همشهری آنلاین: انتشار برخی منابع رسانه‌ای مبنی بر خودکشی ۱۰ نفر از پناهندگان در اردوگاههای ساحلی این کشور پس از اعلام نتایج انتخابات روز شنبه استرالیا و تداوم نخست وزیر اسکات موریسون، حاکی از هراس پناهجویان بازداشت شده از شدت یافتن سیاست‌های افراط گرایانه ضد مهاجرتی دولت و سرنوشتی نامعلوم است.

اردوگاه مانوس استراليا

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های استرالیایی، تداوم سکانداری قدرت توسط اسکات موریسون نخست وزیر در استرالیا که معروف به سیاست‌ها و اقدامات مهاجرستیزانه است، نگرانی‌ها از سرنوشت نامعلوم مهاجران غیرقانونی در این کشور و وخیم شدن وضعیت آنها را افزایش داده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای اکنون قریب به ۸۰۰ نفر از مهاجران غیرقانونی در اردوگاه‌های مانوس و نائورو در مناطق دورافتاده اقیانوس آرام در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند.

اردوگاه مانوس در پاپوا گینه نو و نائورو دو مرکز نگهداری از مهاجرانی غیرقانونی بازداشت شده است. پناهندگان مستقر دراین دو اردوگاه از شرایط غیرانسانی و سخت زندگی در آن شکایت‌های بسیاری از کانبرا داشته‌اند.

وعده‌های بیل شورتن رهبرحزب کارگر و رقیب شکست خورده موریسون در انتخابات سراسری استرالیا، برای تعدادی از مهاجران این امیدواری را ایجاد کرده بود که احتمالا با تغییرات سیاسی دراین کشور، آنها شاهد شرایط بهتری در اردوگاه‌ها خواهند بود. اما اسکات موریسون رهبر حزب حاکم محافظه کار لیبرال – ملی موفق شد در چهل و ششمین انتخابات سراسری استرالیا که شنبه گذشته، ۲۸ اردیبهشت برگزار شد، با کنار زدن بیل شورتن رهبر حزب اپوزیسیون کارگر نخست وزیری خود را احتمالا برای ۳ سال آینده دراین کشور تثبیت کند.

پیروزی غیر منتظره اسکات موریسون و ائتلاف تحت رهبری وی دراین انتخابات و وعده‌های وی برای سخت‌تر شدن شرایط پناهندگان، برخی از این مهاجران غیرقانونی را به سوی رفتارهای خودآزاری سوق داده است.

دیوید یاپو فرمانده پلس مانوس به خبرگزاری فرانسه گفت که براساس گزارش‌های رسیده تاکنون دستکم ۱۰ نفر از پناهندگان از روز شنبه تاکنون دست به خودکشی زده‌اند. وی افزود این افراد با صدمه زدن به خود، راهی مراکز درمانی شدند. آنها این اقدام را واکنشی به نتایج انتخابات اعلام کردند.

برخی از پناهندگان معتقدند نتایج این انتخابات با زندگی آنها ارتباط مستقیم داشته است و راستگرایان افراطی شرایط براساس سیاست‌های اعلام شده برنامه‌های ضدمهاجرتی از جمله شرایط پناهندگان کنونی در اردوگاهها را تشدید خواهند کرد.

شاهدان عینی از اردوگاههای مانوس و نائورو شرایط روانی این اردوگاه‌ها را غیرقابل کنترل ناشی از ناامیدی شدید آنها از وضعیت خود در آینده ارزیابی کردند.

یک پناهنده سودانی در صفحه توئیتری خود نوشته است که زندگی افرادی که اقدام به خودکشی در اردوگاه مانوس کرده‌اند به دلیل فقدان تجهیزات پزشکی و کمک‌های درمانی لازم بشدت به خطر افتاده است. وی گفت:سوال این است که چه کمکی می‌توان به افراد فراموش شده دراین اردوگاه‌ها کرد ... زندگی آنها درخطر است.

فرمانده پلیس مانوس نیز تاکید کرد؛ چهار مورد از اقدام به خودکشی‌ها در روزهای پایانی هفته انجام شده و این وضعیتی است که اکنون ما با آن روبه رو هستیم. به گفته وی برخی از ساکنان مانوس با آتش زدن اتاق‌هایشان و برخی با امتناع از غذا خوردن اقدام به خودکشی کرده‌اند.

وزارت کشور استرالیا که مسئولیت پناهندگان غیرقانونی را برعهده دارد تاکنون به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده است.

حزب کارگر وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، این کشور درخواست نیوزیلند برای اسکان پناهندگان غیرقانونی بازداشت شده در اردوگاههای مانوس و نائورو را پاسخ مثبت خواهد داد.

جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در سال‌های اخیر از دولت استرالیا خواسته است تا با انتقال دستکم ۵۰۰ نفر از این مهاجران غیرقانونی به نیوزیلند موافقت کند که کانبرا تاکنون این درخواست را رد کرده است.

استرالیا با اجرای سیاست‌های بسیار سخت گیرانه و آهنین علیه مهاجران، از سال ۲۰۱۲ صدها پناهجو را که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای این کشور شده بودند دستگیر و در بازداشتگاه‌های دورافتاده اقیانوس آرام حبس کرد. دراین میان این پناهجویان تعدادی ایرانی نیز حضور دارند. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، پلیس مرزی استرالیا در ۵ سال اخیر بیش از دو هزار و ۵۰۰ مهاجر غیرقانونی را که تلاش داشتند از طریق مرزهای آبی با قایق‌های کوچک قاچاقچیان وارد این کشور شوند، دستگیر کرده‌اند که عمده آنها از کشورهای خاورمیانه و آفریقا بوده‌اند. این مهاجران غیرقانونی درطول سال‌های گذشته بدون محاکمه یا رسیدگی قضایی در بدترین وضعیت در این اردوگاه‌های اجباری و در شرایط بازداشت به سر می‌برند.

اوضاع ناگوار بهداشتی، درمانی و تغذیه ساکنان بازداشتگاه‌های نائورو، کریسمس و مانوس را بارها به سوی اعتراض و شورش کشانده است.

در سال‌های گذشته مرگ چند جوان ایرانی و برخی از اتباع مهاجر کشورهای دیگر در این اردوگاه‌ها با واکنش ضددولتی گروه‌های حامی حقوق مهاجران در استرالیا قرار گرفته و شهرهای بزرگ استرالیا بارها شاهد تظاهرات گسترده این استرالیایی‌های خواستار تعیین تکلیف پناهجویان بوده است.

کد خبر 441351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha