مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

فتانه احدی - البرز - خبرنگار: پشتکار و خلاقیت ویژگی‌های ارزشمندی است که با ورود به عرصه‌های گوناگون می‌توان نتایج درخشان و امیدوارکننده‌ای از آن به دست آورد. «علی سمیعی» ۳۶ ساله مهندس عمران باشگاه‌دار برتر استان در سال ۹۸، از کودکی با علاقه‌ای که به ورزش داشت توانست آینده درخشانی را پیش روی خویش قرار دهد.

«علی سمیعی» باشگاه دار برتر البرزی

وی در نوجوانی در رشته تکواندو طعم قهرمانی را چشید و در جوانی به صورت حرفه‌ای بدنسازی را دنبال کرد که این تلاش‌ها مقدمه‌ای برای برداشتن گام‌های بعدی بود. سمیعی با رعایت قوانین و موازین در رشته ورزشی خود توانست در رشته بدنسازی مقام برتر استان را برای خود و باشگاهش به ارمغان آورد. به این بهانه لحظاتی را پای صحبت این جوان ورزشکار و باشگاه‌دار برتر البرزی می‌نشینیم.  

  • چه سالی تصمیم گرفتید فعالیت ورزشی خود را به شکل دیگری تغییر دهید.

سال ۸۹ اولین مجموعه ورزشی خود را افتتاح کردم. برای رسیدن به این هدف از کودکی تلاش و ورزش کردم. در نوجوانی با علاقه‌ای که داشتم، در رشته تکواندو به ورزش پرداختم. مقام‌های قهرمانی زیادی همان سال‌ها در این رشته به دست آوردم، اما در این راه به دنبال به دست آوردن اهداف دیگری بودم و ورزش کردن تنها مرا قانع نمی‌کرد. در جوانی نیز به ورزش بدنسازی روی آوردم، اما با توجه به رشته تحصیلی‌ام نمی‌توانستم ورزش حرفه‌ای را در این رشته ادامه دهم. باز هم از پای ننشستم و تصمیم گرفتم هدف بزرگ‌تری را دنبال کنم و بتوانم بستری را برای ورزش جمعی ایجاد کنم. مکانی برای ورزش کردن رویای من شد که توانستم آن را محقق کنم.

  • برای تحقق رویای خود چه اقداماتی انجام دادید؟

مجموعه‌ای را بر مبنای بهترین اصول پایه‌ریزی کردم. تصمیم گرفتم اگر قرار است اقدامی انجام دهم آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهم و برایش بسیار تلاش کنم. ورزش‌های بدنسازی و فیتنس را بر اساس نیاز جوانان با بهترین روش روز پیش روی جوانان گذاشتم. رشته‌های مختلفی برای بانوان و همین طور آقایان در باشگاه ارائه کردم. حتی دستگاه‌های بسیار مجهز را که به کیفیت ورزش کمک کند در اختیار علاقه‌مندان قرار دادم.

  • اطلاعات علمی - ورزشی در کار شما چقدر تاثیرگذار است؟

اصول کار ما صددرصد بر پایه اطلاعات علمی- ورزشی و پزشکی است. حتی دستگاه‌هایی برای آنالیز بدن در اختیار ورزشکاران قرار داده‌ایم تا در ورزش به بدن آسیب نرسد. همچنین از مربیان مجرب و حتی فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی بهره می‌گیریم که مرا برای رساندن به اهدافی که در نظر داشتم بسیار کمک کرد.

  • وجود مربی مجرب و ممتاز چه میزان در رسیدن به نتیجه‌ای که افراد مد نظر دارند تاثیر دارد؟

مربی باید بیوگرافی علمی داشته باشد. اغلب مربیان باید مدرک درجه یک تا ۳ مربیگری را داشته باشند. مربی باتجربه و باسواد می‌تواند راهنمای خوبی برای ورزشکاران باشد و در مدت‌زمان معین نتیجه بهتری برای ورزشکار داشته باشد.

  • نظر شما درباره استفاده از مکمل، پروتئین و کراتین برای ورزشکاران چیست؟

به‌شدت مخالفم و هیچگاه اجازه استفاده از اینگونه مواد را به ورزشکار نمی‌دهم. استفاده از این داروها در باشگاه‌ها، غیرمجاز و ممنوع است. افراد باید زیر نظر پزشک تغذیه از مکمل‌ها استفاده کنند، چراکه امکان دارد این مواد به اندام داخلی بدن آسیب برساند. مربی از بیماری‌های داخلی فرد اطلاعی ندارد. پزشک بعد از نتیجه آزمایش می‌تواند مکمل مورد نیاز بدن را برای فرد تجویز کند. حتی داروخانه نیز نباید اقدام به فروش مکمل‌های ورزشی بدون نسخه یا تجویز پزشک کند. استفاده خودسرانه حتما ضررهایی به کلیه و کبد می‌رساند. این خط قرمز یکی از دلایل برتر شدن مجموعه ما در استان شد.

  •  برای رسیدن به اندام مناسب چقدر زمان نیاز است؟

هر کاری با صبر و تلاش در کنار هم نتیجه‌بخش است. بسیاری از افراد به محض ورود به باشگاه با دیدن اندام‌های متناسب به‌سرعت می‌خواهند راه صدساله را طی کنند و فعالیت‌هایی را که آنها انجام می‌دهند انجام دهند و در نتیجه به خود آسیب می‌رسانند. در صورتی که نمی‌دانند آن ورزشکاران سال‌هاست برای رسیدن به این اندام تلاش کرده‌اند. استفاده اشتباه از دستگاه‌ها به بدن آسیب جدی و جبران‌ناپذیری می‌زند.

  • مربیان حاضر در باشگاه تا چه میزان مسئول ورزش و آموزش افراد هستند؟ و اگر اتفاقی در حین ورزش برای افراد بیفتد چه کسی پاسخگوست؟

مربی صددرصد مسئول است. همواره باید ناظر فعالیت‌های ورزشکار باشد و او را به حال خود رها نکند. البته ورزشکار نیز نباید به دور از چشم مربی کارهای اشتباه انجام دهد و مربی را زیر سوال ببرد. ورزشکاران از روز نخست بیمه می‌شوند و مسئولیت سلامت آنها برعهده باشگاه است، اما هر باشگاهی مقررات و موازینی دارد که از سوی افراد باید رعایت شود، آنها نیز باید مقررات را به‌خوبی رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

  • تغذیه مناسب در کنار ورزش چه میزان در رسیدن به اندام متناسب تاثیر دارد؟

برخی معتقدند چون ورزش می‌کنند، می‌توانند هر غذایی را با هر میزانی که می‌خواهند بخورند، در صورتی که چنین تفکری از اساس اشتباه است. هر فرد روزانه ۲ هزار کالری نیاز دارد که اگر رعایت نکند و بیش از حد چربی و کربوهیدرات استفاده کند به اندام مطلوب و دلخواه نمی‌رسد. از ساعت ۵ و ۶ عصر به بعد شیرینی و کربوهیدرات باعث تولید چربی در بدن می‌شود. شب‌ها باید از پروتئین، سبزیجات و میوه‌های فیبردار و کم‌کالری استفاده کرد. سفیده تخم مرغ منبع خوبی برای تامین پروتئین بدن است.

  • معیار انتخاب شما برای برتری چه بود؟

در میان ۱۶۰۰ باشگاه در استان در رشته‌های مختلف آنهایی برتر شدند که به استانداردهای حاکم در ورزش نزدیک‌تر بودند یا به طور کامل آن را داشتند. در رشته بدنسازی ما نیز با داشتن تجهیزات به‌روز، رعایت قوانین هیات پزشکی و استفاده از مربیان مجرب توانستیم رتبه برتر را از آن خود کنیم.
از مشکلات باشگاه‌داری در استان و نحوه حمایت مسئولان از این قشر بگویید.

باشگاه‌داری در استان البرز به‌شدت سخت است. باشگاه‌دار هیچگاه نمی‌تواند به وضعیت مالی مطلوبی برسد. در مقابل هزینه‌هایی که دارد درآمد آنچنانی ندارد. برای تجهیز هر باشگاه نیاز به چندین میلیارد تومان سرمایه است. با شرایط حاکم بر جامعه و وضعیت بد اقتصادی اکنون این کار سخت‌تر از گذشته شده است. در سال ۸۹ فرمی را برای گرفتن تجهیزات از اداره کل ورزش و جوانان پر کردیم، اما تاکنون که سال ۹۸ است هیچ خبری از سوی این نهاد نشده است.

مسئولان حمایت مالی نمی‌کنند و هیچ اعتباری برای حل مشکلات باشگاه‌ها تخصیص نمی‌دهند. ما با علاقه زیاد به این حرفه روی آوردیم. می‌توانستیم با این اعتبار رستوران راه‌اندازی کنیم، اما ترجیح می‌دهیم به دنبال علاقه خود برویم که در این راه هم تنها بودیم. تعرفه‌های شهریه برای همه باشگاه‌ها یکسان است. در صورتی که برخی از باشگاه‌های حدود ۸ میلیارد تومان سرمایه صرف تجهیزات کرده‌اند که تعرفه تعیین‌شده در مقایسه با دیگر باشگاه‌ها با تجهیزات اندک پایین است. البته قرار است باشگاه‌ها رتبه‌بندی شوند که شاید در میزان تعیین شهریه تاثیرگذار باشد.

  • دغدغه‌های مالی

«علی سمیعی»  باشگاه‌دار برتر البرزی: ما قطب سلامتی جامعه هستیم. اما مشکلات مالی فشار زیادی ایجاد می‌کند که این فشارها بر نحوه عملکرد باشگاه نیز تاثیر خواهد گذاشت. بسیار از افراد به‌خصوص نوجوانان شرایط مالی مناسبی برای ورزش ندارند، اما اگر وضعیت مالی باشگاه مناسب باشد، می‌تواند با هزینه کم و حتی رایگان این نوجوانان را به سوی ورزش سوق دهد؛ هر چند بارها افرادی را که وضع مالی خوبی نداشتند به مجموعه خود پذیرفتیم و اجازه ندادیم شرایط بد مالی و اقتصادی مانع رسیدن فرد به علاقه و سلامتی‌اش شود، اما مسئولان باید همواره همراه ورزشکاران و باشگاه‌دارن باشند تا توازن در ورزش استان ایجاد شود.

کد خبر 441474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha