مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

فرشته رضایی- رشت-خبرنگار : با نزدیک شدن به فصل تابستان کم‌کم زمزمه خاموشی مقطعی برق در کشور شنیده می‌شود. گرما امسال زودتر از بقیه سال‌ها شروع شده و در گیلان هم به دلیل آب و هوای شرجی، شهروندان وسایل سرمایشی را روشن کرده‌اند. با توجه به این شرایط میزان مصرف برق مشترکان خانگی و صنعتی و اداری بیش از قبل خواهد شد.

صرفه جویی در برق
  • گلایه‌های شهروندان 

برخی از شهروندان رشت بیان می‌کنند در روزهای اخیر برق منازلشان چندین بار قطع شده است. «محبوبه صالحی» ساکن خیابان صفاری دوم است. وی می‌گوید: در روزهای گرم اخیر چندین بار به مدت کمتر از یک ساعت با قطعی برق مواجه بودیم. سال گذشته یخچال به دلیل همین خاموشی‌ها آسیب دید. مسئولان شرکت برق هم خسارت ندادند. امسال فکر می‌کردیم خاموشی‌ها کمتر می‌شود، اما از حالا شروع شده است.

«محمود عطایی» ساکن روستای چلک در لاهیجان هم درباره خاموشی‌های مکرر در روستا بیان می‌کند: هر بار برق قطع می‌شود هم از این نظر که هوا به شدت گرم است و نیاز به وسایل سرمایشی داریم، هم به دلیل وجود پمپ آب که برقی است و از چاه آب می‌کشد، شرایط برای ما سخت‌ می‌شود.
«مسعود شیرزاد» هم که صاحب فست‌فود در انزلی است از قطعی برق امسال ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: این قطعی‌های مکرر جز آسیب به وسایل برقی، موجب سخت شدن کار ما در اینجا که گرمای زیادی تحمل می‌کنیم هم می‌شود. چون هم در قسمتی که مشتریان می‌نشینند و هم در آشپزخانه نیاز به کولر داریم.

  • شهروندان مصرف برق را مدیریت کنند

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان هم در این‌باره بیان می‌کند: مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن آن نیست؛ بلکه برعکس ما اعتقاد داریم به هر میزان که ضرورت دارد می‌توان از انرژی برق استفاده کرد ولی تاکید بر این است که از انرژی برق، هوشمندانه، صحیح و بهینه استفاده شود. مدیریت مصرف نیاز به همراهی همگانی دارد. مهندس «عظیم بلبل‌آبادی» می‌افزاید: مدیریت مصرف نه تنها در سطح ملی بلکه به لحاظ جهانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: با اقدامات بسیار کوچک و ساده می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای مصرف را مدیریت کرد. به عنوان مثال اگر چنانچه کولر را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنید همین اقدام کوچک، حدود ۱۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد. این کار نه تنها به اقتصاد خانواده کمک می‌کند و هزینه‌های مصرف برق را کاهش می‌دهد، بلکه آثار بسیار مثبتی نیز در اقتصاد ملی دارد.

ببل‌آبادی بیان می‌کند: صنعت برق بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است، به عنوان مثال برای احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی با تجهیزات، شبکه‌های انتقال و توزیع نیروی برق به حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و از طرفی، ساخت این نیروگاه ۵ تا ۶ سال زمان خواهد برد. این مسئول به یکی از توفیق‌های برق منطقه‌ای گیلان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در مباحث ذخیره عملیاتی و پیک‌سایی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان، رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داد و بسیار موفق عمل کرد.

  • خبر تغییر ساعات کار ادارات ابلاغ می‌شود

 استاندار هم در رابطه با قطعی برق در استان بیان می‌کند: متناسب با رشد جمعیت و میزان مصرف برق در سطح ملی و استانی ظرفیت‌سازی مناسب انجام نشده است. بنابراین باید تلاش کنیم در مدیریت و تامین برق واحدهای صنعتی، مسکونی و بخش‌های اداری تدابیر لازم اتخاذ شود تا آسایش مردم هم تامین شود. «مصطفی سالاری» تصریح می‌کند: در صورتی که مجبور به قطع برق برخی واحدها شویم باید به صورت صحیح اطلاع‌رسانی شود تا مشترکان متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند.

استاندار با اشاره به این‌که بخشی از مصرف برق مربوط به موسسات عمومی، دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و حاکمیتی است، می‌گوید: برای قطع برق در صورت ضرورت باید با همکاری شرکت توزیع ضوابط مشخصی برای بازه‌های زمانی تعیین و اطلاع‌رسانی شود. این مقام مسئول با بیان این‌که ممکن است به علت فصل گرما ساعات کاری ادارات تغییر کند، توضیح می‌دهد: موضوع تغییر ساعت کار ادارات را به موقع و متناسب با فضایی که شکل می‌گیرد، مصوب و ابلاغ می‌کنیم.

  • اطلاعیه شرکت توانیر 

با توجه به خاموشی‌ها و این‌که نحوه محاسبه بهای برق چگونه خواهد بود، روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان در اطلاعیه‌ای این موارد را شرح داد. شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص افزایش بهای برق مشترکان پرمصرف طبق قوانین شرکت توانیر عمل می‌کند. بر اساس دستورالعمل ارسالی از شرکت توانیر به استحضار می‌رساند که الگوی مصرف برق مشترکان خانگی استان گیلان در فصل گرم تابستان (برخورداری از تعرفه گرمسیری) ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه و در سایر ماه‌های سال ۲۰۰ کیلووات ساعت است. در صورتی که مصرف ماهیانه انرژی برق مشترکان خانگی بالاتر از الگوی تعیین شده باشد، مشمول افزایش نرخ شده و در گروه مشترکان پر مصرف قرار خواهند گرفت.  در صورتی که مشترکان خانگی در ماه‌های گرم سال جاری نسبت به سال گذشته، کاهش مصرف داشته باشند، مشمول تخفیف مجدد بهای برق مصرفی خواهند شد. به گفته وی، این دستورالعمل از ابتدای خرداد سال‌ جاری اجرایی شده است.

کد خبر 441454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha