مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

مهسا طالبی- رشت- خبرنگار: گیلان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری دارد. سال‌هاست در این زمینه برنامه‌ها و راهکارهایی ارائه می‌شود، اما این مهم نیازمند شرایط مطلوب اقتصادی و تسهیل سرمایه‌گذاری در استان است.

ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در گیلان

راهکاری که طی ۲ سال اخیر در گیلان برای بخش گردشگری و رونق آن دنبال شد، توسعه بوم‌گردی بود. این بخش هم زیرساخت‌های متعددی نیاز دارد و در حال حاضر با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. می‌توان برای توسعه گردشگری در استان با تاکید بر بوم‌گردی، اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها و در نتیجه جذب سرمایه‌گذار کرد.

  • فعالیت ۳۵ اقامتگاه بوم‌گردی در گیلان 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در رابطه با چالش‌های گردشگری در استان اظهار کرد: علاوه بر انتقال و تبادل فرهنگ‌ها، حضور گردشگران با هزینه‌هایی که در هر منطقه می‌پردازند برای اهالی سودآور است، به همین دلیل به نوعی گردشگری را صادرات نامرئی می‌نامند. دکتر «طاهره صبوری» با بیان این‌که به ازای هر ۱۰ گردشگر، یک شغل ایجاد می‌شود به انواع گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری انبوه، گردشگری خاص، گردشگری هیجان، گردشگری غذا، گردشگری خلاق، گردشگری تاریخی، گردشگری هنری و گردشگری طبیعت از انواع گردشگری محسوب می‌شوند که در بسیاری از آنها، گیلان دارای ظرفیت‌ها و منابع خوبی است.

وی افزود: در بخش بوم‌گردی که در آن تشکیل یک چرخه اقتصادی همراه با احترام به فرهنگ و طبیعت بومی مدنظر است، حداکثر تعامل با جامعه محلی برقرار می‌شود. صبوری بیان کرد: بوم‌کلبه‌ها، بوم‌خانه‌ها، کمپ‌های عشایری و اکوکمپ‌ها از انواع بوم‌گردی هستند. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان ادامه داد: در گیلان برای ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید شاخص‌های مدونی تعریف شود. هم‌اکنون ۳۵ اقامتگاه بوم‌گردی در گیلان فعال است و ۱۶ اقامتگاه دارای مجوز هستند.

  • توسعه اقتصادی و درآمدزاییبا ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

صبوری توانمندسازی جامعه محلی، اشتغال پایدار، توسعه اقتصادی و درآمدزایی را از مزیت‌های ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی عنوان کرد و گفت: چالش‌هایی همچون بی‌توجهی به محیط‌زیست و راه‌اندازی اقامتگاه بدون در نظرگرفتن ضوابط نیز در این میان وجود دارد. وی استفاده از سرمایه‌گذاران غیربومی و بی‌توجهی مالکان اقامتگاه‌ها به آموزش را از دیگر چالش‌ها برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی دانست و افزود: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید به فرهنگ و طبیعت منطقه احترام گذاشت و تا جایی که امکان دارد کمترین ساخت‌وساز انجام شود. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان مهم‌ترین رکن در راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را مشارکت افراد یک خانواده، استفاده از مواد و مصالح ارگانیک و همچنین انرژی‌های پاک، مدیریت بازیافت زباله عنوان کرد.

وی ظرفیت‌های انواع گردشگری در گیلان را بسیار قابل توجه دانست و افزود: انتظار می‌رود با تلاش مدیران و ورود سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف گردشگری، بتوان این صنعت را در گیلان رونق داد. صبوری اظهار کرد: متاسفانه در کشور نیاز برای ورود به صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغال‌زا بسیار دیر احساس شده است. همین دیرکرد باعث شده بسیاری از ظرفیت‌های گیلان هم برای سرمایه‌گذاری مغفول بماند. وی افزود: باید با استفاده از کارشناسان و متخصصان خارجی و داخلی از استان‌های دیگر روی طرح‌های کارشناسانه و ظرفیت‌های گردشگری گیلان تمرکز کنیم.

  • احداث دهکده‌های بوم‌گردی و اکوهتل‌ها

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که باید از مرحله معرفی ظرفیت‌های گردشگری گیلان عبور کرد و به مرحله جذب سرمایه‌گذار رسید، گفت: نیاز است که راهکارهایی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف گردشگری پیدا کنیم.  «علیرضا نوروزی» بیان کرد: با این‌که ظرفیت‌های زیادی داریم ولی طی ۱۰ سال گذشته نتوانسته‌ایم در حوزه جذب سرمایه‌گذار موفق شویم. با وجود معرفی گیلان به عنوان قطب گردشگری، سیاست‌گذاری مدون و مشخصی برای آن تدوین نشده است. وی افزود: باید با یک برنامه مدون ظرفیت‌سنجی لازم روی منابع گردشگری انجام و یک ساختار برای آن تعریف شود. نوروزی اکوتوریسم را یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری در گیلان دانست و گفت: احداث دهکده‌های بوم‌گردی و اکوهتل‌ها می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در گیلان باشند.

کد خبر 441252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha