فریبا خانی: این‌روزها در ماه مبارک رمضان، موزه‌ی هنرهای دینی امام علیع میزبان نمایشگاه «گنجینه‌ی نیایش» است که فعالیتش تا ۲۳ خــرداد ۱۳۹۸ ادامه دارد. در این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ اثر نقاشی و خوش‌نویسی به نمایش درآمده است.

در آستانه‌ی گنجينه‌ی نمايش

در این نمایشگاه می‌توانید آثاری مثل نقاشی‌های حسین قوللرآغاسی (از نقاش‌های مشهور قهوه‌خانه‌ای)، خوش‌نویسی‌های استاد غلامحسین امیرخانی یا خط زیبای ابوالحسن محصص‌مستشاری را تماشا کنید.

به گزارش هفته‌نامه‌ی دوچرخه، در بیش‌تر این آثار به موضوع‌های نیایش و حضرت علیع پرداخته شده است. این آثار در گنجینه‌ی موزه نگه‌داری می‌شوند و به دست هنرمندان معاصر خلق شده‌اند.

علاوه بر آثار مورد اشاره، در این نمایشگاه می‌توانید آثارهنرمندانی مانند حبیب آیت‌اللهــی، حسن اسـماعیل‌زاده (از نقاشان قهوه‌خانه)، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، ناصر پلنگی، آنه‌محمد تاتاری، صـداقت جباری، کاظم چلیپا، مهدی حسینـی، جمشید حقیقت‌شناس، الهه خاتمی، رزیتا شرف‌الدین، ازهار شرکاء، حبیب‌الله صادقـی، غلامعلی طاهری،  احمدعبدالرضای، مهدی فلاح، احمد فلسفی، مصطفی گودرزی، غلامرضا ماهرویی، نصرالله معین (معین‌الکتاب)، علی وزیریان و رضا هدایت را هم ‌ببینید. اما این همه‌ی‌داستان نیست. در روزهای برپایی نمایشگاه دو هنرمند به‌نام محمدرضا حسینی و محمدرضا پورفرزانه از نقاشان قهوه‌خانه‌ای در موزه حاضر شدند و هریک اثری خلق کردند.  قرار است آثار این دو هنرمند هم در موزه‌ نگه‌داری شود. شاید برایت سؤال شده که نقاشی قهوه‌خانه‌ای چیست؟

نقاشی قهوه‌خانه‌ای در دوره‌ی حاکمیت شیعیان آل‌بویه شکل گرفت، از اوایل دوره‌ی صفویه ظاهر شد و با توقفی حدوداً ۳۰۰ ساله مجدداً در عصر قاجار ظهور کرد. این هنر، در نقاشی‌های پهلوانی، پرده‌های درویشی، نگاره‌های پشت شیشه، جلوه‌گر شد و با پیدایش چاپ سنگی به کتاب‌ها نیز راه یافت.

از آن‌جا که این هنر به موضوع‌های مورد احترام مردم می‌پرداخت و مرشدان و نقالان روایتگر مضامین آثار آن بودند، در قهوه‌خانه‌ها که محل تجمع مردم بود عرضه می‌شد و مورد استقبال و حمایت مخاطبان قرار می‌گرفت. به‌همین سبب، برخی از هنرشناسان آن را «نقاشی قهوه خانه‌ای» نامیدند. گفتنی است موزه‌ی هنرهای دینی امام علی‌ع در تقاطع خیابان ولی‌عصرعج با بزرگ‌راه نیایش، خیابان اسفندیاری، شماره‌ی ۳۵  قرار دارد.

اثر ابوالحسن محصص مستشاری
اثر رزیتا شرف جهان
محمدرضا حسینی ، نقاش پیشکسوت در حال خلق اثر
اثر رضا هدایت
اثر علی وزیریان

کد خبر 441268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha