و پاره‌ای اختلاف نظرات، این طرح با کندی مواجه است چراکه نابسامانی به قوت خود باقی است. تعریض، بهسازی و نوسازی راه دسترسی به مرز از داخل شهر قصر شیرین، تعریض و بهسازی جاده سرپل ذهاب به قصر شیرین، تسریع در آسفالت مسیر ورودی مرز و ایجاد امکانات رفاهی و زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی از طریق راه‌اندازی اقامتگاه، مهمانسرا، پارکینگ و غیره به عنوان پاره‌ای از این مشکلات است.  

  • اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان

از همین رو معاون عمرانی استاندار کرمانشاه به همشهری گفت: طرح جامع گمرک پرویزخان در فروردین آغاز و تجهیز کارگاهی انجام شد و بخشی از کار که آغاز شد اولویت ما نبود، چراکه حجم بالای تردد ماشین‌ها و سردرگمی آنان یکی از مشکلات این سایت است.   «مهرداد سالاری» افزود: قسمتی از راه دسترسی از ابتدای جاده تا محدوده گمرک کار شده بود که بخشی از آن باقی مانده بود، برای این منظور ۶میلیارد تومان اعتبار (۳ میلیارد تومان از سوی استانداری و ۳ میلیارد تومان از سوی راهداری) اختصاص یافت تا بخش‌هایی که مشکل‌دار است اصلاح، آسفالت و ساماندهی شود.  سالاری به طرح جامع گمرک پرویزخان اشاره کرد و گفت: بخشی از کارهای اجرایی این طرح با راهداری تداخل داشت و از سوی دیگر یک سالن مسافری و باری توسط راهداری ساخته شده که آماده بهره‌برداری است.

  • اعتبار ملی برای اجرای طرح جامع 

سالاری با اشاره به اعتبار ۴۰میلیارد تومانی گمرک ایران برای اجرای این طرح اظهار کرد: این طرح تهیه شد و پیمانکار مشغول به کار بود ولی محلی که این کار شروع شد، اولویت استان نبود. از همین رو در جلسه اخیر همه مدیران و ارگان‌های مربوطه دعوت شدند و اولویت‌بندی‌های خود را به آنان اعلام و بین ۲ دستگاه برای اجرای این طرح توافق ایجاد کردیم. سالاری افزود: هم‌اکنون اولویت نخست ما از در ورودی مرز تا جاده اصلی، رسیدگی به راه‌ها و دسترسی‌های ساختمان‌های راهداری شامل باری و مسافری به عنوان اولویت دوم، دستگاه ایکس‌ری کامیون و خدمات جانبی به عنوان اولویت سوم و ایجاد پارکینگ‌ها و انباری به عنوان اولویت چهارم انتخاب شد.

این مسئول افزود: بر همین مبنا قرار شد پیمانکار از محلی که مشغول به کار است، آن را تعطیل کند و به آسفالت و مرمت در ورودی تا جاده بپردازد که کامیون‌ها و راننده‌ها از جاده مرتب و آسفالت شده عبور کنند و سپس به سمت حاشیه‌ها روی بیاوریم. سالاری اضافه کرد: درصددیم تا پایان سال اعتبارات جذب شود و فاز اول و دوم به پایان رسد.

  • امتیازات گمرکی پرویزخان

در ادامه معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری، از مرز پرویزخان به عنوان یک مرز جدی و کاربردی در امر صادرات و ترانزیت یاد کرد و گفت: این مرز تقریباً همه امتیازات گمرکی از قبیل واردات، صادرات و مسافربری را دارد و امور آن مطابق ضوابط گمرکی در حال انجام است. «هدایت حاتمی» افزود: در این طرح یک محوطه ۴۲هکتاری توسط گمرک ایران در دست ساماندهی است که ما هم یاری‌رسان آن هستیم. وی بر این‌که این مرز سابقه خوبی در زمینه صادرات کالا به عراق و ترانزیت محصولات دارد، تأکید کرد.  

  • ‌اولویت‌ها بر اساس رفاه حال تجار و رانندگان باشد

حاتمی در مورد عملیات اجرایی با اشاره به تازه بودن آن افزود: زمان چندانی از آغاز عملیات اجرایی این طرح نگذشته و از سوی دیگر اختلاف نظراتی در مورد نحوه انجام و اولویت اقدامات وجود دارد که حوزه عمرانی استانداری در حال تعیین این اولویت‌بندی است و معتقدیم بهتر است بخش‌هایی در اولویت قرار گیرد که بتواند سریع‌تر ما را به هدف برساند و موجب راحتی تجار و بازرگانان و جلوگیری از بی‌نظمی و ترافیک شود.  حاتمی با اشاره به این‌که اخیراً جلسه‌ای به منظور هماهنگی بهتر در این زمینه برگزار شده، ادامه داد: امیدواریم روند اجرایی کارها بهتر و دقیق‌ترپیش رود و شتاب گیرد.  

  • بخش خصوصی پای کار بیاید

وی به ارائه یک پیشنهاد در مورد سامان بهتر در این مرز اشاره کرد و گفت: علاوه بر اختصاص اعتبارات عمرانی برای پروژه‌ها، ضرورت دارد بخش خصوصی برای ساخت مجتمع‌های رفاهی، انبار، سردخانه، پارکینگ و سایر امور مرتبط با امر تجارت و خدمات رفاهی پای کار بیاید. حاتمی اضافه کرد: دولت و گمرک زیرساخت‌ها را آماده می‌کند و بر اساس اولویت‌بندی امور را پیش می‌برد و امسال پروژه‌های جدی توسط دولت و بخش خصوصی در این طرح خواهیم داشت.

کد خبر 441605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha