همشهری آنلاین: تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی برای دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم امکان‌پذیر است.

دانشگاهها

تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی تا قبل از سال تحصیلی ۹۸-۹۷، بر اساس آیین‌نامه تحصیل همزمان دانشجویان دارای استعداد درخشان در دو رشته تحصیلی در دوره کارشناسی مصوب سال ۸۶ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان‌پذیر بود اما از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بر اساس آیین‌نامه تحصیل همزمان در دو رشته ویژه دانشجویان استعداد درخشان که در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده، با در نظر گرفتن شرایطی قابل اجرا است.

از سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۷ و قوانین مجلس شورای اسلامی با رویکرد برنامه‌ریزی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان، هدایت آنها به سمت اولویت‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف علوم و تسهیل و هدایت آموزشی برگزیدگان علمی، می‌توان به عنوان قوانین بالادستی پشتیبان موضوع تحصیل همزمان دانشجویان استعداد درخشان در دو رشته نام برد.

بر اساس مصوبات وزارت علوم، دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته که پس از دو نیمسال تحصیلی و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای که پس از چهار نیمسال تحصیلی در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود جزو ۱۰ درصد برتر بوده و دارنده مدال‌های جهانی و طلای کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش بوده یا نمره کل قبولی او در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دوره کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای به اندازه ۲.۵ انحراف معیار از میانگین نمره‌های شرکت‌کنندگان در گروه آزمایشی مربوط بیشتر باشد، می‌تواند علاوه بر رشته تحصیلی خود، در یکی از رشته‌های لولویت‌دار دوره کارشناسی پیوسته هر یک از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم تحصیل کند.

البته دانشجوی استعداد درخشانی که این شرایط را دارد در صورتی می‌تواند در رشته دوم تحصیل کند که موضوع مورد موافقت گروه‌های آموزشی در هر دو رشته و دفتر استعدادهای درخشان قرار گیرد.

دانشجویی که موفق به تحصیل همزمان در دو رشته می‌شود، پس از ورود به رشته دوم باید در هر نیمسال تحصیلی حداکثر تا سقف ۳۰ واحد درسی از مجموع درس‌های دو رشته را به نحوی انتخاب کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، تحصیل در هر دو رشته را به پایان برساند. همچنین دانشجو می‌تواند با تایید گروه‌های آموزشی رشته اول و دوم، درس‌هایی که به لحاظ محتوایی تطابق موضوعی دارند را فقط در یکی از دو رشته بگذراند.

کد خبر 441389
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha