چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

راحله حسین‌زاده- خراسان رضوی- خبرنگار: در شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اعضای شورای شهر به‌ بررسی چند لایحه پرداختند.

مینی بوس برای مشهد

در ابتدا لایحه مجوز اعمال مابه‌التفاوت کاهش یا افزایش نرخ سود اوراق مشارکت منتشرشده متناسب با نرخ اعلامی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت که پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا به ‌تصویب رسید.  بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد مابه‌التفاوت مازاد نرخ سود اوراق مشارکت شرکت‌ تأمین سرمایه امین و شرکت تأمین سرمایه کاردان طبق مفاد ماده ۵ قرارداد منعقدشده در سررسید اوراق را بپردازد.

لایحه بهره‌مندی پرسنل بازنشسته شهرداری و افراد تحت تکفل ایشان از خدمات بیمه تکمیلی درمان شهرداری لایحه بعدی بود که بررسی شد و به‌ تصویب رسید. بر این اساس به‌ شهرداری مشهد اجازه داده شد به‌ بازنشستگان شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته (اعم از کارگری و کارمندی) و همسران آنها خدمات بیمه تکمیلی درمان ارائه کند. حداکثر سقف ریالی اعتبارات موضوع این مصوبه برای سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۰۸ میلیارد ریال است که ۵۰ درصد آن از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جابه‌جایی اعتبارات تأمین می‌شود و ۵۰ درصد مابقی نیز در لایحه اصلاح بودجه این سال منعکس خواهد شد.  

  • مجوز ساخت سیستم زباله‌سوز شهری 

در ادامه بررسی لایحه مجوز انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری، ساخت سیستم زباله‌سوز شهری با شرکت CALSANO-CNIM در دستور کار قرار گرفت. با رأی مثبت اعضای شورای شهر به‌ شهرداری مشهد اجازه داده شد با توجه به‌ برگزاری فراخوان شناسایی و جذب سرمایه‌گذار برای ساخت یک واحد زباله‌سوز شهری و برگزیده‌ شدن یک شرکت، پس از دوره مذاکرات پیش‌قراردادی، قرارداد سرمایه‌گذاری ساخت سیستم زباله‌سوز شهری را با شرایط مورد توافق طرفین تهیه و برای تصویب به‌ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال کند. میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه حدود ۲۷۵ میلیون یورو است که توسط سرمایه‌گذار اعلام شده و دوره ساخت سیستم ۳ سال شمسی و مدت بهره‌برداری پیش‌بینی‌شده در قرارداد B.O.O.T یا هر روش مشابه دیگری توسط سرمایه‌گذار ۲۰ سال شمسی است. طبق این مصوبه، شهرداری موظف است علاوه بر راه‌اندازی روش زباله‌سوز برای دفع زباله در شهر مشهد، سیستم دایجستر خشک را نیز برای دفع زباله راه‌اندازی کند.  

لایحه مجوز خرید مینی‌بوس و واگذاری آن به ‌بخش خصوصی از طریق فراخوان عمومی مصوبه دیگر این جلسه از شورای شهر مشهد بود. بر این اساس به ‌شهرداری مشهد اجازه داده شد به‌ منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی و ارتقای سطح کیفی خدمات‌رسانی به شهروندان و زائران حداکثر ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس به قیمت هر دستگاه ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال را از اتحادیه سراسری اتوبوسرانی‌های شهری کشور خریداری کند.  

همچنین در این جلسه لایحه بهای خدمات تهیه نقشه‌های ساختمانی تصویب شد. طبق این مصوبه بهای خدمات تهیه نقشه‌های ساختمانی برای پایان‌کار و صدور اسناد مالکیت ساختمان به ‌میزان ۴۰ درصد مازاد بر حق‌الزحمه روز تفکیک آپارتمان سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور تعیین شد. مصوبات دیگر این جلسه، فراهم‌ آوردن بستر مناسب اجرای ضوابط آیین‌نامه زلزله در مشهد و مکان‌یابی و ساماندهی فعالیت مؤسسات آموزشی در بافت و کاربری مسکونی بود.  

  • مردم کوتاهی نکرده‌اند 

در نطق پیش از دستور، رئیس شورای شهر مشهد ضمن یادآوری اتفاقات خردادماه از جمله رحلت امام خمینی (ره) ، قیام خونین ۱۵ خرداد و فتح خرمشهر گفت: مردم در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده‌اند و نقص و نارسایی‌های احتمالی در ۴ دهه پس از انقلاب را باید در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت مورد کنکاش و بازنگری قرار دهیم، چراکه در کنار اعتقاد و باور به آموزه‌های دینی و عنایات خدای متعال و خون شهدا، مردم محور حرکت مسئولان بوده‌اند.  

«محمدرضا حیدری» در مورد دوم خردادماه، سالروز پیروزی گفتمان جریان اصلاح‌طلبی، اظهار کرد: امیدواریم به عنوان افرادی که به نمایندگی از این جریان در مدیریت شهری نزدیک ۲ سال است در خدمت مردم هستیم، بتوانیم به برنامه‌ها و عهد خود با مردم وفادار باشیم و رویکردها و دیدگاه‌های مبتنی بر حرکت بر مدار قانون، توجه به حرمت و کرامت انسان‌ها، توجه به اقشار نیازمند و توسعه عدالت‌محور را مدنظر قرار دهیم.  

  • گزارش سفر به ژنو 

همچنین در حاشیه جلسه علنی شورای شهر مشهد، حیدری در جمع خبرنگاران درباره سخنرانی خود در ششمین اجلاس جهانی کاهش خطرپذیری در ژنو گفت: در سنوات گذشته هم از شهرداری و شورای شهر مشهد هیات‌هایی در این اجلاس شرکت کردند و اعضای شورا در این نشست حضور داشتند اما چون من در پروتکل‌های اجلاس به عنوان رئیس شورا حضور پیدا کردم این امکان فراهم شد که بتوانم نطق رسمی داشته باشم.  رئیس شورای شهر مشهد افزود: در این اجلاس ۱۵۰۰ نماینده از کشورهای مختلف شرکت کرده بودند و فرصت خوبی بود تا بتوانیم پیام موفقیت‌های مشهد را در حوزه ایمنی و مدیریت بحران ارائه دهیم و مواضع خود را در باب صلح و دوستی و پرهیز از جنگ بیان کنیم که به نظر من بازتاب خوبی داشت.  

وی با بیان این‌که در حاشیه نشست، توافق‌ها و گفت‌وگوهایی با مشاور ارشد سازمان ملل متحد در امور بحران و ایمنی و بنیاد توسعه ملی توسعه آلمان صورت گرفت عنوان کرد: از این توافق‌ها برای ارتقای توانمندی و آموزش نیروها استفاده می‌کنیم. همچنین از یک مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه زلزله بازدید کردیم که کار بسیار خوبی را ارائه داده بودند و تجربیات بسیار خوبی داشتند.  

  • تغییر شیوه مدیریت شهری 

نایب‌رئیس شورای شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر با اشاره به حضور مردم در انتخابات اردیبهشت‌ ماه ۹۶ گفت: رأی مردم به ‌لیست امید چند پیام روشن را به ‌همراه داشت. این‌که ما در شهر می‌مانیم و آن را پر از امید و شادی می‌سازیم. رونق اقتصاد شهر و ساخت‌وساز و عمران شهری را به ارمغان می‌آوریم و شهر امام رضا (ع) و شهر حکیم ابوالقاسم فردوسی را به جایگاه اصلی‌اش بازمی‌گردانیم.  

«حمیدرضا موحدی‌زاده» ادامه داد: براساس قانون اساسی فرمانداران، استانداران و مقامات ملزم به‌ رعایت تصمیمات شوراهای شهر هستند و مسئولان دستگاه‌ها نیز موظف هستند که برنامه‌های خود را به شورای شهر گزارش کنند. وی به وعده‌هایی که اعضای شورای پنجم به مردم داده‌اند اشاره کرد و افزود: به مردم شریف مشهد وعده داده‌ایم که امانتدار رأی آنها باشیم، به هویت منشوری و چندبعدی مشهد بپردازیم، رونق، اعتماد و نشاط از دست رفته را به شهر پرجاذبه خودمان برگردانیم و با تصویب طرح‌ها و لوایح کارآمد، بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در راستای توسعه و عمران شهرمان مهیا کنیم.  

نایب‌رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: همچنین قول داده‌ایم شیوه مدیریت شهری را تغییر دهیم، زمینه مشارکت فعال مردم را فراهم آوریم، جاذبه‌ها و فرصت‌های پیش رو را شناسایی و معرفی کنیم، گفتمان فرهنگی حاکم بر فضای شهر را تغییر دهیم، شخصیت‌های به حاشیه رانده شده را به متن اداره و مدیریت شهری برگردانیم و شادی و نشاط و امید را به دل‌های مردم بازگردانیم.  در پایان جلسه از استاد محمدعلی انصاری از مفسران برجسته قرآنی و نهج‌البلاغه و همچنین استاد فاطمی از اساتید تلاوت و حفظ قرآن قدردانی شد.

کد خبر 441255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha