شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
۰ نفر

اشکان جهان‌آرای - ساری-خبرنگار: امروز تعدادی از طرح‌های سالم‌سازی دریا به طور رسمی آغاز به کار می‌کنند و منجیان غریق در نقاط مختلف برای نظارت بر سواحل مازندران و حضور مسافران و علاقه‌مندان به شنا در دریا مستقر می‌شوند تا در صورت لزوم با ورود به آب، جان افراد را نجات دهند.

طرح‌ سالم‌سازی دریا در مازندران

طی سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای کاهش تعداد غریق‌ها در مازندران انجام شد که توانست آثار مطلوبی نیز داشته باشد و تعداد جان‌باختگان دریا را به شکل چشمگیری کاهش دهد. تعداد غریق‌ها که بیش از یک دهه هر سال در مازندران عددی ۳ رقمی را نشان می‌داد، از سال ۱۳۹۲ با اجرای طرح‌های گسترده و فعالیت‌های آموزشی و افزایش نظارت بر سواحل کاهش یافت و به زیر ۱۰۰ نفر رسید.

رئیس هیات نجات غریق مازندران ابتدای تابستان سال گذشته اعلام کرده بود که برای کاهش ۲۵ درصدی غریق‌ها در خرداد و تابستان ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شده است؛ چشم‌اندازی که پایان تابستان ۱۳۹۷ با کاهش ۲/۲۴ درصدی غریق‌ها نسبت به سال ۱۳۹۶ محقق شد. تابستان ۳ سال پیش در مازندران ۷۹ نفر به دلیل غرق شدن در دریا جان خود را از دست دادند، سال ۱۳۹۶ این تعداد به ۶۲ نفر رسید و پارسال روی عدد ۴۷ نفر متوقف شد.

  • دلیل اختلاف آماری تعداد غریق‌ها

به گفته «نقی کریمیان» تلاش‌ها بر این است که امسال نیز دست‌کم کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در تعداد غریق‌های مازندران ثبت شود تا به مرور با برنامه‌ریزی، تعداد غریق‌های استان به کمترین میزان ممکن برسد. البته چند روز پیش اداره کل پزشکی قانونی مازندران آماری از تعداد غرق‌شدگان استان در سال ۱۳۹۷ منتشر کرد که تفاوتی با آمار غریق‌های ۴۷ نفری هیات نجات غریق دارد. در این آمار اعلام شده که طی سال گذشته در استان ۹۹ نفر غرق شدند. به گفته مدیر کل پزشکی قانونی مازندران، از این تعداد ۷۶ نفر در دریا، ۱۴ نفر در رودخانه، ۳ نفر در دریاچه مصنوعی و سد، ۲ نفر در استخر کشاورزی و بقیه در استخر شنا و حوضچه جان خود را از دست دادند.

طبق آمار اعلام شده توسط «علی عباسی» جان‌باختگان دریا در مازندران طی سال گذشته ۷۶ نفر بودند، اما این آمار مورد تایید هیات نجات غریق به عنوان نخستین و اصلی‌ترین مجموعه مرتبط با غریق‌ها نیست. رئیس هیات نجات غریق مازندران تاکید دارد که تعداد غرق‌شدگان دریا در مازندران طی سال گذشته ۴۷ نفر بوده و این آمار به تایید پزشکی قانونی، استانداری و وزارت کشور هم رسیده است.  

«نقی کریمیان» در این‌باره گفت: کاهش ۲/۲۴ درصدی تعداد غریق‌ها طی فصل شنای سال گذشته در مازندران نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ توسط پزشکی قانونی هم تایید شده است. دلیل این اختلاف آماری، لحاظ کردن همه فوت‌های ثبت شده در دریا توسط پزشکی قانونی به عنوان غرق‌شدگی در دریاست. وی افزود: نیروهای هیات نجات غریق مازندران همراه با نیروهای امدادی سایر نهادهای فعال در طرح‌های دریا، پایشی مستمر و نظارتی کامل به مناطق شناسایی شده و طرح‌های سالم‌سازی دریا دارند.

در هر نقطه‌ای که فردی غرق شود، علاوه بر نیروها، خودم هم شخصا به محل می‌آیم. بنابراین امکان این‌که آمار ما اشتباه باشد وجود ندارد.  این مسئول ادامه داد: ماجرا این است که هیات نجات غریق فقط غرق‌شدگی‌های مربوط به حضور افراد در دریا را برای شنا و تفریح ثبت می‌کند، اما در آمار پزشکی قانونی، سایر فوت‌ها در دریا ناشی از خودکشی، تصادم‌های دریایی یا حوادثی که برای ماهیگیران پیش می‌آید نیز محاسبه می‌شود.

  • آغاز طرح سالم‌سازی با ۶۰ درصد ظرفیت

هیات نجات غریق از اول اسفند سال گذشته برنامه‌های آموزشی را برای منجیان غریق آغاز کرد. به گفته کریمیان تاکنون حدود ۳ هزار منجی غریق برای حضور در طرح‌های سالم‌سازی دریا دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند. وی گفت: کار اجرایی هیات نجات غریق از امروز به طور رسمی آغاز می‌شود. امسال ۹۷ طرح سالم‌سازی در نقاط مختلف استان در نظر گرفته شده که علاوه بر محدوده این طرح‌ها، در مناطق حادثه‌خیز شناسایی‌شده نیز منجیان حضور می‌یابند. کریمیان افزود: با توجه به این‌که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، از امروز با ظرفیت ۶۰ درصد از منجیان، پایش سواحل مازندران هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰ آغاز می‌شود. ضمن این‌که ۵۰ درصد از ۹۷ طرح سالم‌سازی دریا برپا خواهد بود. از ۱۵ خرداد و با افزایش حضور مسافران در استان، تمام طرح‌های سالم‌سازی اجرا خواهند شد و ۱۰۰ درصد منجیان غریق که تعدادشان برای امسال ۹۵۰ نفر است، در سواحل مازندران به کار گرفته می‌شوند.

  • پایش سراسری سواحل مازندران

رئیس هیات نجات غریق مازندران درباره نظارت بر مناطق حادثه‌خیز خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا نیز اظهار کرد: با توجه به حساسیت بالای موضوع و تاکیدهای مستمر استاندار و معاون سیاسی ایشان، امسال برای شناسایی مناطق حادثه‌خیز سواحل دقت نظر بیشتری وجود داشت. از ابتدای اسفند تاکنون تمام نقاط ساحلی مازندران ۳ بار با حضور نیروهای هیات نجات غریق، هلال احمر و استانداری مورد بررسی و پایش قرار گرفت. همه نهادهای مربوطه دست به دست هم داده‌اند که امسال نیز تعداد غریق‌ها در مازندران کاهش یابد.

کریمیان از برگزاری رزمایش بزرگ آمادگی برای اجرای طرح دریا در مازندران که دیروز (سه‌شنبه) با حضور استاندار، رئیس فدراسیون نجات غریق، ۶۰۰ منجی غریق و نیروهای هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی و دریابانی برگزار شد، خبر داد و گفت: در این رزمایش آمادگی همه نیروها برای هماهنگی در ارائه خدمات و انجام فعالیت‌های امدادی با موفقیت آزموده شد و نیروهای امدادی با آمادگی کامل برای ارائه خدمات از صبح امروز در مناطق ساحلی مستقر شدند.

  • لزوم افزایش تجهیزات

به گفته رئیس هیات نجات غریق استان، کاهش تعداد غریق از امسال و همچنین در سال‌های آتی با توجه به افزایش سفرها کار دشواری است و فقط با ادامه حمایت‌ها از سوی استانداری و همکاری سایر نهادهای مرتبط و فرمانداری‌ها و همراهی مردم امکان‌پذیر است. وی تاکید دارد که باید در زمینه نجات غریق و تجهیزات و امکانات به‌روزتر شد و نیروهای ورزیده را به کار گرفت تا سطح نظارت بر سواحل کیفیت بیشتری یابد. کریمیان تصریح کرد: امکانات امسال منجیان غریق فعلا همان امکانات و تجهیزات سال گذشته است. لباس، بویه و کمربند نجات که استانداری تهیه کرد در اختیار منجیان قرار داده می‌شود، اما انتظار داریم همان‌طور که استانداری در رفع مشکل پرداخت حقوق ناجیان موفق و پیشرو عمل کرد و دیگر مشکلی برای تامین حقوق منجیان وجود ندارد، برای تامین بیسیم، قایق و جت‌اسکی بیشتر حمایت شویم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه بدهیم.

  • مازندرانی‌ها در صدر غرق‌شدگان 

این مسئول ضمن درخواست از مردم برای توجه به هشدارهای منجیان غریق و نیروهای امدادی مستقر در سواحل، همچنین رنگ‌ پرچم‌ها و پیام تابلوهای هشداردهنده در سواحل اظهار کرد: از مردم و به‌ویژه مازندرانی‌ها خواهش می‌کنم که به هشدارها توجه کنند. یکی از آمارهای قابل توجه در مورد غریق‌های سال گذشته، بالا بودن تعداد مازندرانی‌هاست. از ۴۷ نفری که پارسال در دریا غرق شدند، ۱۵ نفر مازندرانی بودند که بیشترین آمار بین غریق‌های متعلق به هر استان است. همه این غرق‌شدگی‌ها ناشی از ناآگاهی، بی‌توجهی به هشدارها، اشراف نداشتن به فن شنا در دریا، نشناختن موج‌های شکافنده و شنا در مناطق خطرناک و خارج از طرح بوده است.

کد خبر 441440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha