همشهری‌آنلاین: معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت کارگزاری‌ها، وضعیت بانک شهر، بدهی و طلب‌های شهرداری تهران و ... گزارش داد.

شهرداري

به گزارش شهرنوشت، عبدالحمید امامی در نشست خبری که چهارشنبه اول خرداد در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در شهرداری بنا را براین گذاشتیم که اعتماد عمومی را جلب کنیم. دعواهای داخلی را به سطح شهر نیاوردیم و در مقابل مباحث اختلاف انگیز سکوت کردیم، چون معتقدیم وظیفه شهرداری خدمت‌رسانی به مردم است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این‌که جهت‌گیری ما باید بر اساس تعامل با دستگاه‌ها باشد، اظهار کرد: با راه‌های خشن مخالف هستم؛ یکی از راهکارهای حفظ تعامل این است که به فکر منابع جدید درآمدی باشیم. هم‌اکنون نیز با مرکز مطالعات شهرداری در حال بررسی این موضوع هستیم. نکته بعدی کاهش هزینه‌ها با بهینه کردن منابع درآمدی است.
  
امامی ایجاد تاکسی اینترنتی در شهرداری را راهی برای کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: هم‌اکنون ۵ هزار تاکسی در تهران فعالیت می‌کنند و ما به دنبال این هستیم که با راه‌اندازی نرم افزاری، سیستم تاکسی اینترنتی را برای داخل و خارج از شهرداری ایجاد کنیم تا در هزینه‌ها صرفه جویی شود.  

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: با حذف بخش های موازی در ساختار جدید شهرداری به دنبال این هستیم که از موازی کاری ها و هزینه های غیر ضروری کم کنیم. شهرداری در گذشته شیوه مستقل و متفاوتی از دولت در زمینه بودجه داشته، اما امسال سعی کردیم برنامه های مالی را مانند سازمان برنامه و ‌بودجه تنظیم کنیم.

امامی با بیان این‌که سال گذشته توانستیم از مشکلات مالی عبور کنیم، توضیح داد: ۱۳ هزار میلیارد تومان کل هزینه کرد پارسال بود و در ماه های آخر سال ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی پیمانکاران و در روز آخر سال ۴۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی به دستگاه ها پرداخت کردیم.  

۱۰۶ درصد از بودجه نقد و ۵۴ درصد از بودجه غیرنقد سال گذشته محقق شد

او گفت: از ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شهرداری، ۴ هزار میلیارد تومان مربوط به دیون، ۸ هزار میلیارد تومان هزینه های جاری و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم مربوط به پروژه های عمرانی بوده است. همچنین در سال گذشته ۱۰۶ درصد از بودجه نقد و ۵۴ درصد بودجه غیرنقد محقق شد و امیدواریم با افزایش هفت درصدی بودجه امسال نسبت به سال گذشته، عملکرد بهتری داشته باشیم.  

امامی درباره آخرین وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، توضیح داد: از آن جا که شهرداری تهران جلودار شهرداری ها است، هم شهردار تهران و هم رییس شورای شهر در برخی نشست های کمیسیون اقتصادی حضور دارند. خوشبختانه تا به امروز مذاکرات خوب پیش رفته و در آخرین مصوبه کمیسیون سهم شهرداری تهران از عوارض مالیات به ۸۸ درصد رسید.  

رایزنی با دولت در مورد نمایشگاه شهرآفتاب و سئول 

امامی در پاسخ پرسشی درباره مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: با رایزنی با دولت پیشنهاد کردیم تا سهامداری شهر آفتاب و نمایشگاه سئول را ترکیب کنیم؛ یعنی برخی نمایشگاه های کوچک و کم ترافیک در سئول و نمایشگاه‌های پرحجم‌تر در شهر آفتاب برگزار شود.  

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، در پاسخ به پرسشی درباره املاک و اموال شهرداری که در اختیار دیگران است هم توضیح داد: مخالف این هستم که اموال و املاک مردم و دولت که در اختیار دیگران است، پس گرفته نشود. تعدادی از املاک مساله‌دار هستند و تعدادی هم در اختیار سازمان‌ها هستند. براساس لیستی از املاک که در اختیار سازمان املاک و بخش حقوقی است تا امروز حدود ۸۰ ملک تخلیه شده است، متاسفانه افراد به راحتی ملک را تخلیه نمی‌کنند، اما برخی املاک را با توجه به بدهی‌های شهرداری باید تهاتر کنیم.  

او ادامه داد: تحقیق و تفحص شورای شهر از سازمان املاک و مستغلات وسیع نبود و ما اطلاعاتی که نیاز داشتند را در اختیارشان قرار دادیم و حدود ۲ هزار ملک در حال بررسی است.
  
امامی با بیان این‌که سیاست شهرداری این است که همه ساختمان های شهرداری در محدوده پارک شهر جمع شوند، اظهار کرد: به تازگی ساختمان روزنامه اطلاعات به شهرداری تحویل داده شده و قرار است برخی واحدها مانند معاونت ‌شهرسازی و معماری به این ساختمان نقل مکان کنند.  

معاون شهرداری تهران گفت: سیاست شهرداری این است که کارگزاری‌ها را تعطیل کنیم؛ هم اکنون هم‌ با دو کارگزاری یکی از بدنه شهرداری و دیگری دولتی همکاری داریم.

بررسی تخلف شهروند در اسرع وقت

به گزارش ایسنا، امامی در مورد انتشار اخباری مبنی بر گران‌فروشی و احتکار کالا در فروشگاه شهروند با بیان این که من هم خبر گران‌فروشی برنج را شنیده‌ام اما قاعدتاً از آنجایی که ما در شهروند به دنبال سود شخصی نیستیم، نباید تقلبی هم رخ دهد، گفت: ظاهراً یکی از تأمین‌کنندگان در تأمین برنج مشکل داشته، اما باید این مساله بررسی شود و اگر سهل‌انگاری از سوی مسئولان شهروندان باشد قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

لیست بدهی‌های شهرداری در اختیار شورای شهر

امامی در ادامه در مورد چرایی عدم انتشار لیست بدهی‌های شهرداری، گفت: ما به شورای شهر این لیست را ارائه کردیم و آنها اگر مایل باشند می‌توانند آن را منتشر کنند.

او در مورد بدهی‌های شهرداری به سیستم بانکی با بیان این‌که شهرداری تهران حدوداً ۳۰ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی از سال ۶۶ تاکنون بدهکار است، گفت: البته مراودات و تهاترهای کمی نیز با سیستم بانکی داشتیم و در مورد این که بدهی‌هایمان چگونه محاسبه شود با برخی از بانک‌ها به توافق رسیدیم که بر اساس ارز مرجع محاسبه شود و قسط بندی‌های جدیدی نیز انجام گرفته است و قاعدتاً قسمتی از بدهی‌های بانکی حل شده است و الان برای گرفتن تسهیلات بانکی مشکلی نداریم.

وام های ارزی بانک‌ها را به قیمت مناسب تقسیط کردیم

معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: در تعاملاتی که با دولت ‌و دستگاه‌های دولتی داشتیم حدود سه هزار میلیارد تومان از طلبمان را تهاتر کردیم. پارسال به بیش‌تر بانک ها بدهکار بودیم و سیستم تسهیلات دهی آن ها به شهرداری قفل شده بود، اما وام های ارزی بانک ها را به قیمت مناسب تقسیط کردیم. در واقع شهرداری بخشی از بدهی خود را با طلبش از دولت تهاتر کرد، اما ۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری شناسایی شده است.   

برگزاری مجمع عمومی بانک شهر تا خرداد ماه

او در مورد آخرین وضعیت بانک شهر و تحقق و تفحص مجلس از این بانک گفت: مبلغ بدهی شهرداری به بانک شهر نسبت به سایر بانک‌ها بیشتر است. در گذشته بانک شهر به دلیل مشکلات به عنوان یک بانک ابزاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در ادامه بانک شهر از حالت عادی خارج و در سال ۹۶ زیان‌ده شد که بانک مرکزی برای این بانک سرپرستی انتخاب کرد.

امامی با بیان این که در اولین اقدام ارکان بانک را اصلاح کردیم، گفت: در اولین اقدام صلاحیت پنج نفر از اعضای هیأت مدیره از سوی بانک مرکزی تأیید شد و از آنجایی که بر اساس قانون ترکیب هیأت مدیره باید ۷ نفره باشد، برای احصاء صلاحیت ۴ نفر را به بانک مرکزی معرفی کردیم که باید منتظر نهایی بانک مرکزی در این زمینه باشیم.

او گفت: قرار بود صورت‌های مالی بعد از انتخاب دو نفر باقیمانده اصلاح شود. در حال حاضر بانک شهر دارای هیأت مدیره مصوب و مدیر عامل است و می‌تواند صورت‌های مالی سال ۹۶ و ۹۷ خود را بررسی کند؛ هر چند که قرار بود تا آخر اردیبهشت صورت‌های مالی را ارائه کنند. اما قول دادند که تا یک هفته آینده این حسابرسی‌ها نهایی شود و احتمالاً در خرداد ماه مجمع بانک شهر برگزار خواهد شد.

امامی با بیان این که بدهی‌ها و املاک بانک شهر یکی از دلایل تحقیق و تفحص مجلس است، گفت: البته معتقدیم که مدیران بانک شهر نیز از ما هستند و در حال برگزاری جلسات مشترک هستیم تا مشکلات این بانک حل و فصل شود.

او گفت: در حال حاضر وضعیت بانک شهر خوب است و جدیداً از آمار ارائه شده جزو پنج بانک محبوب کشور است. در گذشته املاک تهدید برای بانک شهر بوده است که همین مساله موجب تحقیق و تفحص شد، اما از سال گذشته ارزش املاک سه برابر شده و این یک فرصت طلایی برای بانک شهر است؛ چرا که می‌تواند قسمتی از هزینه املاک را صرف اصلاح سند و حل مشکلات حقوقی کند و از مابقی املاک سود برد.

کد خبر 441333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha