مریم جباری-  اراک - خبرنگار: بسیج ملی فشار خون در روز ملی فشار خون از ۲۷ اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد.

فشارخون

این در حالی است که سالانه ۳۰۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل سکته مغزی که ناشی از فشار خون بالاست در کشور رخ می‌دهد. بیشتر افراد دارای فشار خون بالا در سنین ۵۰ سال به بالا با این مشکل مواجه و ۵۰ درصد افراد نیز از این مسأله بی‌اطلاع هستند. این موضوع سبب بسیج ملی کنترل فشار خون برای جامعه هدف ۵۵۷ هزار نفری در استان مرکزی شد و شناسایی افراد مبتلا به این بیماری در این استان در حال اجراست.

  • افزایش توانمندی در خود مراقبتی

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان این‌که اصل این طرح بعد از ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد می‌گوید: در ماه مبارک رمضان بیشتر به دنبال اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم برای کنترل و اهمیت توجه به میزان سنجش فشار خون هستیم. «جواد نظری» بیان می‌کند: با توجه به اهمیت این موضوع درگاهی توسط وزارت بهداشت در این حوزه تعریف شده که افراد می‌توانند با سنجش فشار خون خود و ثبت آن در درگاه با ما همکاری داشته باشند. وی ادامه می‌دهد: با این اقدام افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و در این درگاه فشار خون خود را ثبت می‌کنند به پایگاه‌های سلامت دعوت و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشار آنها با سنجش مجدد فشارخون انجام خواهد شد.

نظری می‌افزاید: در کشور ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان دارای فشار خون بالا هستند که این رقم در استان نیز مانند کشور است و فشار خون در زنان استان با همین درصد بالاتر از مردان برآورد شده است. رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان این‌که نداشتن رژیم غذایی مناسب در بالا رفتن فشار خون بسیار تأثیرگذار است بیان می‌کند: یکی از دلایل افزایش فشار خون مصرف بالای نمک در بین خانوارهای ایرانی است که این میزان ۱۰ گرم است.

بنابراین با حذف نمک از سفره‌ها می‌توانیم شاهد کاهش ۳ گرمی میزان مصرف نمک باشیم که تأثیر مطلوبی در کاهش فشار خون دارد. وی می‌افزاید: افراد جامعه باید با گنجاندن مصرف حبوبات، غلات، میوه و سبزی در سبد غذایی خود در کنار کاهش مصرف نمک و همچنین داشتن تحرک و ورزش‌های مناسب از مبتلا شدن به بیماری فشار خون جلوگیری کنند که هدف از برگزاری این طرح نیز افزایش توانمندی مردم در خودمراقبتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشار خون است. نظری با اشاره به این‌که فشار خون بالا زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مزمن غیرواگیر خواهد بود اظهار می‌کند: از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و چشم اشاره کرد که اجرای این طرح می‌تواند در حساس‌سازی افراد نسبت به این بیماری دارای اهمیت بسیاری باشد.

  • بالا بودن فشار خون در مرکزی نسبت به سایر استان‌ها

سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک نیز با اشاره به اهمیت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان می‌گوید: نیمی از افراد جامعه از ابتلا به فشار خون خود بی‌اطلاع هستند و زمانی متوجه این بیماری می‌شوند که دیگر دیر شده و همین مسأله هزینه‌های درمانی زیادی را هم به جامعه و هم به دولت تحمیل می‌کند. بنابراین شعار پیشگیری از درمان باید در این طرح با جدیت دنبال شود.

«سیدمحمد جمالیان» بیان می‌کند: برای اجرای موفق این طرح در استان نیاز به همکاری و حمایت دستگاه‌های برون‌سازمانی و بالادستی داریم. همچنین در زمینه اجرای این طرح با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و این‌که جامعه هدف این طرح افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی هستند همه بخش‌ها باید خود را مسئول بدانند. وی ادامه می‌دهد: علاوه برتأثیرگذاری مصرف بالای نمک در ابتلا به فشار خون استرس و چاقی نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر این بیماری است. بنابراین همکاری دستگاه‌های مختلف در این بخش به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه 
قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک می‌افزاید: افراد مبتلا به فشار خون بالا در استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر هستند که باید در این بخش اطلاع‌رسانی‌های لازم با نصب بنر، پیام‌های بهداشتی، برگزاری جلسات آموزشی، استفاده از ظرفیت رابطان سلامت و پیام‌گذاران سلامت در دستورکار قرارگیرد. جمالیان اظهار می‌کند: با توجه به این‌که یکی از علل فشار خون بالا در استان آلودگی است در این بخش نیز صنایع آلاینده باید با علوم پزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا کیفیت پایش بالاتر برود. همچنین دادن پالس سلامت به کارمندان برای رفتن به پایگاه‌های سنجش فشار خون نیز باید مورد توجه ادارات قرار گیرد.

وی می‌گوید: میزان فشار خون بالا در زنان بیشتر از مردان است، اما پیش‌بینی ما این است که این بیماری در مردان به دلیل مشغله‌های زیادی که دارند شناسایی نشده است. بنابراین این امکان که آمار مردان در زمینه ابتلا به فشار خون از زنان در استان بیشتر باشد وجود دارد. سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک بیان می‌کند: استفاده از ظرفیت سمن‌های استان با توجه به این‌که تاکنون در حوزه سلامت توانسته‌اند اقدامات اثربخش و همکاری مناسبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

جمالیان با اشاره به میزان بالای مصرف نمک به صورت آشکار بر سر سفره‌ها و پنهان در محصولات و تولیدات غذایی ادامه می‌دهد: در زمینه استفاده از نمک در محصولات غذایی با استفاده از دستگاه‌های شوری‌سنج، این ماده اندازه‌گیری و درصورت بالا بودن بیش از استاندارد نمک در محصولات و مواد غذایی با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

  • استقرار واحدهای سیار در صنایع بزرگ استان 

معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی و رئیس کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی می‌گوید: طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در استان باید به صورت صددرصدی انجام شود و در این بخش همه دستگاه‌ها باید با دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را داشته باشند. «بهروز اکرمی» بیان می‌کند: برای مشخص شدن فشار خون جامعه هدف استان همه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ باید در زمینه استقرار تیم سیار در این واحدها همکاری لازم را با علوم پزشکی داشته باشند تا فشار خون همه کارگران مورد سنجش قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: هر دستگاهی که در این زمینه با علوم پزشکی همکاری نکند باید پاسخگو باشد، زیرا با سلامت مردم شوخی نداریم. همچنین اجرای این طرح در محله‌های پرجمعیت نیز باید انجام و به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد. معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی با بیهوده دانستن سنجش فشار خون مردم در منازل و ثبت در درگاه اظهار می‌کند: این اقدام یک اقدام زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود و بهتراین است که افراد از همان ابتدا به پایگاه‌های سلامت که برای این کار در نظر گرفته شده مراجعه داشته باشند.

کد خبر 441585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha