سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در ایران در صدد هستیم تا با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از یک هزار و ۲۰۰ گونه زیستی که در حال انقراض است نگه‌داری کنیم.

۱۲۰۰ گونه زیستی در کشور در حال انقراض است

«کاظم خاوازی» امروز (سه‌شنبه) در حاشیه همایش جهانی تنوع زیستی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: بیست و پنجمین دوره تنوع زیستی در دنیا در حال برگزاری است و از سال ۱۳۹۳ بنیان این کار گذاشته شد.

وی با اشاره به این که ایران با تصمیم مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۷۵ به این کنوانسیون پیوسته است، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران برای نخستین بار دبیرخانه کنوانسیون زیستی کشور به وزارت جهاد کشاورزی تعلق گرفته است.

خاوازی به استقرار این دبیرخانه در وزارت جهاد کشاورزی اشاره و بیان کرد: وظیفه اصلی این کنوانسیون استفاده از تمامی تشکل‌ها، بخش‌های مردمی کشور، ظرفیت‌های موجود در وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه برای قرار گرفتن تمام امکانات کشور در اختیار تنوع زیستی کشور است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به دلیل ماموریت‌ها و یا تکالیف قانونی که برعهده داشته از بخش‌های مربوط به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی عبور کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که بزرگ‌ترین بانک بذر خاورمیانه در داخل این مجموعه قرار دارد، گفت: از این بانک که تحت عنوان بانک ژن است و منابع زراعی کشور در آن قرار دارد نگه‌داری می‌شود.

خاوازی با اشاره به این که بزرگ‌ترین بانک بذر گیاهان مرتعی و جنگلی در داخل موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار دارد، افزود: پایش گونه‌ها و انواع موجودات به خصوص موجودات گیاهی در موسسه ما پیگیری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دو سال گذشته حداقل ۹۷۰ گونه به این بانک اضافه شده است که در همین دو سال گذشته تعداد یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در حال انقراض مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است.

وی با بیان این که ایران یکی از کشورهایی است که تسلط کامل به فلور گیاهی خود دارد، افزود: ۱۴۹ فلور گیاهان جنگلی و مرتعی ایران توسط وزات جهاد کشاورزی چاپ شده است که با چاپ آخرین نسخه‌اش بیش از ۹۰ گونه گیاهی که در داخل کشور وجود دارند شناسایی شدند.

به گفته خاوازی، در بزرگ‌ترین بانک و موزه حشرات کشاورزی بالغ بر چهار میلیون حشره وجود دارد در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی نگه‌داری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم از طریق مشارکت مردم، ارتقای دانش و آگاهی مردم توسط تمام دست‌اندرکاران مانند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش بتوانیم تنوع زیستی را که یک هویت بزرگ از سوی خداوند متعال است به درجات عالی برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد گونه‌های زیستی در حال انقراض گفت: چیزی که در مجامع در خصوص گونه‌های در حال انقراض بحث می‌شود گونه‌های گیاهی و جانوری هستند که با چشم دیده می‌شوند، در حالی که این تنوع گیاهی بسیار بزرگ‌تر است و ۲۵ درصد از تنوعی که در منابع ذکر می‌شود در خاک وجود دارد و دیده نمی‌شوند بنابر این اعدادی که گفته می‌شود اعداد دقیقی نیست و تسلط بشر به این موضوع بسیار کم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها تا چه میزان به تنوع زیستی کشور آسیب رسانده است و چه اقدامی برای یکپارچه‌سازی سازمان‌ها برای حفاظت بیشتر از تنوع زیستی انجام شده است، گفت: یکی از اتفاق مثبتی که در کشور رخ داد، تصویب قانون حفاظت از بهره‌برداری از منابع کشور بود که تکلیف کرده تا تمام دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از امور زیست موظفند تا آیین‌نامه‌های اجرایی را با هماهنگی کامل یکدیگر بنویسند که این کار اکنون در حال انجام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه در حال تلاش هستند تا شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم و به نظر می‌رسد که دبیرخانه هم نقش زیادی را در مشارکت‌گیری گروه‌های مختلف خواهد داشت.

کد خبر 441189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha