همشهری آنلاین: مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک با اشاره به چالش‌های پیش روی اهالی لیتوگراف، گفت: به دلیل نبود زینک خام و قیمت‌های بسیار بالای این کالا بسیاری از این فعالان لیتوگرافی تعطیل شدند.

نبود زينك خام لیتوگرافی‌ها را در آستانه تعطيلي قرار داده

محمدرضا کاری؛ مدیر لیتوگرافی کاری گرافیک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا، با بیان اینکه روال همیشگی صنعت چاپ این گونه بود که ملزومات از کانال تاجران و واردکنندگان به دستشان می‌رسید،گفت:این چرخه سالیان سال است که ادامه داشته و دارد، ولی به واسطه مشکلات فعلی کشور و بحث تحریم‌ها و از آن مهم‌تر حضور پر رنگ منفعت‌طلبان و مفسدان اقتصادی عرصه را در هر حوزه تنگ کرده است.در این میان البته نظرات غیرکارشناسانه و سوءمدیریت‌ها به این فضای متشنج دامن زده است.کاری با بیان اینکه کاغذ و زینک اکنون به بحرانی‌ترین مرحله خود رسیده است،

وی عنوان کرد: در این زمینه دولت برای بهبود اوضاع به این دو مقوله ورود پیدا کرده است ولی از جایی با عنوان ارز دولتی و ارز نیمایی این مسیر به سمت منفعت‌طلبان گسیل شد و این فضا برای فروش کاغذ از ارز دولتی به آزاد فراهم شد.
 
این فعال صنعت چاپ یادآور شد: این موضوع موجب متشنج شدن بازار شد، مسیر واردکنندگان را سد و آسیب‌های زیادی به بازار وارد کرد.کاری با بیان اینکه زینک خام مصرفی از اولویت‌های اولیه صنعت چاپ و نشر است، گفت: بدون زینک خام تمام صنعت چاپ تعطیل خواهد شد، اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که وضعیت نابسامان شده و بسیاری از همکاران ما مظلومانه و کوله‌باری از تجربه و خدمت به فرهنگ این مرز و بوم از این صنعت کنار رفتند.به دلیل نبود زینک خام و قیمت‌های بسیار بالا بسیاری از لیتوگرافی‌ها تعطیل شدند و از سوی دیگر واردکنندگان فقط باید زینک را با ارز دولتی و به لیتوگرافی‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی ناشران، موسسات فرهنگی و مطبوعات توزیع کنند.  
 
کاری با طرح این سوال که چرا فعالان لیتوگرافی بعد از سال‌ها خدمت به فرهنگ نباید از ارز دولتی استفاده کنند، گفت: چرا نباید زینک با ارز دولتی به لیتوگرافان تعلق گیرد و واردکنندگان زینک باید فقط کالاهای خود را به وزارتخانه بدهند. در این زمینه معتقدم نباید توزیع کاغذ و زینک انحصاری باشد.

وی با بیان اینکه سرنوشت صنعت چاپ کشور در میان وزارت صمت تا سازمان حمایت از مصرف کنندگان قرار گرفته است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که صنعت چاپ کشور دیگر راه به جایی ندارد و باید هر چه زودتر در حوزه تامین مواد اولیه ساماندهی شود.
 
کاری تاکید کرد: اکنون تعداد زیادی زینک با ارز دولتی در چین و در میانه راه است و معتقدم اگر توزیع این کالاها طبق روال عادی نباشد، تبعات این موضوع فقط به ضرر صنعت چاپ خواهد بود، به همین دلیل از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم این تصمیم را لغو کنند تا این صنعت روال عادی خود را پیش بگیرد.

کد خبر 441343

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha