همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند زنانی که از انجام آزمایش «پاپ اسمیر» برای غربالگری سرطان دهانه رحم هراس دارند یا خجالت می‌کشند، ممکن است بتوانند از یک آزمایش ادرار کمک بگیرند.

pop test

به گزارش بی‌بی‌سی بررسی این پژوهشگران نشان داد که این آزمایش ادرار می‌تواند به همان اندازه پاپ اسمیر در شناسایی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که یک عامل خطرساز اصلی برای سرطان دهانه رحم است، موفقیت‌آمیز باشد.

گرچه هنوز باید کارآزمایی بالینی بزرگ‌تری درباره این آزمایش ادرار انجام شود تا دقت آن ثابت شود، اما این آزمایش ادرار که در خانه هم قابل‌انجام است، می‌تواند شرایط را برای زنان تغییر دهد.

پژوهشگران دانشگاه منچستر که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند استفاده از این آزمایش ادرار می‌تواند به افزایش شمار زنانی که برای سرطان دهانه رحم غربالگری می‌شوند، کمک کند.

این آزمایش ادرار همچنین می‌تواند در کشورهای روبه توسعه که امکان انجام پاپ اسمیر وجود ندارد و سرطان دهانه رحم تا ۱۵ برابر شایع‌تر است، نقشی سودمند داشته باشد.

روش غربالگری معمول در این مورد انگلیس انجام آزمایش برای انواع «پرخطر» ویروس پاپیلوم انسانی و بررسی میکروسکوپی سلول‌های دهانه رخم در زنان مثبت ازلحاظ این ویروس‌ها است. حدود یک زن از هر ۲۰ زن ممکن است تغییرات غیرطبیعی نشان دهند که ممکن است پیش سرطانی باشد و در مرحله بعد برای کولپوسکوپی ارجاع می‌شوند.

در این آزمایش دهانه رحم با عدسی بزرگنمایی می‌شود و امکان دیدن نواحی غیرطبیعی و نمونه‌برداری و درمان حتی پیش از ایجاد سرطان وجود دارد.

به گفته این پژوهشگران نمونه‌های دهانه رحم، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده واژنی به‌وسیله خود شخص و نمونه‌های ادرار همگی در تشخیص انواع پرخطر ویروس پاپیلوم انسانی کارایی دارند.

سرطان دهانه رحم در مین زنان ۳۰ تا ۳۵ سال بیشترین شیوع را دارد. مرحله پیش سرطانی از ۵ تا ۱۰ سال پیش از آن قابل‌شناسایی است، اما مشکل این است که تا یک‌سوم زنان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مراجعه نمی‌کنند.

کد خبر 441383

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha