مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

هومن ناظمی - خبرنگار: ارتقای سیستم آموزشی و به‌روز بودن معلمان در مدارس همواره یکی از دغدغه‌های اصلی اولیای دانش‌آموزان بوده است؛ به‌ویژه در مدارس غیرانتفاعی که گاه شهریه‌های بالایی نیز می‌گیرند و کیفیت بالای آموزشی کاملا انتظار بجایی از سوی شهروندان است.

ارتقای کیفیت آموزش

اما همان‌طور که در هر صنفی خوب و بد وجود دارد، مدارس غیرانتفاعی نیز از دید اولیای دانش‌آموزان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. حدود ۱۰ درصد مدارس غیرانتفاعی کرج عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند اما به دلیل درجه‌بندی نشدن از سوی آموزش و پرورش، هیچ برتری نسبت به سایر مدارس ندارند و این منصفانه نیست.

عوامل متعددی در انتخاب یک مدرسه توسط والدین دانش‌آموزان موثر است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فضای مناسب جهت کسب علم و دانش، برنامه‌های درسی، درجه‌ و تراز علمی معلمان آن مدرسه اشاره کرد. طراحی کالبدی مدارس و از طرفی روح و نشاطِ حاکم بر فضا که توسط تمام دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش در آن مدرسه به ‌وجود می‌آید، در تمایل دانش‌آموز به تحصیل بسیار موثر است. مدارس یادشده در کرج از این امر مستثنی نیستند و فضای بسیار مناسبی از نظر فیزیکی و روحی برای دانش‌آموزان پدید می‌آورند که عامل مهمی در آرامش روانی و آمادگی هرچه ‌بیشتر جهت یادگیری است.

برنامه‌های درسی مناسب و هماهنگ با روش روز یکی از دیگر از ویژگی‌های مهمی است که در آینده‌سازی برای دانش‌آموزان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. مدارس غیرانتفاعی نمونه‌ کرج با برنامه‌های مدون و هدفمند تنها قبولی در کنکور را مد نظر قرار نمی‌دهند، بلکه با پیگیری برنامه‌ها هدف بلندمدتی را در نظر دارند که به عبارتی انطباق علاقه‌ دانش‌آموز با مهارتی است که می‌آموزد تا در آینده در جامعه نقش مهم و سازنده‌ای داشته باشد.

از طرفی برنامه‌ درسی ایده‌آل را می‌توان چنین تعریف کرد؛ برنامه‌ای که نه دانش‌آموز را زیاد خسته می‌کند و بار اضافی بر دوش او می‌گذارد و نه او را به حال خود رها می‌کند، بلکه با توجه به شخصیت دانش‌آموز، توانمندی‌ها و علایق او، نوآوری و خلاقیت او را ارتقا می‌بخشد. والدین همیشه دنبال مدارسی هستند که بهترین معلمان در آنها به تدریس مشغولند و حق دارند که بخواهند فرزندانشان زیر نظر بهترین اساتید تربیت شوند، چراکه آموزش‌وپرورش ترکیب ۲ لغت آموزش و پرورش است و بخش پرورش بار بسیار ثقیلی بر دوش آموزگاران می‌گذارد تا شخصیت دانش‌آموزان را برای حضور و موثر بودن در جامعه تربیت کنند.

معلم خوب به قدری ارزشمند است که می‌تواند مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد و او را در رسیدن به سرانجامی مطلوب یاری رساند. تعدادی از مدارس غیرانتفاعی کرج در این حوزه بسیار عالی عمل می‌کنند؛ استفاده از معلمان برجسته و نام‌آشنایی که علاوه بر قوه‌ فن بیان عالی از دانش و سطح علمی بالایی نیز برخوردارند، بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

طی گفت‌وگوهایی با والدین دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی درجه یک کرج، رضایت والدین به‌شدت احساس می‌شود، اما درعمل این مدارس فرقی با سایر مدارس غیرانتفاعی ندارند. پیشنهاد این است که وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیرانتفاعی طبق مولفه‌های مختلف دخیل در تعلیم و تربیت، درجه‌بندی لحاظ کند؛ شهریه‌ مدارس متفاوت شود که البته با توجه به کیفیت، والدین نیز موافق خواهند بود و به این ترتیب وزارتخانه با نظارت مستمر و جدی‌تر نیز می‌تواند کیفیت و خدمات بهتری از این مدارس خواستار شود.

کد خبر 441468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha