جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان واکر لیند، عضو سابق طالبان از زندانی در ایالت ایندیانای آمریکا آزاد شد. آزادی او سه سال پیش از پایان محکومیت ۲۰ ساله‌اش صورت گرفته و به بحث و جدل میان موافقان و مخالفان انجامیده است.

جان واکر لیند

به گزارش دویچه وله، جان واکر لیند، یک آمریکایی هوادار سابق طالبان پس از ۱۷ سال از زندانی در تر هاوت، در ایالت ایندیانای آمریکا آزاد شد. او که حالا ۳۸ سال دارد به گفته وکیلش سه سال پیش از پایان دوره محکومیت و با ضمانت‌های سنگین آزاد شده است.

لیند در سطح بین‌المللی با عنوان "طالبان آمریکایی" شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۱ در گرماگرم حمله آمریکا به افغانستان به دست نیروهای ضدطالبان بومی دستگیر شد و به نیروهای آمریکایی تحویل گردید. یک سال بعد او در دادگاه به اتهام حمایت از طالبان و داشتن غیرقانونی اسلحه به بیست سال زندان محکوم شد. او با پذیرفتن این اتهامات از خطر حبس ابد نجات یافت.

بستگان و دوستان لیند اصرار دارند که او هیچ‌گاه علیه کشور خود دست به اسلحه نبرده است. ولی عقیده دیگری هم وجود دارد که لیند را کماکان معتقد به افکار و ایده‌های افراطی می‌داند. مایک پمیئو، وزیر خارجه آمریکا از افراد دسته دوم است. او آزادی لیند را غیرقابل توضیح و غیرقابل قبول خوانده است. پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز لیند را کماکان پایبند به عقاید جهادی و افراطی و تهدیدی برای آمریکا توصیف کرد.

اندکی قبل از آزادی لیند، یک شبکه تلویزیونی در آمریکا از نامه‌هایی خبر داد که او از زندان ارسال کرده و در آنها ضمن ستایش از داعش، خود را هم زندانی سیاه خوانده است. این نامه‌ها مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هستند.

قرار است در سه سالی که لیند به جای زندان در بیرون به سر می‌برد ارتباطات اینترنتی او تحت کنترل باشد. او تنها باید به زبان انگلیسی مکاتبه کند و بدون مجوز دادگاه اجازه خروج از آمریکا را ندارد.

لیند در خانواده‌ای کاتولیک زاده شده، ولی در دوران دبیرستان به اسلام گرویده است. او سال ۱۹۹۸ در ۱۷ سالگی به یمن رفت تاعربی یاد بگیرد. چند ماهی قبل از حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک در سپتامبر ۲۰۱۱ او راهی افغانستان شد تا به طالبان بپیوندد. او پس از دستگیری در افغانستان چند ماهی را در یک کشتی جنگی آمریکا به سر برد.

کد خبر 441497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha