مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

پریسا اشرفی - روزنامه‌نگار: ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف استان البرز به‌خصوص حریم رودخانه کرج معضل دیرینه‌ای است که بارها نسبت به پیامدهای ناگوار آن از جمله آلایندگی آب شرب.

ساخت و سازهای غیرمجاز

ورود فاضلاب به این رودخانه، مشکلات زیست‌محیطی و مهم‌تر از همه سیل توسط مسئولان و گروه‌های زیست‌محیطی مردمی هشدار داده شده است، اما ادامه این روند نشان می‌دهد این هشدارها چندان جدی گرفته نمی‌شود. دستکاری در نظام طبیعی رودخانه‌ها و مسیل‌ها مانند ساخت‌وساز در مسیر رودخانه‌ها علاوه بر این‌که باعث شده در سال‌های اخیر مردم عادی از این نعمت خدادادی بی‌بهره شوند، واقعیتی ساده اما تلخ را نمایان می‌کند؛ اینکه ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه چه خسارات جبران‌ناپذیری در پی دارد و نمونه‌های زیادی از آن را در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که بسیاری از شهرها دچار صدمات جبران‌ناپذیری شدند. خطری که از بیخ گوش البرز هم رد شد. شاید تا پیش از این تصورش را هم نمی‌کردیم که یک روز این ساخت و سازها راه تنفس رودخانه‌ها را تنگ کنند و سیلابی این‌چنین گسترده از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب بلای جانمان شود.  

در مورد رودخانه‌ها، سواحل و محدوده تالاب‌ها قوانین بسیار خوبی وجود دارد که حد و حدود را تعیین و برای رودخانه‌ها حریمی را مشخص کرده است؛ قوانینی که در عمل کمتر شاهد اجرای آن هستیم. این یعنی در زمینه اعمال قانون اقتدار وجود ندارد و از سوی دیگر مراجع متعددی در یک موضوع نظر می‌دهند که گاه این نظرها متناقض است و یا اعمال سلیقه صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال در یک روستایی می بینید تابلو زده‌اند که هرگونه ساخت و سازی بدون مجوز شورا قابل تعقیب است و اعتبار ندارد، اما معنای دیگر این تابلوها این است که شورا می‌تواند مجوز ساخت‌وساز بدهد.  موضوع قانون‌گریزی و اتکای سودجویان به پول و پارتی باعث تشدید ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها شده و نامهربانی با طبیعت، شرایط را در آینده بغرنج‌تر خواهد کرد. بی‌تردید تجاوز به حریم بستر رودخانه‌ها، علاوه بر وارد کردن زیان‌های بی شمار به منابع آبی، موجب خشم طبیعت و به خطر افتادن جان و مال انسان‌ها نیز می‌شود.

کد خبر 441471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha