مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
۰ نفر

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار: طرح بازآفرینی شهری با هدف ساماندهی بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه‌ای در استان یزد با قوت در حال پیگیری است.

شهر یزد

و قرار است که در مرحله اول دفاتر بازآفرینی شهری در شهرها ایجاد شود و اعتبار ۷/۴۳ میلیارد تومانی برای ایجاد این دفاتر و اجرا و ساماندهی فضاهای شهری هزینه شود. طرح بازآفرینی شهری با توجه به نیازهای محله‌های شهر بوده و اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات با توجه به انتظار محله و پاسخگویی به نیاز جدید مسکن در محله‌های شهر در این طرح دیده شده است.

یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح تامین مسکن است، به طوری که نیاز مسکن جدید استان در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری تامین شود. از این رو عملیات اجرایی طرح‌های ستاد بازآفرینی شهری با جدیت در بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده و تاریخی اجرا می‌شود تا با این کار هم شرایط زندگی در این بافت‌ها تسهیل شود و هم از توسعه شهر در حاشیه‌ها جلوگیری شود. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «محسن صادقیان» معاون هماهنگی عمرانی استانداری یزد را درباره طرح بازآفرینی شهری می‌خوانید.

  •   اجرای طرح بازآفرینی شهری در استان چه رویکردهایی را دنبال می‌کند؟

بازآفرینی شهری اولویت شهرهای استان یزد است. اهمیت شهرها ما را بر آن داشته است که برای ارتقای روز به روز خدمات در آنها گام برداریم. اما باید توجه داشت که هر فعالیت بدون وجود مدیریت سازمان‌یافته با اهداف مشخص و برنامه‌ریزی دقیق به بی‌نظمی ‌می‌رسد. تعدد بخش‌ها و عوامل درگیر در اجرای برنامه‌های شهری بدون داشتن محور واحد و بدون وجود نظام مدیریت شهری واحد مشکلات فراوانی در اجرا ایجاد خواهد کرد و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. نظام مدیریت شهری باید منجر به خدمات‌رسانی بهتر و رضایت مردمی‌ شود. مهم‌ترین راه برای رسیدن به این اهداف داشتن بانک اطلاعاتی در بخش‌های مختلف و دست‌یابی به جریان دانش و اطلاعات در جهت ایجاد سیستمی ‌برای تصمیم‌سازی بهتر برای مسئولان و کاهش خطاها در تصمیم‌گیری و اجرا است.

ما نیازمند دست‌یابی به راهبردهای مناسب برای ایجاد و افزایش رضایت در مردم و بهینه‌سازی زندگی ساکنان شهرهای استان هستیم و این جز با اجرای برنامه‌های راهبردی در این مسیر میسر نمی‌شود. باید از بین عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد و ساماندهی زندگی شهری شامل محیط زیست، حمل ‌و ‌نقل شهری، ایمنی شهری، آموزش و فرهنگ، بهداشت و سلامت، برنامه‌ریزی شهری و مدیریت شهری نگاه دقیق و موشکافانه به نقاط قوت و ضعف نواحی، مناطق و محلات شهر داشته باشیم.

  • نقش بازآفرینی شهری در تحقق این برنامه‌ها چیست؟

بازآفرینی شهری می‌تواند عنوان راهبرد مشخص ما در این زمینه باشد. رویکرد اصلی دولت در حال حاضر در شهرهای کشور اجرای طرح بازآفرینی شهری و تاکید بر حرکت پرشتاب شهرداری‌ها برای اجرای این طرح است. بازآفرینی با هدف رفاه، عدالت، توسعه پایدار، امنیت و سلامت جامعه، نیاز به شناسایی محله، شناخت نیازهای محله و تهیه اطلاعاتی مناسب و جامع و کامل در تمامی ‌بخش‌های اجتماعی و عمرانی محله به ما در دست‌یابی به بانک اطلاعاتی محله و شهر کمک خواهد کرد. شهرداری‌های استان به عنوان محور تمام فعالیت‌های عمرانی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی محلات شهر می‌توانند با تعامل با دستگاه‌های اجرایی درگیر در بازآفرینی شهری ضمن ایجاد بانک اطلاعاتی کامل، برنامه‌ریزی مناسبی در راستای تعیین راهبردهای سودمند برای بهینه‌سازی زندگی ساکنان شهر داشته باشند.

مردم و ساکنان محله‌ها اصل و محور فعالیت‌های بازآفرینی هستند و بدون همراهی مردم موفقیت لازم به دست نخواهد آمد. بنابراین ورود به موضوع بازآفرینی شهری به دلیل وجود مجموعه‌هایی ذی‌نفع و ذی‌نفوذ، وجود منافع گروهی یا خصوصی و همچنین، چندگانگی و حتی تناقض و تضاد منافع موقعیت را پیچیده‌تر و غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد. به همین دلایل و قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف و پیچیده تصمیم‌گیری به نظر می‌رسد که طرح‌های جامع و بلندمدت شهری اعتبار و قدرت اجرایی ندارند و بهترین روش طرح‌های راهبردی شهری است و بازآفرینی در این زمینه می‌تواند بسترسازی مناسبی برای طرح‌های راهبردی باشد. بازآفرینی شهری می‌تواند پایه و اساس طرح‌های تفصیلی شهری قرار گیرد و با بهره‌گیری از این ظرفیت، طرح‌های تفصیلی قابلیت اجرایی مناسبی خواهند داشت. بازآفرینی می‌تواند مقدمه شروع مدیریت یکپارچه در شهر باشد. نیاز است دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، راه و شهرسازی، دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌های خدمات‌رسان در امور زیربنایی، و بخش‌ها و سازمان‌های متعدد شهرداری با تعامل و تفاهم با یکدیگر بتوانند به نفع مدیریت شهری گام بردارند و این مدیریت نیز می‌تواند برای تمامی‌دستگاه‌های مرتبط پربار باشد.

  • برنامه‌های استان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری چیست؟

جلسات بازآفرینی شهری به صورت هفتگی در استان برگزار می‌شود. در این جلسات به دو موضوع مهم شامل ایجاد فضاهای شهری جدید یا ساماندهی فضاهای شهری و راه‌اندازی دفاتر بازآفرینی شهری پرداخته شد. دخالت یا ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی یکی از معضلات اجرای این طرح در شهرستان‌های استان یزد است و هنوز هم نتوانسته‌اند به هماهنگی لازم برای اجرای این طرح دست یابند.

  • اعتبار استان برای اجرای این طرح چقدر است؟

سال گذشته ۷/۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در شهرستان‌های استان یزد مصوب شد و حداکثر تا یک ماه آینده به تناسب تخصیصی که داده می‌شود در شهرستان‌های ابرکوه، میبد، مهریز و یزد و عمدتا در شهرهای مراکز استان این پروژه‌ها آغاز خواهند 
شد.

  • اولویت این طرح‌ها چیست؟

این طرح‌ها شامل ساماندهی امام‌زاده احمد و احداث مرکز محله درب قلعه در شهرستان ابرکوه، ساماندهی باغ بهار، ساخت زمین‌های ورزشی و چمن مصنوعی، کف‌سازی و بدنه‌سازی باغ پهلوان‌پور و ساماندهی مجموعه مهر پادین در شهرستان مهریز، تکمیل پارک محله و خانه محله، ترمیم شبکه آب شهیدیه، کف‌سازی و ساماندهی محله شهیدیه، بهسازی و آسفالت معابر محله علی‌آباد و ساماندهی معابر محله سربالا در شهرستان میبد است. در شهرستان یزد هم اجرای طرح بهسازی معابر در محله‌های اسکان، حسن‌آباد، پشت باغ، بعثت و کشتارگاه، احداث کلانتری در محله حسن‌آباد، انجام گرفتن تملکات در خیابان قیام یزد و تکمیل و بدنه‌سازی میدان شاه طهماسب در دستور کار است.

کد خبر 441274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha