همشهری آنلاین: یک شرکت نوپای آمریکای اعلام کرده است که قصد هواپیمایی مسافری با سرعت پنج برابر سرعت صوت بسازد که فاصله نیویورک و لندن را در ۹۰ دقیقه بپیماید.

hyper-sonic plane

به گزارش سی‌ان‌ان‌ شرکت هوافضای هرموس که در آتلانتای آمریکا مستقر است سرمایه لازم را برای ساختن هواپیمایی گردآورده است که با سرعت ۵ ماخ، پنج برابر سرعت صوت، پرواز خواهد کرد.

اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، پروازهای تجاری میان اروپا و آمریکا به کلی دگرگون خواهد کرد، چرا که در حال حاضر سفر هوایی میان لندن و نیویورک بیش از هفت ساعت به طول می‌انجامد.

سازندگان این هواپیما امیدوارند این هواپیما بتواند به مسافت پروازی ۷۵۰۰ کیلومتر و سرعت ۵۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

بنیانگذاران شرکت هرموس، کارمندان سابق شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک و شرکت بلو اورویجین جف بزوس هستند. هر چهار بنیانگذار این شرکت قبلا در شرکت Generation Orbit برای ساخت یک هواپیما-موشک ابرصوت و جدیدترن جت جنگنده نیروی هواپیمای آمریکا به نام هواپیمای X کار کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند بزرگترین چالش برای یک هواپیمای مسافری مافوق‌صوت نیروی رانش آن است. آزمایش‌هایی که تا به حال انجام شده است با هواپیماهای کوچکی بوده است که با استفاده از اسکرم‌جت (scramjet) نوع پیشرفته‌ای از موتورهای جت به سرعت‌های ابرصوت رسیده‌اند. این آزمایش‌ها هنوز در مراحل مقدماتی هستند و هنوز راه درازی تا ساختن یک هواپیمای مسافربری مافوق‌صوت با استفاده از موتورهای جت جدید در پیش است. همچنین سازندگان باید بر بسیاری از مشکلات دیگر که در پروازهای مرتب در سرعت‌های بسیار بالا پیش می‌آید غلبه کنند.

بالاخره اینکه باید مسایل مالی و زیست‌محیطی را هم در نظر گرفت. پرواز در این سرعت‌های بالا مقدار زیادی سوخت مصرف خواهد کرد و  راندمان پایین‌تری نسبت به پروازهای با سرعت کمتر خواهد داشت.

کد خبر 441405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha