همشهری آنلاین: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی، بازنده انتخابات، حاضر به پذیرش نتیجه نیست. حامیان او در جاکارتا، پایتخت این کشور با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند. گفته می‌شود ۶چند تن کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

درگیری‌ در اندونزی

به گزارش دویچه وله، جاکارتا، پایتخت اندونزی شاهد اعتراض‌های خیابانی پس از انتخاب دوباره جوکو ویدودو، به مقام ریاست جمهوری این کشور است. طرفداران پرابوو سوبیانتو، رقیب ویدودو که حالا بازنده میدان است، با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان‌ها و خودروها، اعتراض خود را به نتیجه انتخابات نشان دادند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان، از ماشین آب‌پاش استفاده کرده‌اند. فرمانده جاکارتا در گفت‌وگو با یک تلویزیون محلی از ۶ کشته و ۲۰۰ زخمی سخن می‌گوید.

پلیس می‌گوید ۲۰ نفر را که قصد ورود به ساختمان مرکزی انتخابات را داشته‌اند، دستگیر کرده است. مقامات جاکارتا پیش از شروع اعتراضات برای احتیاط، بیش از ۳۰ هزار نیروی نظامی را به جاکارتا منتقل و در این شهر مستقر کرده بودند.

پلیس هفته گذشته ۳ تن از هواداران پرابوو سوبیانتو را به اتهام خیانت، دستگیر کرد. یکی از دستگیرشدگان ژنرال پیشین و فرمانده یگان ویژه اندونزی است. بر پایه گفته‌های پلیس، این افراد برنامه‌هایی برای در اختیار گرفتن ساختمان‌های مهم دولتی در جاکارتا داشته‌اند.

 سوبیانتو و تیم انتخاباتی‌ او پیش‌تر نسبت به کشاندن مردم به خیابان‌ها برای مدتی طولانی هشدار داده بودند. بسیاری از ساکنان جاکارتا به طور موقت شهر را ترک کرده‌اند. بخش‌هایی از هسته مرکزی شهر در محاصره نیروهای امنیتی است. از ساختمان مرکزی انتخابات با سیم خاردار محافظت می‌شود.

پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور اندونزی را به دستکاری انتخابات آوریل متهم کرده است. کمیسیون انتخابات این اتهام را رد می‌کند. بر پایه نتایج رسمی اعلام شده، جوکو ویدودو با اخذ ۵ / ۵۵ درصد آراء، به روشنی برنده این انتخابات است. سوبیانتو که بر پایه نتایج رسمی تنها ۵ / ۴۴ آراء را از آن خود کرده است، گفته است که تمامی ابزارهای قانونی را برای اعتراض به این نتیجه به کار می‌بندد.

افزایش نفوذ نیروهای محافظه‌کار در اندونزی

کارزار انتخاباتی پرابوو سوبیانتو را می‌توان کارزاری مبتنی بر ترس دانست که در آن ژنرال سابق اندونزی، به مردم نسبت به خطر نیروهای خارجی هشدار می‌داد. او با گروه‌های تندرو ائتلافی تشکیل داد و در مناطقی که اکثریت با محافظه‌کاران بود و در آنها قوانین شریعت جاری است، برنده شد. اما در نهایت مغلوب جوکو ویدودو شد که اکثریت آراء شرق و مرکز جاوه را به دست آورده بود.

این اولین بار نیست که سوبیانتو در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند. او سال ۲۰۱۴ هم بازنده انتخابات شد و در آن سال هم با ارجاع نتایج انتخابات به دادگاه قانون اساسی، بدون موفقیت از صحنه کنار رفت.

اندونزی، کشوری با بیش از ۱۷۰۰ جزیره، سومین دموکراسی بزرگ  و پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است. تقریبا ۹۰ درصد جمعیت ۲۶۰ میلیونی این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. سال‌ها این کشور به عنوان الگویی برای اسلام روادار شناخته می‌شد. در سال‌های اخیر نفوذ نیروهای محافظه‌کار اسلام‌گرا در این کشور بیشتر شده است.

کد خبر 441358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha